16 juni 2024, 00:29:25

evenwichtsstoornissen?

Gestart door Yvonne_R, 13 maart 2005, 11:00:47

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi!

Ik heb haar zojuist even lekker verwend. Haar ontlasting eruit gehaald, wat niet veel was. Ze lijkt dit toch zelf kwijt te kunnen raken. Alleen als ze loopt blijft ze dus steeds voorover vallen omdat ze gewoon echt haar pootjes niet kan gebruiken. Ik heb haar pootjes gemasseerd, maar er komt echt geen beweging in vanuit haar zelf zeg maar.  :'(

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Dat klinkt niet fijn dat de pootjes nog steeds niks doen :(
En zeker dat het vanaf jongs af aan niet goed is is erg verontrustend.
Ik zou wel zoveel mogelijk de pootjes toch blijven masseren dan blijven ze misschien toch een beetje soepel.
Het witte in de ontlasting is inderdaad het deel urine wat erin zit.
Maar ik merk hier als ze eitjes leggen en dan de ontlasting opsparen dat je ook niet veel wit ziet als er een hele berg tegelijk uitkomt meestal omdat het wit dan misschien vermengd met de rest.
Maar het kan inderdaad wel op een nierplobleem wijzen maar het hoeft niet meteen.
Beweegt ze haar pootjes helemaal niet omdat je het hebt over lopen en dan voorover vallen?
Is het trouwens niet net als wat bij grasparkieten vaak voorkomt die kruipersziekte ?
Dan kunnen ze ook de pootjes niet gebruiken maar verder weet ik daar niet zoveel van.
Wel dat er ook niks aan te doen is :(
Had je alweer contact gehad met dr Feld?

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Tja ,met lopen bedoel ik meer kruipen. Haar staart ligt ook steeds in een hele rare hoek als ze ligt. Ze probeert zich gewoon vooruit te trekken op een of andere manier.
Ze beweegt daarbij ook het achterste deel van haar rug niet, dus ik denk toch echt dat daar het probleem zit.
Ze slaat wel met haar vleugels, ik vermoed dat die zenuwen hoger in het ruggenmerg ontspringen. Maar aangezien ik haar gekortwiekt heb, komt ze niet erg ver. Dat kortwieken had ik gedaan omdat ze eerst steeds op 1 vleugel leek te steunen bij het lopen en dan steeds in de knoop kwam. :-\ :-\

Wat betreft die kruipersziekte, ik zal het eens nazoeken op internet. Ik heb dr Feld niet weer gebeld, aangezien die de vorige keer al aangaf dat er eigenlijk niets aan te doen is.
Hij zij dat als het niet verbetert er eigenlijk maar 1 oplossing is. :'( :'( :'( :'(

Als er iets verandert dan vertel ik dat wel weer hier.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi Paul,

Die kruipersziekte waar je het over had houdt in dat de vleugel- en -staartpennen heel broos zijn en daaardoor uit kunnen vallen. Ook zou er dan sprake van bloedpennen zijn.
Deze vogels klimmen vaak via de tralies omhoog en kunnen in principe nog een redelijk leven leiden. Er staat niets bij over problemen met de pootjes. Kruipersziekte is wel besmettelijk.
Maar aangezien Twinky geen problemen heeft met haar vleugel- en staartpennen zal dit het niet zijn. Toen ze nog niet gekortwiekt was kon ze ook behoorlijk vliegen en ook dat kunnen vogels met kruipersziekte niet.

Ze gebruikt haar snavel nu wel heel veel om zich proberen op te trekken, ze zal dan ook vast goed ontwikkelde borstspieren krijgen........... Ook als ze kruipt sleept ze zich een beetje met behulp van haar snavel voort. Maar ze blijft optimistisch, echt heel erg dapper van haar. Ze blijft het gewoon proberen om te klimmen, ook al weet ze wel dat het niet lukt. En zo gauw ik of een van de andere valkjes een geluidje maak reageert ze daar meteen op. Ze zit niet meer bij de andere valkjes in, aangezien deze in een papegaaienkooi zitten met een rooster op de bodem. Aangezien ze haar pootjes niet kan bewegen kan ze zich dus niet verplaatsen in die kooi. Als ik het rooster weghaal maken die andere vogels er meteen 1 grote smeerboel van in huis, doordat ze nogal graag met de beukensnippers en kranten kliederen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hallo

Eindelijk weer eens een beetje goed nieuws wat ik te melden heb!!!!!!!! :)
Het lijkt beter te gaan met Twinky. Ze kan nog steeds haar voetjes niet bewegen, maar ik heb het idee dat ze wel meer kracht in haar bovenbeentjes krijgt. Het lukt haar namelijk om wat beter rechtop te gaan zitten. Mijn vriend tilde ook toevallig haar staart wat op en toen kon ze ook beter voortbewegen, het leek een beetje op lopen!
Misschien dat al mijn inspanningen hun vruchten beginnen af te werpen, aangezien ik wel steeds haar rugje en haar pootjes probeer te masseren. Ook druk ik nog steeds een beetje ontlasting eruit, maar volgens mij hoef ik daar ook niet lang meer mee door te gaan.

