9 mei 2025, 20:24:30

nestkastje

Gestart door Nes, 13 maart 2005, 13:44:06

« vorige - volgende »

Nes

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje.... Mijn valkjes zijn zoals sommigen van jullie al wel weten  ;) spontaan eitjes gaan leggen op de bodem van de kooi... Inmiddels hebben ze er al vier  :) en ze broeden heel getrouw. Ik vind het alleen zo zielig dat het vrouwtje op de bodem van de kooi moet zitten en eigenlijk dus niet rustig kan broeden omdat er nog 2 andere valkjes (waaronder de man) in de kooi zitten en die zijn nogal druk  :(
Ik merk ook dat het vrouwtje erg vermoeid is...
Ik denk ook dat het niet verstandig is om nu over te stappen op een nestkastje midden in het broedproces omdat dat erg stressend is volgens mij... Dus dacht ik, ik laat ze dit nestje uitbroeden en dan hang ik voor een eventueel volgend nestje wel een nestkastje op. Wat zouden jullie doen?

Groetjes Nes.

Inger m

Hoi,
Je zou voorzichtig kunnen proberen om de broedplaats wat af te schermen met bv. een plankje. Zet dit niet direct neer bij het nest, maar in de nabijheid, zodat de vogels eraan kunnen wennen. Op die manier kun je uiteindelijk een afgeschermd stukje maken, zodat de ouders rustiger kunnen broeden en de evt. jongen straks beter beschut liggen.

Hou goed in de gaten hoe de ouders hierop reageren!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Vanessa,

Als ze al meerder eitjes hebben gelegd zou ik ze ook niet meer overleggen maar proberen of het goed gaat op de plek waar ze nu zitten.
Ia er pas een ei gelegd dan kan je vaak wel een broedhok neerhangen en daar het ei in leggen dan leggen ze de volgende eitjes daar vaak keurig naast.
Je kan ook wat zaagsel of hennepvezel onder de eitjes leggen waar ze nu zitten dat beschermd de eitjes vaak wat beter dan een andere harde bodembedekking waar ze op liggen.
Ik gebruik zelf bijvoorbeeld corbo korrels en die zijn erg hard en kunnen een eitje makkelijk beschadigen wat op de bodem gelegd is.
Het idee van Inger lijkt me ook goed om een soort afgeschermd deel te maken waar ze rustig kunnen broeden.

Groetjes, Paul

Peter

Hoi,

Je kunt op de plek van de eitjes een soort bakje neerzetten met een open voorkant. Je zet dus eigenlijk iets over de plek heen waardoor ze wat rust krijgt.

Groetjes,
Peter

Nes

Hallo Inger, Paul en Peter,

bedankt voor jullie reacties  :) ik zal eens kijken wat ik zal doen.. O ja, nog even over die houtsnippers... De eitjes liggen gewoon op de plasticke bodem van de kooi. De valkjes hebben al de snippers aan de kant gegooid en een plekje gemaakt. Natuurlijk wil ik ze vervangen door hennepvezel (is dat eigenlijk voor knaagdieren  ???) maar ik weet niet hoe ik nu de kooi moet schoonmaken  ::) hoe doen jullie dat dan?

Groetjes Nes.

Paul

Hoi Vanessa,

Als ik een kooi met eitjes schoonmaak dan laat ik de ouders er uit en de eitjes leg ik even ergens veilig.
Dan snel de kooi schoonmaken en de eitjes terugleggen en dan gaan vaak de ouders vanzelf de kooi weer in omdat ze naar hun eitjes willen :)
Maar meestal heb ik een broedblok hangen en haal dat van de kooi en dan kan ik zo de kooi schoonmaken.
Hennepvezel word ook wel voor knaagdieren gebruikt inderdaad en zelfs in paardenstallen.
Ik gebruik Auboise dat vind ik het fijnste.
Hier staat wat over op hun site.
Vaak schuiven ze alles aan de kant maar het beschermd toch altijd wel tegen het wegrollen van de eitjes als er nog wat omheen blijft liggen.

Groetjes, Paul

Nes

Hoi Paul,

kun je dat gewoon in dierenwinkel kopen?
En zal ik handschoenen aandoen als ik de eitjes verplaats?
Ik ben bang dat als ik er te vaak aan kom dat ze er dan niet meer op gaan zitten  :(

Groetjes Nes.

Paul

Hoi Vanessa,

Als je ze aanraakt maakt dat voor de valkjes niet uit die gaan er net zo snel naar terug hoor.
Alleen altijd even je handen wassen want het vet in je huid kan in het ei doordringen en de porien verstoppen.
Met een handschoen heb je veel minder gevoel met vastpakken en dat is nog veel gevaarlijker.
De Aubiose kan je in sommige dierenwinkels wel kopen maar je kan via die site even een maitje sturen naar de importeur die kan je dan zo vertellen waar je het in jouw buurt kan kopen.
Ik koop het zelf in een dierenwinkel van Petsplace in Leiden in de andere winkels waar ik kom heb ik alleen een ander merk gezien maar die beviel me minder goed dat leeuk veel harder van structuur en het laatste pak wat ik had stonk ook heel muf het halve huis stonk ernaar.

Groetjes, Paul
Groetjes, Paul