16 april 2024, 18:08:15

Grasje en valk in 1 kooi, welke voeding?

Gestart door Agnes, 22 maart 2005, 16:16:28

« vorige - volgende »

Agnes

Hallo allemaal,

Het komt steeds vaker voor dat Okkie (grasje) en Pucky (valkje) bij elkaar op visite gaan. Vandaag zitten ze bijna de hele dag al bij elkaar in 1 kooi. ;D
Als dit zo blijft, wil ik ze bij elkaar in 1 kooi gaan zetten.

Hoe doe ik dat met het voedsel? Zaadjes voor een grasparkiet zijn veel kleiner dan die voor een valkparkiet. Kan het kwaad dat ze van elkaars zaadjes eten? (doen ze nu al)
Hang ik gewoon verschillende bakjes op, of kan ik de zaadjes mengen in 1 bakje? ???

Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Gerda

22 maart 2005, 16:24:12 #1 Last Edit: 22 maart 2005, 16:26:44 by Gerda_T
Hoi Agnes,

Ik heb valkjes en grasjes. Ze krijgen bij mij hetzelfde voer (eerst versele laga, nu Teurlings) en de grasjes pikken gewoon de kleinere zaadjes eruit, hoewel ik ze ook wel een met een grote pit zie sjouwen en openknagen.
Verder eten ze ook alle groenten, grit, sepia en mineraalsteen etc.
Dus geen probleem.
Bij Paul eet zijn grasje ook hetzelfde als zijn 21 grote valken vriendjes.
Ik heb trouwens wel meerdere bakjes staan (met hetzelfde voer) anders komt er ruzie, want ze willen allemaal tegelijk eten natuurlijk. Het liefst natuurlijk wel uit dezelfde bak, want als een ander daar aan het eten is moet het wel lekker zijn!! Maar als ze dan weggejaagd worden, hebben ze nog een ander baklje om uit te eten.

Groetjes Gerda

Lique

Hoi Agnes,

Wat leuk zeg, dat het goed gaat tussen die 2.
Als het goed blijft gaan, kan je ze inderdaad samen zetten.
Je kan gewoon parkiet grof geven, de grasparkiet zoekt wel uit, wat hij moet hebben. Parkiet grof zitten alleen meer zonnepitten in.

groetjes Lique

Tara

Hoi,

ik heb ook valkparkieten & grasjes samen gehad en gaf gewoon idd  zaad voor grote parkieten (grof parkietenzaad dus wat Lique ook zegt). Ze zoeken idd hun zaadjes uit, er zit alleen meer in de mengeling, wat de valkjes ook van pas komt :).

Groetjes, Tara

Agnes

Dat is dan weer handig i.v.m. voer kopen en zo ;D ;D
Ik wacht nog even af wat ze doen, het kan best zijn dat ze morgen ruzie krijgen of zo ;)
Voorlopig hebben ze twee kooien ter beschikking, en ze zoeken het maar uit waar ze willen zitten. Overnachten doen ze nog maar even apart ;D ;D

groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Paul

Hoi Agnes,

Ik heb inderdaad zoals Gerda al zei 1 grasje bij een aantal valkjes zitten.
Het voer wat ik gebruik daar zitten geen zonnepitten in maar 21 andere zaadsoorten waaronder veel kleine dus het grasje hoeft niet eens echt te zoeken nu.
Ik heb voor het grasje wel kleinere kalk en een jodiumblokje neergehangen ik had het idee dat die grote niet goed lukte bij hem.
Een zaadmengsel is meestal uitgebalanceerd en voor een bepaald soort vogel dus als je dat gaat mengen is het hele effect weg en het grasje vind toch wel zat in dat grote parkietenvoer het gaat hier in elk geval ook erg goed.

Groetjes, Paul