Ik heb het er al over gehad om de grote kooi waarin de andere valkjes zitten aan de zijkant nog beter af te dekken, zodat ik het rooster eruit kan halen. Twinky kan dan lekker in de beukensnippers op de grond zitten zonder dat ze met haar pootjes vast blijft zitten tussen de tralies. Ik ga er nog maar niet van uit dat ze ooit weer goed zal kunnen lopen, maar zoals het nu gaat lijkt ze het nog wel naar haar zin te hebben.
Ze wordt dan eigenlijk een soort kwartelvalkje.......

Misschien dat door mijn massages de zenuwen naar haar onderlijfje wat minder beklemd zitten en ze daardoor meer gevoel krijgt in haar pootjes. Maar feit blijft dat ze een enorme doorzetter is! Als ze niet de hele tijd zo levendig uit haar oogjes had gekeken dan weet ik niet of ze nu nog geleefd had.

Ik wil mezelf ook weer niet te veel moed inpraten op dit moment, maar ik ben gewoon blij dat het wat beter lijkt te gaan. Dat houdt in dat ik weer ietsje langer van haar mag genieten. Ze is ook zo lief, als ik haar pak, probeert ze omhoog te kruipen en gaat dan lekker in mijn armen liggen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Gerda

O fantastisch Yvon,

Die kleine doorzetter!! Ongelooflijk. Ze heeft heel wat levenslust zeg. Het lijkt me echt een schatje. Ik hoop echt dat ze nog meer opknapt en in ieder geval wat rond kan scharrelen. Je hebt absoluut eer van je werk, en dat verdient Twinky ook wel.
Geef haar maar een kuifkriebel van me,
en jij een zoen op je wang voor alle therapie die je haar gaf.

Groetjes Gerda

Paul

Hoi Yvonne,

Het is toch al een heel goed teken dat ze haar bovenbeentjes al weer wat kan gebruiken :)
Als ze zich maar een beetje kan verplaatsen is dat al heel hoopvol en wie weet hoe ze toch weer iets op zal knappen ook de onderpootjes.
Dat masseren is volgens mij heel erg goed dat kan best wel eens een heel stuk helpen.
Ook als de pootjes in beweging komen zal ze toch de spiertjes weer moeten oefenen dus ze zal nooit meteen als een kieviet lopen maar dat zal zonder meer langzaam verbeteren.
Maar zolang er verbetering is dan is er hoop toch.
Ga zo door met de behandeling het lijkt er in alles op dat het precies is wat dr Feld zei en als je die zenuwen weer wat losser krijgt kan het toch verbeteren.
En de waterhoofd diagnose lijkt me in dit geval totaal verkeerd.

Groetjes, Paul

mitke1

hoi yvonne, jeetje wat een eng verhaal mop.ik heb nog nooit gehoord van een waterhoofd bij vogels.maar lijkt me heel eng .wat dr feld betrefd is goeie vent .ik heb die is gebeld om 2 uur s'nachts en binnen de 5 minuten belde hij gelijk terug.met als resultaat dat ik volende ochtend vanuit brussel helemaal naar amersfoort gereden ben om mijn geelwang te laten behandelen .die heeft aar een weekje ziekenboeg gedaan en een hoop onderzoeken laten doen daar .de kosten vielen reuzemee. ik heb deze ochtend niks dood gevonden in mijn voliere dus blijven hopen dat alle narigheid weg is nu.ps mijn vriend en ik hebben elkaar leren kennen via een website die over valkparkieten gaat . ;Dgroetjes mitke

Yvonne_R

Hoi allemaal!

Dankjulliewel voor jullie medeleven met Twinky. Bij deze heb ik haar omgedoopt tot dappere Dodo!
Ze beweegt haar teentjes weer!!!!!!!!!!!!1 :) :) :) :)
Ze kan ze zelfs al weer om mijn vinger heen krommen. Alleen blijft ze problemen houden met haar evenwicht. Maar ze gaat echt ontzettend hard vooruit. Ze zit ook al weer rechtop op in haar kooi, alleen klimmen kan ze nog niet. Echt wonderbaarlijk om te zien hoe erg ze verandert. Ik weet niet of het helemaal weer goedkomt, maar zoals het nu gaat kan ze zich prima redden. End an te bedenken dat het eerst zo pessimistisch uitzag voor haar. Haar doorzettingsvermogen en haar glimmende oogjes hebben haar er echt doorheen gesleept, anders hadden we haar waarschijnlijk al laten inslapen.

