5 mei 2025, 21:43:01

Mijn bende van 26 & hun jongen

Gestart door Tara, 18 maart 2005, 17:05:44

« vorige - volgende »

Tara

Hoi,

inmiddels zijn alle valkjes verlost van me, hun ontlasting is al bij de dierenarts, nu maar afwachten :).
De blokken zijn nu ook al opgehangen, zodat ze al kunnen kiezen wie wat, het is echt gezellig om ze zo bezig te zien vind ik ;D

Ik heb gelijk wat foto's, zitten foto's bij van valkjes die jullie nog niet gezien hadden ook :).

Hier komen ze..........

Hier zie je Akira (geparelde witmasker pop) met Pucky (witmasker man).

Dit hier is Chiaro, helaas zie je op mijn foto's niet snel dat ze een geparelde lutino is, maar ze is het degelijk wel. Dit komt door de lichtinvallen :(.

Dit is Dunija, dit valkje heb ik samen met Akira gekregen van een vriend van me.

Dit hier is Khinja, mijn albino pop.

Dit hier is weer Khinja, samen met Twist, een geparelde pop;

En hier mijn prachtige Malaia, cinnamon geparelde witmasker met normaal gezien split voor lutino én bont;

Hier zie je Merko de wildkleur man, Chiaro de geparelde lutino pop en Pucky de witmasker man en op de achtergrond, Marilyn, een lutino pop die half blind is en een tip nerveu heeft..

Hier zie je Merko weer en Smuey, cinnamon bont mannetje, heb ik gratis van de dierenwinkel gekregen (ben er bekend) en ook omdat ik 'm zo graag wou en hij heeft een misvormd pootje, ze wilden mij er niet voor laten betalen;

Hier zie je Musli, wildkleur mannetje en Smuey;

Hier zie je Naira, gepareld mannetje samen met Princess;

Hier zie je Pablootje;

Nog eens Pablo;

Hier zie je Smuey;

Hier Tequila (cinnamon geparelde pop) en Malaia;

Nog eens Tequila en Malaia;

Tequila alleen;

Hier Trudy, mijn lutino popje;

Hier zie je Twist, een gepareld popje;

Vele groetjes, Tara :-*

bobbie

Hoi Tara,

Schitterende foto's.En wat heeft Tequila veel parels, niet normaal zeg :o Heb ik nog nooit gezien tot aan het koppie.

Ziet er goed uit allemaal.

Groetjes, Nel :)

Riny

Hoy Tara
Je hebt prachtige valkjes ,ik kan niet anders zeggen.
Heb je geen geelwangen?
Die heb ik nog op mijn verlanglijstje staan.
groetjes Riny ;D ;D ;D

Tara

Hoi Riny,

helaas heb ik geen geelwangen, zou graag wel eens een koppel wildkleur/geelwang x geelwang hebben hoor, lijkt me supergaaf.. Maar ah dat komt zeker weten wel nog, misschien niet meteen, maar later zeker weten :).

De valkjes zijn nogal blij om buiten te zitten zeg, zo'n kabaal dat ze maakten de hele ochtend, echt fijn om aan te horen. Ik ben benieuwd hoe alles zal verlopen... En nog benieuwder naar de uitslagen, ik hoop zo dat alles goed is..... In elk geval, ik zal nog een beetje geschiedenis moeten vertellen over de valkjes natuurlijk... Er zullen enkele namen in voorkomen van valkjes die ik helaas niet meer in m'n bezit heb.. Gestorven..

