6 mei 2025, 03:56:34

nieuwe bange valk

Gestart door martje, 10 maart 2005, 22:18:16

« vorige - volgende »

martje

ik heb sinds een paar dagen een niet tamme valkparkiet uit de dierenwinkel. ze is van vorig jaar. het is een geparelde witkop cinnamon, volgens mij een pop. zij schreeuwt veel en is heel bang als je haar benaderd. als je voor de kooi gaat zitten en tegen haar praat, begint ze wel meteen te eten, of gaat heel laag heen en weer bewegen of over de bodem lopen.
kan ik zo'n vogel nog tam krijgen of is het een verloren zaak? ik is het een idee om er een jonge valk die wel tam is bij te zetten? (waar kan ik die kopen?)
bedankt vast!

Paul

Hoi Martje,

Als het valkje al niet meteen in paniek raakt als je voor de kooi komt dan valt ie volgens mij nog wel tammer te krijgen hoor.
Het kost alleen veel geduld en als je er een tamme bij zet wil dat ook niet altijd helpen je kan hem beter nu die alleen is tam proberen te maken.
Probeer eerst door de tralies trosgierst te voeren en als dat goed gaat vanuit het open deurtje.
Ze wennen dan steeds meer aan je handen en op een gegeven moment gaan ze op je hand ziten.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Martje
Het zal heus wel lukken om hem tam te krijgen maar je zult heel veel geduld moeten hebben.
Als je er eentje bij koopt die tam is heb je kans dat de een de ander na gaat doen .
In die tussen tijd kun je toch al beginnen om nummer 1 tammer te krijgen.
Veel succes!!!Riny :D :D :D

martje

na 1 week gaat het al een stukje beter.
alleen schreeuwt ie nog zo de hele tijd. maar hij eet al door de tralies een stukje trosgierst.geduld......
bedankt voor jullie tips!

Paul

Hoi Martje,

Dat is al een heel goed begin als ze eenmaal door hebben dat je handen niet gevaarlijk zijn en lekker eten betekenen dan zijn ze al snel een stuk minder bang :)
Je kan beter langzaam opbouwen dan ze in een keer vastpakken en dwingen bij je te zitten dat heeft juist vaak een tegengestelde werking en ze blijven bang van je handen.
Gewoon zo doorgaan dan zal het zeker lukken :)
Als hij door de tralies al eet kan je op een gegeven moment vanuit het open deurtje proberen en de trosgierst lang uit je hand laten steken.
Elke keer dan korter vastpakken en hij eet uit je hand.
Dan is het een kleine stap om hem op je vinger te laten zitten met wat trosgierst erbij.

Groetjes, Paul

k_van_wilgenburg

Hallo allemaal :)
Ik vind het ook heel moeilijk om mijn valkjes tam te krijgen.
Maar tot op hede wil dat nog niet echt lukken.
Maar je moet inderdaad geduld als een olifant hebben.
Het ontbreekt ons soms wel wat aan tijd.
En eigenlijk vind ik dat al zielig.
Maar als we met ze gaan kletsen komen ze wel dicht bij ons zitten en kletsen ze terug.
En trosgiers eten door de tralies heen doen ze ook.
In het weekend krijgen ze een schoteltje met gedroogd fruit speciaal voor valkjes.
Ze zijn daar zo gek op dat ze vaak vergeten dat er een hand is die het schoteltje binnen zet. :D
Ze gaan er dus gewoon boven op zitten als ik het vast houd. :D
Groetjes karin marco en de valkjes.