19 april 2024, 19:58:48

schaafplekke

Gestart door aletta, 19 maart 2005, 20:48:35

« vorige - volgende »

aletta

hallo,,

ik had laatst gelezen dat als een valkje ope of geschaafde pootjes heeft ofzo,, dat dat heel gevaarlijk kan zijn,,
en ik zag net dat ons valkje een schaafplekje heeft op een van zijn pootjes. het komt denk ik dat door ie op zen eiere zit dat dat gedeelte van zen pootjes aldoor langs de grond komt.
maar is dit gevaarlijk? of niet..

tommy

Hoi

Ik heb er nog nooit van gehoord dat het gevaarlijk is.
Wel kan ik me voorstellen dat als er een open wond is dat daar makkelijker eeninfectie kan gaan zitten.
Zijn de pootjes echt open of alleen een beetje geschaafd.
Grt Annemieke

Paul

Hoi Aletta,

Waar heb jij je valkje dan op broeden dat hij zijn pootjes aan de grond open kan halen ?
Normaal zal dat ook met broeden weinig problemen geven.
Wat wel de pootjes kan beschadigen zijn schuurpapier rollen die je om de stokken kan doen dat is gewoon slecht voor de pootjes omdat de voetzooltjes kapot kunnen schuren.
Maar dat is ook niet direct gevaarlijk het zal alleen pijnlijk zijn voor ze en zoals Annemieke al zegt kan een ontsteking die daardoor zou kunnen ontstaan wel gevaarlijk zijn maar dat zie je vaak al duidelijk en dan kan je snel actie ondernemen.

Groetjes, Paul


aletta

hij broed gewoon op de grond van de kooi en daar ligt schelpen zand.
het zijn geen open wonden. het zijn meer een beetje schaafplekken.
we hebben inderdaad schuur rollen rond de stokjes om zen nagels bij te houden. is het dan beter dat ik die eraf haal?

tommy

hoi

Het is beter als je die schuurpapierrollen van je stokken haalt.
Het is ook beter om ze natuurlijke stokken te geven om de nagels te slijpen.
Schelpenzand is ook niet goed voor je vogels. Als ze fladderen dan kan de stof in de oogjes komen en hele nare oogproblemen veroorzaken.
Ik doe zaagsel onder in de blokken om het wegrollen van de eieren een beetje te verkomen.

Als je vragen hebt stel ze gerust.

grt Annemieke

Paul

Hoi Aletta,

Dan komen die schaafplekjes denk ik van dat schuurpapier dat kan je er beter afhalen zoals Annemiek al zei dat is echt slecht voor ze.
Je hebt ook wel hele goeie stenen zitstokken die je er bij kan plaatsen die de nagels afslijten.

Die zijn in elk geval veel minder schadelijk dan dat schuurpapier.
Als ze in de kooi op de bodem broeden zet ik meestal een laag kunststof bakje neer met hennepvezel op de bodem dan beschadigen de eitjes ook minder.
Schelpenzand is voor valkjes inderdaad minder geschikt je kan beter beukensnippers gebruiken of corbo korrels.
Ook hennepvezel (hemflax of Aubiose) is prima geschikt.

Groetjes, Paul

Peter

Hoi,

Het schuurpapier om de stokken helpt eigenlijk niets, als je goed kijkt waar de nagels puntjes de stokken raken ze eigenlijk ook niet schuren aan het papier. Zo'n stenen zitstok is erg goed. Zelf hebben stenen stokken en takken van een knotwilg, de knotwilg wordt nu overal gesnoeit, maar je kunt zelf ook aan de waterkant een tak knippen en die ophangen als zitstok. Het laatste is gratis en zeer goed. In de voliere bij ons hebben we alleen houten stokken en nooit te lange nagels. We daar ongeveer 45 valkparkieten zitten.

Groetjes,
Peter