25 april 2024, 01:17:59

kaas,bamboe, aardappelschil

Gestart door gonnie, 18 maart 2005, 14:51:41

« vorige - volgende »

gonnie

Hallo allemaal

Mijn valkje is dol op jonge kaas,als mijn man sàvonds de kaas pakt vliegt ie hem achterna, en weet dan dat de kaas te voorschijn komt.hij eet het dan letterlijk van zijn boterham.ook is hij gek op de bamboescheuten in mijn vaas,Fransje weet dat ie daar niet aan mag zitten maar hij probeert het elke dag opnieuw natuurlijk, en daarom wil ik graag van iemand weten of dit kwaad kan, zo ook aardappelschil als ik daar mee bezig ben komt Fransje een schilletje halen, en peuzelt hij dat ook op,en brocolie en peultjes ,maar fruit of een stukje ei  dat raakt ie niet aan.

Groetjes Gonnie




Gerda

Hoi Gonnie,

Van Bamboe weet ik niets af, aardappelschil moet in ieder geval gewassen zijn en niet groen (het is familie van de nachtschaden en groen is giftig). In aarappel zit veel vocht, dus hier ook niet teveel van geven, want dan heb je kans op diarree.
Een van mijn valkjes lust ook graag jonge kaas. Hij krijgt af en toe een kruimel. Kaas is zout en vet, dus niet echt goed voor je valkje, maar een klein stukje kan wel (met mate).
Brocolli en peterselie zijn heel goed, ik geef ook wel eens peultjes of sperciebonen. En af een toe een klein stukje brood.

Dat is mijn mening/ervaring. Misschien hebben anderen nog meer of andere ideeen.
Groetjes Gerda

Riny

Hoy Gonnie en Gerda
Bij mij eten ze ook heel graag verse bieslook en vogelmuur.
Verse kruiden doe ik onder het kiemvoer aangevuld met wat eikrachtvoer.
Groetjes Riny :D :D :D

tommy

hoi

Zoals gezegd is kaas erg zout en vet, niet goed voor een vogel.
Een heel klein stukje 0,5 bij 1 cm kan wel, maar niet elke dag.
Aardappel is in welke manier dan ook heel slecht voor je valkje. Probeer hem eens te neppen met een appelschilletje dan doe je die tussen de aardappelschillen en geeft hem die. Wie weet trapt hij daar wel in.
Bamboe zou ik niets van durven zeggen. Probeer er eens een wilgentak tussen te steken dat hij daar op knabbelt. Of je legt er een gewoon op tafel.

grt Annemieke

gonnie

Hoi Tommy , Annemieke ,Gerda,Riny

Van mijn knotwilg raakt mijn Fransje  aan de diaree ,maar ik ga proberen wat ik ooit gelezen heb elders op deze site met een tak ,goed wassen en vervolgens een dag goed laten drogen, een schilletje appel werkt niet ,daar trapt Fransje niet in.jullie alvast  bedankt.

GRoetjes Gonnie




Riny

Hoy Allemaal
Wie van jullie kan mij vertellen of twijgjes van een berkeboom mogen???
We hebben wel veel speeltoestellen gemakt van berkenhout en daar wordt ook op gebeten en gesloopt.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Sanna

Volgens mij kan berkenhout geen kwaad. Er worden tenslotte ook heel veel nestkastjes gemaakt en verkocht van een berkenstammetje. Nou, ik heb nog nooit een nestkastje gezien waar niet aan geknaagd is ;D ;D

Groetjes, Sanna

Gerda

Kijk maar even bij volgend topic,
Inger heeft een topic gemaakt over giftige planten.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,7108.0.html

Groet Gerda

Paul

Hoi Gonnie,

Bamboe valt geloof ik onder de grassoorten en dat is niet giftig.
Wij hebben hier geen planten en ik heb pas juist Bamboe plantjes voor in de vensterbank gekocht in een soort vaas die groeien alleen op water misschien heb jij dezelfde.
Lique heeft verschillende bamboe planten gehad geloof ik en die zijn vakkundig gesloopt zonder verdere problemen bij de valkjes :)
Het is wel jammer dat er niet een grotere lijst niet giftige planten bestaat want giftige planten kom je wel heel veel tegen maar wat je nou wel kan nemen staat bijna nergens :(

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Bamboe is niet giftig en geef ik zelf ook weleens aan de vogels. Handig, want mn vader kweekt diverse bamboe soorten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.