In 2003 was de eerste keer dat ik ging kweken, ik was superblij toen Piko (geparelde pop) en Tako (lutino man split gepareld) hun eerste eitje gelegd hadden, zij zijn ook de ouders van Chiaro en Trudy. In elk geval, ze kwamen uit op vijf eitjes, allen bevrucht. Ondertussen was er iets vreselijks gebeurd, Laiko was weggevlogen, ik overal zoeken naar Laiko, heel die wijk afrennen, tot ik plots dacht dat ik ze niet zou vinden, hoorde ik haar schreeuwen, ik gelijk op het geschreeuw aflopen en blijven roepen naar Laiko, ze antwoordde steeds, ik zag haar zitten en er kwamen gelijk een paar katten af, ze volgden Laiko al een tijd, eerder zat ze tussen struiken en ik zag ze niet en plots zag ik al één kat en plots Laiko weer wegvliegen... Toen ik haar zag zat ze in een tuin van mensen die omheind was door struiken, ik wist niet hoe ik er heen moest raken, maar ik moest er dus door, ik wou Laiko niet zien opeten door die rotkatten.. Ik heb dan maar geprobeerd om door die struik te kruipen, wat gelukt is met een paar snijwonden :-X. Gelijk Laiko gepakt en die katten weggejaagd, jeetje was me het dagje wel toen. Enkele dagen later legde Laiko dan haar eerste eitje :). Er kwamen er ook vijf dacht ik.
Dan kwam er nog een derde nestje, van Tiko en Jako. Tiko was een lutino pop en Jako een wildkleur man split lutino.
Over naar Piko en Tako, ze hadden al zo'n twee weken gebroed en een paar dagen en plots verlieten ze hun nest!!! Ze broedden helemaal niet meer, ik heb vlug de eitjes verdeeld onder Laiko en Moko en Tiko en Jako, helaas waren de eitjes bedorven, behalve één eitje is uitgekomen bij Laiko en Moko, het is na vier weken broeden uiteindelijk uitgekomen (een weekje te laat dus). Het jonkie heette -uiteraard- Lucky. Mijn eerste jonkie heette Pinky, Tiko's eerste jonkie heette Kaila, maar ze wilden het niet verzorgen, dus dat jonkie mocht bij Laiko, Laiko verzorgde het goed. Het tweede jong bij Tiko heette Plukkie, wat wel goed verzorgd werd. Er moesten dan nog vier jongen bij Laiko uit (van haar eigen nest). Deze jongen waren Musli, Naira en nog twee jongen die naar iemand anders zijn toegegaan, deze vier jongen hebben het uiteindelijk overleefd. Maar dit volgt nog.
Op een dag, tussen de derde en vierde levensweek van Plukkie, was papa Jako spoorloos... Waar bleef ie??? Ik zoeken enzo, vond 'm nergens, begon helemaal te huilen natuurlijk, Jacko was superlief en tam, ik naar binnen en mijn ma zei; Pa heeft pluimen gevonden buiten, en dacht dat het van een merel was, ga eens kijken.. Het was niet van een merel, het was van Jako.. Jako was opgegeten door een van onze Dobermanns :(.
Tiko begon Plukkie te plukken, en samen met een andere man dan wel nog, het werd erg, ik heb Plukkie er uit gehaald met vier weken en verder met de hand beginnen voeren, het was een schat, ik zal dat valkje nooit vergeten... Hij kreeg drie voedingen per dag en soms de zaterdag vier tot hij ouder werd. Als Plukkie wat ouder was en het was mooi weer, mocht hij bij de andere jongen, toen ik thuis kwam, kwam hij gelijk naar me toe, hij moest wel bij de andere jongen eigelijk, hij begon uit zijn box te kruipen ;D. Toen Pinky, mijn eerste jong van Laiko, ongeveer zes weken was, en ik ging 's morgens gaan kijken, vond ik haar op de bodem van de kooi, ze leek dood... Ik gelijk al huilend naar school gegaan.. Toen ik eindelijk wat stopte met huilen hoorde ik 's middags van het secretariaat dat mijn ma gebeld heeft, dat ik moest terugbellen, zo gezegd zo gedaan, ze zei dat Pinky nog leefde... Ze heeft 'm binnen genomen en gevoerd met de hand. Ik was dolblij, echt, tijdens de pauze belde ik haar terug en vroeg ik hoe het met Pinky ging, ze antwoordde niet.. Pinky was uiteindelijk toch overleden, heb dan nog meer moeten huilen dan tevoren :(. Toen ik thuiskwam zei ik nog tegen Pluk dat ik blij ben dat ik hem nog had..
Dan op een zondag... Plukkie was bijna 8 weken. Pff.. Plukkie werd ziek, zijn zusje Kaila zat ondertussen ook binnen om 'm te vergezellen, zij at al wat zelf. We hebben naar een dierenarts gezocht en zo, die zei dat ze niet wist of hij zou genezen of niet, ik moest zorgen dat ie op zaad zat, hoe hard ik ook mijn best deed, Plukkie is 's nachts overleden.. Dit is het hardste verlies ooit, echt waar, er zijn nu nog dagen dat ik huil voor 'm, nu ik dit typ zit ik weer met tranen... Een dag later, Kaila dood...

