19 april 2024, 01:41:15

Valkparkiet op slaapkamer

Gestart door UnderAttack, 18 maart 2005, 17:12:29

« vorige - volgende »

UnderAttack

Hallo, ik ben nieuw hier en zit met een vraag.
Ik zou graag een valkparkiet op mijn kamer houden, is dit te doen ? De bedoeling is om hem dus handtam te maken. Ik ga wel nog naar school, dus tijdens de dag zou hij alleen zitten.
Maar als ik thuis kom zou ik er zoveel mogelijk mee bezig zijn.
Wat ik ook nog graag zou weten is de minimale grote van een kooi, want ik hoor hier van alle kanten afmetingen en die verschillen telkens.
En moest de vogel gezelschap nodig hebben wnn ik naar school ben, graag ook een lijstje van de vogels die er bij horen.

Sry voor mijn grote vragenlijst, dank bij voorbaat

Ivy

Hoi.
Veel mensen hebben valkjes in de kamer en hebben er geen problemen mee. Natuurlijk moet je rekening mee houden dat je ws wat vaker moet stofzuigen ;D.
Voor je valkje is het natuurlijk het beste als hij een vriendje heeft van eigen soort, dus ik denk dat je ook het beste gewoon een tweede valkparkietje erbij kan nemen. Wil je wat variatie, kan je bijv. twee verschillende mutaties nemen.
Als je een valkje eerst tam moet maken, dan kan je beter met de aanschaf van de tweede even wachten, tot je eerste valkje tam is. Je zou ook een paar tamme valkparkietjes kunnen kopen van een kweker - hier op de site zitten heel veel mensen en de kweeksezioen is al voor sommige begonnen.
Als je dus twee valkjes zou willen nemen, dan kan je beter een grotere kooi nemen. Over afmetingen heeft iedereen eigen mening, mijn kooi is 59x59x150cm groot en ik ben er tevreden mee (en mijn valkjes ook). Als ze veel uit mogen, dan kan het wat kleiner zijn, maar als je ruimte heb...
Veel succes!
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

UnderAttack

Dus slaapkamer mag ?

Kheb eens gekeken waar ik hem eventueel kan zetten, en ik zou de kooi kunnen zetten in min boekenkast :P De plaats hiervoor is 76 x 40 x 53 hoog Is dit te doen voor 1 of mss later 2 valkjes ?

Tara

Hoi,

je bent wel niet juist aan het beredeneren hoor als ik dat even mag zeggen, je zou er keiveel mee bezig zijn na school maar je bent dan natuurlijk wel uren weg per dag. Je valkparkiet gaat zich sneller vervelen dan als je 'plots' even niet meer bezig bent hoor...

Maar als je er gelijk twee neemt, heb je natuurlijk de kans dat ze zich meer aan mekaar gaan hechten dan aan jou.

Groetjes, Tara

Ivy

18 maart 2005, 18:37:51 #4 Last Edit: 18 maart 2005, 18:50:27 by Ivy
Hoi.
In de boekenkast zetten, dat lijkt me wat raar. Je kan de kooi beter ergens zetten, waar ze ook kunnen kijken wat er gebeurt, niet dat ze van drie kanten een plank hebben. Ik vind het dan ook best aan de krappe kant, maar daar zal niet iedereen met me eens zijn.
Heb je misschien overwogen om een vrijstaande kooi te nemen? Je hebt van die Jock-kooien, of iets wat op een voet staat.

Ik heb deze, maar bij deze link http://www.valkparkiet.com/nl/files/kooien.htm staan er ook foto's van kooien op de voet, dan zie je wat ik bedoel.
Als je twee tamme valkjes heb, moet je ze ook veel aandacht geven als je wil dat ze tam blijven, maar als je maar 1 neemt en dan ben je elke dag lang op school, gaat je valkje heel ongelukkig worden.
Ik zit ook af en toe lang op school, daarom heb ik er twee. Ik heb liever twee wat minder tamme, gelukkige vogeltjes dan 1 tam en ongelukkig...
Voordat je je beslissing neemt, denk eerst goed over na of je genoeg tijd hebt om voor ze te zorgen, want we lezen hier al te vaak over mensen, die een valkje weg willen doen 'wegens tijdgebrek' of 'het valkje is me te groot, ik ga een parkietje nemen', en dat is gewoon zielig voor de valkjes.
Als je ervoor gaat, kan je altijd hier advies vragen.
Hou je ons nog op de hoogte?
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Valerie

Als je een mannetje hebt dat graag fluit moet je er wel rekening mee houden dat hij 's zomers als om 5 uur 's ochtends kan beginnen fluiten als het licht wordt op de kamer.
Dat is de reden waarom destijds Rocky naar mij is gekomen, omdat hij bij die mensen op de slaapkamer stond (ze hadden daar geen echte woonkamer) en te vroeg begon te fluiten.
Als je daar geen probleem mee hebt of je hebt gordijnen die geen licht doorlaten, dan kan het best. :)



marijke

Als je de valkjes op je slaapkamer zet, denk er dan wel dat je alles goed schoon moet houden. Maar wat ook heel belangrijk is is ventilatie. Als je bijvoorbeeld 's nachts gaat slapen zorg dan dat de raam open staat. Dan komt er genoeg frisse lucht voor jou en je valkjes binnen.

Paul

Hoi,

Als het te veel stof zou geven kan je ook altijd een luchtreiniger neerzetten die halen een hoop stof uit de lucht en dan kan het best wel in een slaapkamer.
Ik heb zelf twee kooien van de maten 69,5 x 44,5 x 84cm van Ferplast en die zijn prima voor 2 valkjes.
Ik zou bij je valkje geen andere vogelsoort zetten soms gaat dat helemaal niet zo goed samen en een soortgenoot is stukken beter.
Eentje kan wel maar dat hij dan overdag echt gelukkig is denk ik niet want het is best eenzaam voor hem.
Is er overdag niemand thuis want dan zou je de kooi gewoon beneden neer kunnen zetten en als je er dan mee bezig gaat het valkje mee naar je kamer nemen.
Dan heeft hij in elk geval de hele dag iemand om zich heen dat scheelt ook.
Maar het beste is natuurlijk een soortgenootje erbij.

Groetjes, Paul