29 maart 2024, 09:55:58

evenwichtsstoornissen?

Gestart door Yvonne_R, 13 maart 2005, 11:00:47

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi Paul,

Ik heb zojuist gebeld met dr Feld en hij denkt ook niet dat het een waterhoofd zou zijn, aangezien dit eigenlijk niet voorkomt bij vogels. Hij denkt eerder dat dit een aangeboren afwijking van het ruggenmerg is en dat het alleen maar erger wordt, naarmate ze groter wordt. Aangezien ze namelijk in het begin ook al last had van 1 pootje. Ik moest nu proberen de ontlasting te legen uit haar cloaca in de hoop dat de druk op het ruggenmerg wat af zal nemen. Als dit niet helpt moet ik morgen even weer bellen. Op zich klinkt het wel heel logisch wat hij zegt, maar eerlijk gezegd geeft me dit niet veel hoop meer......

Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

~Natas~

Hai Yvonne,

Jeetje zeg, dat zal even schrikken zijn toen je dat hoorde.
Ik wens je veel sterkte en we blijven hopen.
Heb je geen AB-kuur gehad dan of iets anders.

Natas

Yvonne_R

Hoi Natas,
Ik ben bang dat een AB-kuur niet goed zal helpen in dit geval.
Ik heb zojuist wel haar cloaca leeggemaakt en er kwam behoorlijk wat ontlasting uit. Voor mijn gevoel was dat wel een opluchting voor haar, maar dat kan ook zijn omdat ik dat zo graag wil........ Ik zal morgen nogmaals met dr Feld overleggen over wat nu het beste voor haar is.
Bedankt in ieder geval voor al jullie lieve reacties.

Het is best gek eigenlijk hoor, we hebben ook veel vogels buiten in de voliere zitten en als er daar 1 dood gaat, dan vind ik het wel jammer, maar niet echt erg. Misschien juist doordat Twinky zichzelf nog wel goed lijkt te voelen en er ook nog wel goed uitziet verder dat dat het juist erger maakt. Als ze er nou echt als een ziek vogeltje bij zou zitten dan zou het wat minder erg zijn als ze dan dood zou gaan. En daar komt natuurlijk bij dat ik haar zelf net een beetje tam begon te krijgen, dan bouw je toch een beetje een band op met zo'n vogeltje. Maar uiteindelijk denk ik toch dat ik in haar belang moet handelen en ik kan me niet voorstellen dat ze op deze manier een goed leven kan hebben. Nou even afwachten nog wat dr Feld morgen zal zeggen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi Natas,
Nog even naar aanleiding van jouw verhaal over Joep. Mijn Twinky kijkt dus echt niet versufd uit haar oogjes, ze heeft haar koppie er nog helemaal bij en reageeert ook nog als de andere valkjes in de kamer fluiten. Ik denk dan ook niet dat ze iets met haar hersenen heeft, anders was ze naar mijn idee lang zo alert niet. Verder eet en drinkt ze dus ook nog prima, ik denk dus echt dat het wel iets met haar ruggenmerg moet zijn...(Helaas wel)
Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Ik vind de mogelijke cunclusie van dr feld toch wel aannemelijker klinken.
Hielp die ontlasting eruit drukken iets vor Twinky?
Twinky was toch een popje?
Is ze al geslachtsrijp nu dus ouder dan 8 maanden?
Ik weet dat het bij duiven ook wel voorkomt dat een ei blijft steken en dat ze daar verlammingsverschijnselen van kunnen krijgen als het ei op een paar zenuwen drukt.
Maar een ei zou je wel moeten voelen als dat vastzit en het hoeft het niet te zijn maar het kan een mogelijke oorzaak zijn.
Dr Feld gaat natuurlijk ook af op de mogelijke oorzaken want het blijft natuurlijk moeilijk aan de telefoon.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Twinky is inderdaad een popje, maar ze is nog maar 7 weken oud en naar ik aanneem nog niet broedrijp. Voor mijn gevoel hielp het wel een beetje om de ontlasting eruit te drukken, ze zit nu iets rechter op. Maar ze kan nog steeds niet op haar pootjes staan. :'(

Maar als het nou de oplossing zou zijn om de ontlasting er elke keer uit te halen, dan zou ik dat met alle liefde doen.
Ik denk in ieder geval niet dat ik naar de dierenarts in Drachten ga, aangezien ik hier niet echt veel vertrouwen in heb gekregen. Natuurlijk is het voor hun ook lastig om dit zo via de mail in te schatten. Maar als ik het goed begrijp dat een waterhoofdje niet vaak voorkomt bij vogels, dan heb ik wel mijn twijfels over deze diagnose. Ik zal morgen nog eens bellen met dr Feld en misschien dat hij me toch verder kan helpen. Dankjewel nog trouwens voor zijn telefoonnummer Paul. Echt geweldig dat er nog artsen zijn die zo veel gevoel hebben voor hun vak.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Ik durf eigenlijk bijna niet meer naar een andere dierenarts want sommige zeggen soms van die domme dingen.
Er was een dierenarts daar keek de assistente een valkje onder de staart en zei dat het een popje was  ::) ::) ::)
Nou dan zakt je broek wel af hoor als een ervaren kweker soms zelfs een dna test moet laten doen en daar zien ze het door de staart op te tillen ;D
Maar bij zo'n jong valkje zal het gelukkig geen ei zijn dat is dan in elk geval gelukkig niet het probleem.
Hoe staan de pootjes van Twinky het zijn toevallig geen spreidpootjes dat ze daar een probleem mee heeft ?