Toen was het even gedaan met de doden..
In december kocht ik een nieuw valkje, Hoop, ik kocht het valkje omdat het wat ziekjes was, ik wou het opknappen, ging er mee naar de dierenarts enzo, Hoop zat binnen in een kooi, ver van de valkjes zodat ze ze niet kon besmetten, maar helaas had mijn ma toen ik naar school was Hoop bij de rest gedaan.. Hoop lag een dag later dood, en plots lagen de exoten allen dood, en toen Lucky, Tiko stierf ook, en nog een hoop. Ik kreeg van een dierenarts een soort middel om hun weerstand te verhogen, toen zijn er een eind geen valkjes gestorven, maar plots stierf Kiako weer en toen heb ik maar even weer mijn dierenarts geraadpleegd... Ik kreeg wat voor de papegaaienziekte, veel hielp het eigelijk niet want dat hadden ze niet, mijn eigen dierenarts had al gezegd dat het Polyoma was, niemand wou het geloven, maar het is wel zo... Kon niet anders. Maar toen wist ik het nog niet zeker.. Ik heb getracht een kweekpoging aan te gaan, Elmo, Tysia en Samoerai hebben in totaal meer dan tien jongen dood, Laiko en Moko ook een hele hoop, Piko en Tako ook, en toen was het genoeg, we zijn naar Gent geweest op 2 augustus 2004. Ze hebben bloed afgenomen, ben natuurlijk van mijn stokje gegaan ::). Later uitslag, niets gevonden, ze hadden getest op Polyoma, papegaaienziekte en PBFD. In die tijd had ik nog mijn drie laatste jongen, Chiaro, Trudy en Pablo. Het klopte dus met de beredenering, deze jongen bleven leven, het virus was weg.. (Polyoma blijft vaak maar ongeveer een half jaar in het bloed). Ik was echt blij, Pablo's echte ouders zijn Princess en Naira, maar zij voedden 'm niet op. Pablo heeft in 't begin groeiachterstand gehad, maar gelukkig heb ik 'm er bovenop geholpen.
Wat eerder, elf juni om precies te zijn, was er wat gebeurd met Marilyn, ze zat onder het bloed in de volière, ik had haar vlug binnen genomen, haar oog bloedde, ik dacht echt dat ze haar oogje kwijt was, zo erg zag dat eruit. Ze is gelukkig opgelapt, ze was erg zwak, echt heel erg, tot gevolg dat ze nu blind is aan dat oogje.
Even later is mijn albino man Djaru gestorven, we hebben hem laten onderzoeken door mijn DA, maar die vond niets, daar was ik wel voor opgelucht, vind het zeer jammer dat ie dood is, maar ben tegelijkertijd blij dat ze niets gevonden heeft.
Dan kregen Laiko en Moko weer eens jongen, waren er vier, weer allevier dood op de zesde levensdag telkens, jonkie laten onderzoeken, mijn dierenarts had tal van bacteriën gevonden, streptococcen. Pff, daarvoor behandeld, Trudy had ook al coccidiose gehad, komt allemaal door mijn duiven.

Ik hoop dat nu alles clear is!!!

Beetje lang verhaal, sorry :-[

Lin

Hoi Tara wat een pech allemaal erg jammer dat er zoveel dood zijn ggaan. Het gaat niet erg goed bij iedereen als ik de dagboeken allemaal lees o.a. bij mij en Lique. Ik hoop dat je straks wat meer geluk heb en kan genieten van mooie kleine lieve valkjes.Succes!

Groeten, Lin
p.s. pffff wat een lang verhaal trouwens, maar iedereen weet nu wel hoe het zit.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Tara

Hoi Lin,

een lang verhaal is het zeker, schrok er wat van.. Tja.. Moet kunnen, en dan zijn er niet echt meer vragen.. Tuurlijk zijn er nog dingen gebeurd, maar alles kan ik toch moeilijk gaan vertellen..

In elk geval, de valkjes doen het goed, kabaal dat ze maken zeg, ik hoop snel eitjes te mogen verwachten, zou super zijn..

Pff ik heb net mijn dierenarts gebeld (ff berichtje opnieuw zetten dus want was eerst anders... Kon niet wachten met bellen). Ze heeft nog niet al de valkjes gedaan, ze moet er nog een stuk of tien, maar bij enkele die ze al gedaan heeft heeft ze weer coccidiose gevonden, ik snap het echt niet, ze hebben al tweemaal die behandeling gehad, ik vind het echt niet fijn meer, zal vragen aan mijn DA om eens goeie medicatie..

