6 mei 2024, 11:18:39

pellets of niet

Gestart door tommy, 15 maart 2005, 14:08:41

« vorige - volgende »

pellets voeren of niet

ja, maar gekombineerd met zaadmengsel
10 (34.5%)
ja, gewoon zonder zaad
0 (0%)
ja, gewoon zonder zaad maar dan wel extra groente en of fruit
0 (0%)
ja, maar dan wel met een combinatie van groente fruit en zaden
14 (48.3%)
nee
5 (17.2%)

Totaal aantal stemmen: 19

Inger m

Hoi Annemieke,
Hoezo is het vrijwel onmogelijk om een valkparkiet over te zetten op pellets? En waarom dan wel 40:60, aangezien de valk dan sowieso ook pellets moet eten. Ikzelf geef pellets voor grasparkieten, dat zijn vrij kleine brokjes. Het is wel de bedoeling dat ik er zaden bij blijf geven.

Wat betreft de effecten op de spiermaag is er idd nog weinig duidelijkheid over. Sommigen zeggen afwijkingen te zien op de spiermaag. Ook kan het per pelletsoort schelen. Soms wordt een soort biks gegeven (kleine staafjes), maar hety kunnen ook geextrudeerde bolletjes zijn. Biks en geextrudeerde pellets verschillen in productieproces en in hardheid. Pellets zoals Harrisons is vrij hard en bevat grove delen, waarop de spiermaag ook nog zou moeten werken.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

jos

hallo mensen,
enige tijd geleden heb ik dit onderwerp ook aangesneden omdat mijn DA dat ook ten sterkste aanraadde. heb dus bij een bezoek aan hem zo´n pak gekocht en mijn valk daarvan gegeven. Maar helaas, ze wil ze totaal niet!! Heb ze een beetje laten uithongeen (doet wel zeer!voor mij dan), maar ze wil niet!
heb ook geprobeerd uit de hand te voederen, eerst pellets en dan(als stimulans???) toch weer wat "gewoon" voer. Dat pikte ze enigszins, om mij een plezier te doen denk ik.
Na twee keer trapte ze daar ook niet meer in , dus nu maar weer om en om gedaan, halve week pellets, tweede helft gewoon zaad. Ik denk dat ze gewoon wat honger accepteert om dan later toch weer gewoon zaad te eten. Misschien dat de pellets ook wel wat te hard zijn, de restanten vliegen me om de oren àls ze er van eet.........
Tsja, de doos van 1 kg zal wel niet opraken voorlopig, vermoed ik!
Groeten,
Jos

Sanna

Ik ken het probleem Jos, die van mij laten zich ook liever doodhongeren... Ik geef ze nu om en om. Degenen die wel pellets eten, dat is mooi meegenomen. Maar degenen die er nauwelijks/niet van eten ... het zij dan maar zo. Succes met proberen he?

Groetjes, Sanna

Paul

Hoi Jos,

Hier eten ze het ook niet het lijken wel stalen kogels zo hrad zijn die brokken.
Ik ga volgende keer kleinere proberen die voor grasparkieten bedoeld zijn misschien eten ze die wel.
Ik ga ook proberen die harde pellets te malen en over het eivoer strooien bijvoorbeeld misschien vinden ze dat wel lekker .
Alleen mijn rosella die heeft een grotere snavel die eet er soms wel van.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik heb nu ook de pellets voor parkieten gekocht maar ze moeten er ook niet veel meer van weten, het is zo in momenten, zoals jullie al zegden, die pellets bedoelt voor valkparkieten vliegen langs alle kanten de kooi uit.

Paul,  ik heb ze ook proberen te vermalen maar dat was een ramp, mijn keukenrobot kon dat niet aan :)

Ik doe wel een klein beetje in het voer, heb gisteren ook terug een zakje vitakraft met eucalyptusbladeren in gehaald om met kleine beetjes bij hun Teurlingsvoer te mengen zodat ze zoveel mogelijk verschillende dingen binnenkrijgen.

Ik zou m'n valkjes nooit op 100% pellets zetten, ik vind, een vogel is en blijft een zaadeter, ik geloof wel dat er alle voedingsstoffen inzitten maar ik zou ook niet iedere dag hetzelfde willen eten.

groetjes
Annouschka

Sanna

Ik gebruik een stamper en vijzel om de pellets te vermorzelen ;D. Dan vliegt het me tenminste alleen maar in de keuken om de oren ;)

Paul

Hoi,

Ik heb toen Kleintje veel te mager was en bijna verhongerde pellets gemalen met de koffiemolen en dat door de pap vermengd.
Ik kan ze daarmee echt to fijn poeder malen en de koffiemolen heb ik daar ook speciaal voor gekocht er word geen koffie in gemalen.
Als ik dat poeder door het eivoer zou mengen krijgen ze het ook binnen en de jongen ook en als die wat ouder zijn is het voor de jongen ook alleen maar goed als ze dat binnen krijgen :)

Groetjes, Paul

Bianca

even weer omhoog trekken want ik las vanavond ook weer verschillende ervaringen hiermee.
Veel leesplezier, het is een lekkere lees-lap!
http://www.parkieten-revue.com/Vlaams/forumvraag_over_pellets.htm

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Riny

Hallo allemaal
Bij mij eten ze nu wel goed pellets.
Ik heb in het begin pellets voor grasjes gekocht omdat ik hier op de site las,dat die ander zo hard en groot waren.
Wel heb ik er ook pellets voor grote parkieten bij gedaan.
In het begin werd er niet van gegeten, en nu heel goed zelfs.
Ik voer ook zaad en ze krijgen eivoer met groenten en kruiden, en 1x in de week gekookt ei.
Groetjes Riny :D


bobbie

Hoi,

Ik geef mijn vogels (papegaaien en valkparkieten) al jaren pellets van Harrison's. De papegaaien eten niet anders (buiten de noten en het fruit) en per valkparkiet verschilt het. De een eet het aangeboden zaad niet en de ander (vooral de nieuwere vogels alhier) eten amper tot niet van de pellets. Daar heb ik ook nog geen stappen voor ondernomen, misschien van de week eens proberen.

Mijn vogels zien er toppie uit vind ik. Keurige, niet stinkende ontlasting, precies zoals het hoort.
Wel heb ik gemerkt dat de valkparkieten Harrison's premium lekkerder vinden dan Harrison's regulair. Is wat duurder, maar vooruit ........ ze doen het er goed op.

groetjes, Nel :)

Rianne

Ik ben ermee gestopt, ze wilden het pertinent niet eten. Ik had pellets van Pretty Bird, die zijn verschillend van kleur, misschien lag het daar wel aan.
De overgebleven pellets ga ik later vermalen voor door het eivoer.