Groetjes Yvonne en Twinky


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Wat een goed nieuws dat er toch best snel vooruitgang is :)
Natuurlijk zal ie niet meteen de kooi rondhuppelen maar dit is al best een snelle verbetering.
De spiertjes zijn een tijd niet gebruikt en die moet ze eerst weer leren gebruiken dus het is heel normaal dat ze nog evenwichtsproblemen heeft nu lijkt me.
Echt heel fijn om te horen dat Twinkie toch vooruit gaat ik heb toch het idee dat dat te maken heeft met het losmasseren hoor anders was dat nooit zo verbeterd :)
Ik hoop dat het nog meer gaat verbeteren in elk geval is dit al een heel goed teken vind ik.
Ga zo door met vertroetelen dan red Twinkie het wel.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Ik wil jou met name bedanken voor de goede tips die je hebt gegeven, met name het nummer van dr. Feld! Zo zie je maar weer hoe makkelijk het is om zoiets als www.valkparkiet.com te hebben. Zou kun je elkaar met goede raad bijstaan en ik denk dan ook dat er best wel vogeltjes gered worden hoor door alle tips die je hier krijgt/kunt vinden. Echt geweldig dus dat deze site bestaat. Ook geweldig dus dat het zo goed gaat met Twinky, als iker aan denk zal ik morgen nog even met dr. Feld bellen om te laten weten dat het zo goed gaat met haar. Ik vind dat hij daar wel recht op heeft, na zijn deskundig advies. En misschien heeft hij nog tips om het in de toekomst te voorkomen. Want haar rug blijft natuurlijk haar zwakke plek en ik sluit niet uit dat het weer kan ontstaan. Ik vergelijk het maar het beste met een hernia bij mensen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hou Yvonne.

Het is juist fijn als je elkaar kan helpen we zijn allemaal gek met valkjes dus dan is het logisch dat je elkaar helpt vind ik :)
Ik denk dat het vooral op jonge leeftijd een probleem kan geven en als Twinkie wat ouder is en het zou weer in orde komen dat het dan niet meer zo snel terug komt dat het dus geen zwakke plek hoeft te blijven omdat alles dan toch wat anders gaat groeien.
Maar misschien zit ik er naast en ik ben wel benieuwd wat dr Feld zegt en misschien heeft hij toch nog een tip omdat er toch een grote kans op verbetering is nu :)
Hij zal het zeker leuk vinden om te horen hoe het gegaan is daar interreseerd hij zich altijd voor terwijl de meeste dierenartsen dat niks interreseerd.
Ik ben heel benieuwd wat hij zegd .

Groetjes, Paul

mitke1

 :D :D :Dfantasties nieuws hoor meissie      doe zo verder he   veel succes

Ivy

Hoi Yvonne.
Ik volgde het hele verhaal over de dappere Dodo  :). Ik hoopte dat het met haar weer goed zou komen, het is volgens mij vreselijk om de beslissing te moeten nemen om een vogeltje in te slapen.
Ik vind het geweldig dat ze aan de verbeterende kant is. Echt een doorzettertje, goed gedaan Twinkie!
Groetjes Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Yvonne_R

Hoi allemaal!

Ik zal jullie even weer bijpraten over Twinky!
Ze is ontzettend dapper en momenteel helemaal gek op mijn ringen, ze rprobeert ze gewoon van mijn vinger af te trekken. Haar evnwichtsprobleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het achterste deel van haar ug, bij de staart nog niet helemaal meewerkt. De staart ligt vaak nog steeds in een rare hoek geknikt. Tja en dan wordt het wel even lastig om je evenwicht te kunnen bewaren. Ik heb de kliniek van dr. Feld nog weer gebeld en het kan zijn dat dit probleem blijft bestaan, als bijvoorbeeld die zenuwen toch te veel schade hebben opgelopen. Maar het feit dat ze haar pootjes weer kan gebruiken is een goed teken en het is heel waarschijnlijk dat ze hier dan ook geen last meer van zal krijgen. De staart is nog even afwachten, maar ik hoop dat ook die spoedig zal herstellen. Na het weekend bel ik nog even weer met de praktijk om te laten weten hoe het met de staart gaat.
Ik heb in ieder geval nog even weer wat foto's gemaakt van Twinky, waarvan je op 1 duidelijk kunt zien hoe goed ze al weer op mijn vinger kan zitten!

Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het uiteindelijk toch nog helemaal goed gaat komen met haar!





Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!