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Tara
Je vindt het misschien een stomme vraag,maar wat is coccidiose??
Ik hoop dat het voor de rest allemaal goed blijft gaan bij jou.
Het zou onderhand wel tijd worden.
Groetjes Riny :D :D :D

Tara

21 maart 2005, 16:26:19 #22 Last Edit: 21 maart 2005, 16:33:10 by Tara
Citaat van: Riny op 21 maart 2005, 16:23:52
Hoy Tara
Je vindt het misschien een stomme vraag,maar wat is coccidiose??
Ik hoop dat het voor de rest allemaal goed blijft gaan bij jou.
Het zou onderhand wel tijd worden.
Groetjes Riny :D :D :D

Hoi Riny,

coccidiose is een darmparasiet, komt vaak door vuile gebieden voor, terwijl het hier nou effe echt niet vuil is, dus snap niet echt hoe die valkjes er aan komen, de duiven hebben zeker een rol gespeeld hierin, maar die zijn nu verder weg van de valkjes, dus weet het niet precies hoe ze er aan zijn gekomen... Dus ja, nog maar ff behandelen, ik ga morgen zeker nog even bellen en vragen voor een wat sterkere behandeling, het enige wat ik nu nog hoop he is dat ze niets anders (ernstiger) vindt.. Zou het ff niet aankunnen :o

Heb ik je vraag beantwoord? ;D

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Tara
Je hebt mijn vraag keurig beantwoordt.
Maar dan kun je zoiets ook krijgen als er poepjes van andere vogels door het dak je voliere in vallen.
Gelukkig heb ik 75% overdekt.
En dat je het even niet meer aan kan als het weer iets erg is wat je te horen krijgt,snapt toch wel iedereen op het forum dacht ik.
Groetjes en ik duim voor je Riny :D :D :D

Tara

Hoi Riny, trouwe lezeres (dank je daarvoor ;D)

Nee de volière hier is geheel overdekt, kan dus niet van 'buitenvolièrse' vogels komen...

Groetjes, Tara

Tara

Eh, hehe, hoi weer ;D

Samoerai zit ff apart, Tysia kroop op Elmo, Samoerai joeg hem eraf zodat hij kon paren met haar maar Elmo wil Samoerai niet op haar rug... Ja het is me wat met dat triootje, verder zijn Moko en Laiko ook druk bezig en Malaia en Tequila ook, ook beginnen Pucky en Akira een beetje en vooral het toppunt, Merko heeft net met Picow gepaard, hehe betrapt :o
Nieuw koppel dus, viel me ook op dat Chiaro veel met haar pleegpapa bezig is, ben benieuwd!!

Groetjes, blije Tara ;D

es

Hoi blije Tara, :) ;)

Ik ga hééééél hard duimen voor je, dat je een goed jaar zal hebben met héééél vééééel lieve kleine gezonde baby-valkjes. :-*
Gaat zeker lukken.
En ook dat de rest van je valkjes coccidiose vrij zullen zijn.

~Natas~

Hoi Tara,

Zo dan moest ff goed bijlezen zeg.
Ik moet zeggen wat een mooie valkjes zitten erbij zeg tjee.
Nu maar echt hopen op een goed kweekjaar voor jou.
En tjee zeg dat verhaal die lange heb ik zowat 2 keer moeten lezen.
Kan dat voortaan niet wat "korter" dat scheelt mij weer een stuk lees werk  ;D

Groetjes

Natas
Joepie

Tara

Dank jullie :-*
Natasja, sorry hoor ;D
Wist (helaas) ook niet dat het zo lang zou worden, is ook maar een korte samenvatting van wat er in twee jaar gebeurd is..

Verder weet ik ff niet wat te doen, ik moet iets met iemand bespreken, ik hoop dat dat met jullie kan... Voor de mensen met een vriend of vriendin die niets van vogels moeten weten.. Wat doen jullie, ik hou het echt niet meer uit... M'n vriend zit voortdurend mijn valkjes uit te schelden en ook van ja 'Ga je daar mee naar de dierenarts?' En daarnet ook dat hij zeker is dat de jongen wéér dood zullen gaan, dat ik zeg dat dat niet zo is, zegt hij dat het wél zo is, dat hij er zeker van is.. Ik hou het niet meer vol, het spijt me dat ik dit jullie vertel, moet het gewoon kwijt, mijn valkjes gaan voor.. Dàt beseft hij volgens mij niet.. Hij moet ophouden... Ben het zo beu :(.

bobbie

Hoi Tara,

Jiij blijft je leven lang van vogels houden.
Blijf jij ook je leven lang van deze knul houden?

groetjes, Nel :)