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Haar pootjes staan gewoon naast elkaar, niet extreem breed of zo. En aangezien ze eerst wel redelijk goed kon zitten denk ik ook niet dat dit het is. Toen ik zaterdag de kooi schoon heb gemaakt was ze als enige (van de 4) zo slim om door de opening van het voerbakje te kruipen en zo zat ze de kamer in te roepen. Echt een brutaaltje hoor. Het lijkt nu net alsof ze haar gewicht zeg maar verplaatst heeft naar achteren en het zwaartepunt dus niet meer op de pootjes rust. De pootjes steken nu als het ware een beetje vooruit. Als ze loopt sleept ze zich momenteel een beetje op haar buikje en vleugels voort. Ik heb ook naar de pootjes gekeken en ze gerekt en gestrekt. Eerst (paar dagen terug) reageerde ze nog wel door haar teentjes te krommen maar nu ook niet meer. Ik denk dus echt dat ze op 1 of andere manier verlamd zijn geraakt.
Helaas dat we nog geen rolstoelen voor vogels hebben uitgevonden...........

De reden dat ik weet dat Twinky een vrouwtje is komt puur doordat ze een geslachtsgebonden eigenschap van haar vader heeft geerfd (cinnamon), anders vind ik het inderdaad ook lastig om het geslacht zo te kunnen bepalen. Ik had haar eigenlijk al toegezegd aan een meisje die graag een nieuw valkje wou, omdat de hare plotseling was overleden (door te lang pap voeren?!). Maar omdat ik toen dat ene pootje niet zo vertrouwde heeft ze een andere gekocht van mij. Ik heb haar wel 1 maand garantie gegeven, want ik zou het ook sneu vinden als deze weer zo jong sterft. En nou was dat dus bijna toch gebeurt als ze Twinky had uitgekozen.... Ik ben dus toch wel blij dat ik besloten heb om dit vogeltje eerst maar eens thuis te houden om te kijken hoe ze op zou groeien. Alleen had ik niet verwacht dat ze er nu zo bij zou lopen/liggen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Nee bij spreidpootjes liggen de pootjes naast het lichaam dat is het dus zeker niet in dit geval.
Dat de pootjes zo verlamd zijn lijkt me niet fijn :(
Ik zou inderdaad morgen nog even contact met Feld opnemen wat de  mogelijkheden zijn en dr Feld is daar gewoon heel eerlijk in die zal nooit onnodig zeggen dat er een mogelijkheid is om er aan te verdienen wat een aantal dierenartsen zeker zouden doen.
Een valkje met verlamde pootjes is natuurlijk vreselijk als ie zo zijn hele leven moet liggen en zoals je al zei rolstoeltjes hebben ze nog niet voor ze en dan is het heel erg maar dan is er denk ik maar 1 juiste beslissing :(
Maar Dr Feld kan je denk ik wel redelijkerwijs zeggen wat er mogelijk is ook zonder verder onderzoek kan hij dat vaak heel goed inschatten.
Vertel morgen ook even van die ontlasting dat dat eruit drukken wel gelukt was volgens mij bevestigd dat wel zijn diagnose.
Hopelijk is er toch nog verbetering morgen je weet maar nooit of misschien kan dr Feld je nog wat tips geven.
Sterkte met Twinky.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi

Ik ben net thuis van mijn werk en het lijkt iets beter te gaan met Twinky, ze probeert nu weer omhoog te klimmen in de kooi. Alleen het feit blijft dat ze haar pootjes niet meer kan gebruiken, ze voelen ook heel erg koud aan. Ik heb zojuist nog even gebeld met de kliniek van dr. Feld en de assistente heeft met hem overlegd over wat het beste is om te doen.
Hij adviseerde mij om het toch nog even een paar dagen aan te kijken of het echt niet verbetert. Zo niet, dan is er eigenlijk niets aan te doen en dan is het toch het beste om haar in te laten slapen. Doordat het dus iets aangeborens is is er gewoon echt niets wat kan helpen. Ik vertroetel haar nu nog maar zo lang het kan, maar diep van binnen weet ik wel dat het beter is om haar te laten gaan als het zo blijft. Alleen het blijft zo moeilijk omdat ze dus wel alert is en er met haar koppie echt niets mis is. Vooralsnog geef ik haar lekker wat suikerwater en een warme lamp. Eten doet ze als een gek, ze eet haast 2 kleine platte schaaltjes (eivoer en valkparkietenvoer)per dag leeg! Ik ben toch blij dat ik dr. Feld gebeld heb, want nu weet ik tenminste wat haar mankeert en dat er gewoon echt niets aan te doen is. Zo heb ik toch nog het gevoel dat ik er alles aangedaan heb, zonder dat ik ermee naar de toren in Drachten heb hoeven gaan. Zij hadden waarschijnlijk toch door veel onderzoek ook dezelfde conclusie getrokken. Maar voorlopig geniet ik nog maar even van Twinky. als het lukt zal ik jullie even een leuke foto sturen van haar en haar grote broer. Bedankt voor al jullie lieve reacties.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Als het goed is moet hieronder een foto verschijnen van Twinky en haar broertje Schnappi (inmiddels gelukkig bij iemand anders). Twinky is de achterste vogel op de foto. Toen ik thuis kwam waren ze met zijn tweetjes in de etensbak gekropen, ze was toen ongveer 5 weken oud.




Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Wat een schatjes zoals ze er daar naast elkaar zitten.
Hopenlijk gaat het toch wat opknappen met Twinkie en kan ze haar pootjes weer gebruiken.
Je weet het nooit het kan toch ineens verbeteren.
Gebruikt ze haar poootjes helemaal niet nu of is dat weer iets verbeterd na gisteren ?
En moest je dat met die ontlasting eruit laten drukken blijven herhalen ?
Want als ze zo plat op de gron zitten dan kunnen ze bijna zelf de ontlasting niet kwijt.
Heel veel sterkte met je beslissing en ook al is het heel dan erg maar als het niet verbeterd is inslapen denk ik wel de enige juiste keuze.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Ik blijf gewoon doorgaan met de ontlasting eruit te drukken omdat ik wel het idee heb dat het een beetje helpt. Ze is dan iets opgewekter en probeert wat meer te bewegen.
Ze gebruikt haar pootjes nog steeds niet, maar ze probeert zich aan haar snavel en bovenlichaam op te trekken om dan vervolgens weer naar beneden te vallen.
Ze eet wel veel, maar dat kan ze alleen maar als ze ligt, vandaar dat ik een plat schaaltje heb, zodat ze er makkelijker bij kan.

Ik heb nog niet het idee dat ze veel pijn heeft, alleen als ik haar dan weer zie proberen te klimmen en het lukt niet kan ik me niet voorstellen dat je daar niet moedeloos van wordt. Zo lang ze dus nog steeds zo monter is laten we haar gewoon zo zitten, maar als echt duidelijk is dat het uitzichtloos is dan wil ik haar ook niet langer daarmee plagen dan nodig is. :'(

Ik heb in ieder geval veel bewondering voor haar opgewekte houding elke keer maar weer en besef wel dat het een heel bijzonder vogeltje moet zijn. Ik vraag me trouwens wel af of er meer mensen zijn bij wie een vogel een aangeboren afwijking aan de rug heeft, net zoals Twinky dus heeft. ???

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Paul

Hoi Yvonne,

Twinky lijkt verder toch heel gezond dat hij van alles probeerd.
Wat er dan dat alleen zijn pootjes niet mee willen werken :(
Dat de pootjes koud zijn dat hebben valkjes wel vaker want niet bij allemaal hier zijn de pootjes altijd warm.
Helpt het niet om de pootjes te masseren zodat ze in beweging blijven?
En voel je wel dat Twinky er toch wat mee beweegt als je er aan zit?
Zo te horen heeft hij er inderdaad geen pijn aan dus dat scheelt weer en je kan het even aankijken wie weet word het ineens toch weer wat beter.

Groetjes, Paul

Yvonne_R

Hoi Paul,

Dat heb ik inderdaad al wel geprobeerd om haar pootjes te masseren, alleen ik kan met name haar teentjes niet zo buigen, dat ze er weer op zou kunnen staan. Helaas.
Ik kijk het deze week ook nog even aan hoor, hoe het gaat.
Hopelijk gaat het ineens iets beter. Maar ik bedenk me net dat vanaf haar geboorte ze er al moeite mee had om rechtop te blijven zitten, ze zat wel, maar dan wel meer naar voren gebogen dan de andere valkjes. Ook viel ze vaker van haar stok dan de andere 2. Waarschijnlijk dus toch echt een rugprobleem.Ik zal zo even weer haar ontlasting eruit halen en haar een beetje masseren. Ik probeer ook haar rug een beetje te masseren, in de hoop dat ze het verneemt.
Wat betreft de ontlasting, die is een beetje donkergroen/bruin, er zit weinig wit in. Iemand heeft mij ooit verteld dat dat witte eigenlijk de urine is. Klopt dit, en houdt dit dan in dat ze ook al last heeft van haar nieren. Volgens dr Feld zou dit kunnen gebeuren, aangezien de zenuw die beklemd zit in de rug ook naar de nieren, darmen en dus haar pootjes zou gaan.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!