29 maart 2024, 16:58:58

babyvalk kan zaadjes niet pellen

Gestart door wilma 8, 3 maart 2005, 11:48:09

« vorige - volgende »

wilma 8

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraagje. Afgelopen zondag hebben wij ons nieuwe (baby)valkje, Kuifje, opgehaald. De fokker zei dat hij al zelfstandig kan eten, maar nu ben ik erachter gekomen, dat hij de indruk wekt, dat hij druk zit te eten, maar hij krijgt de zaadjes niet afgepeld. Hij probeert het wel en de bewegingen van zijn snaveltje zijn ook prima, maar het schilletje wordt niet gebroken en dus kan hij ook niet bij het binnenste komen. Daarom laat hij telkens het zaadje weer vallen en probeert gewoon een ander, maar dat gaat dan weer hetzelfde.
Ik ben begonnen met de zaadjes wat te breken, maar ik wil ook weten of hij het echte eten vanzelf onder de knie zal krijgen. Natuurlijk wil ik niet, dat hij van  de honger om zal komen, dus mijn volgende vraag is: moet hij bijgevoerd worden met ander eten? Ik heb hem wat eivoer gegeven, dat gaat (denk ik) wel goed, maar hij zal meer nodig hebben.
Ik hoop gauw reactie te krijgen.

Groetjes Wilma.

Lique

Hoi Wilma,

Welkom op het forum van Valkparkiet.com

Het lijkt er inderdaad op, dat Kuifje de zaadjes niet kan pellen.
Hoe oud is Kuifje?
Je zou naar de dierenwinkel kunnen gaan, en handopfok kunnen kopen. Dat is voeding voor jonge vogels. Zelf gebruik ik Nutribird. Dat is al helemaal compleet, en daar hoef je niets aan toe te voegen. Bij CeDe is dat wel weer. Daar moet je eivoer aan toevoegen.
Je hebt dan een spuitje en/of lepeltje nodig, en waarschijnlijk zal je de eerste keer wel wat moeten pushen om hem te voeren. pas als hij weet dat het eten is, zal hij ook geluidjes gaan maken, en met zijn vleugels klapperen tijdens het eten.

Als je hem vast pakt, kan je dan het borstbeen duidelijk voelen? Het borstbeen zit ten hoogte van de vleugels middenop de borst. Als je deze goed kan voelen, en hij erg scherp is, zal hij per direct hulp nodig hebben.
ook kan je zijn krop voelen. Deze zit onder het keeltje, boven het borstbeen.
De krop is het zakje waar de voeding het eerst in komt.
Je kan Kuifje in je hand leggen, en met de andere hand (duim en wijsvinger) voelen of deze gevuld is of niet. Als dit niet gaat, kan je een tissue nat maken, en de veren op die plek omhoog wrijven, zodat je het makkelijker zien kan. Plat is volledig leeg, en bollig is ietwat gevuld.

groetjes Lique

Karin

Geef hem wat trosgierst en i.p.v. valkparkietenvoer grasparkietenvoer. Dat is meestal wat makkelijker te pellen voor ze. Geef hem ook wat  volkoren brood en gesneden andijvie. Dat geeft ik mijn jongen ook altijd als ze zelf moeten leren eten. Succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

wilma 8

Lique en Karin bedankt voor de adviezen.
Ik ben de hele middag druk aan het bellen geweest naar dierenspeciaalzaken, maar ik kon geen voeding voor valkparkieten aankomen. Nu heb ik Nutribird A19. Dat is eigenlijk krachtvoer voor papegaaien, maar de man van de dierenspeciaalzaak zei dat dit ook wel kan voor valkparkieten en ik moest toch iets... Ik hoop maar dat het ook goed is voor Kuifje, want hij is wel mager.
Ik zal naast zijn trosgierst ook zorgen voor grasparkietenzaad. Kuifje zit toch regelmatig op de bodem van zijn kooi om zaadjes te zoeken en proberen te eten.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten, Wilma.

Paul

Hoi Wilma,

De A19 kan je ook prima gebruiken hoor ik voer er momenteel ook mijn jongen mee bij omdat de A21 op was.
Het enige verschil is dat er meer vetten in de A19 zitten maar zeker met de wat oudere jongen gaat dat al prima.
Zorg dat de pap niet te dik is het moet net van de lepel lopen en zorg dat het ongeveer 40 graden is want als het te koud is dan eten ze het niet.
Zeker als ze wat ouder zijn zal een lepeltje ook goed werken.
Druk met het lepeltje met een beetje pap erop tegen zijn bovensnavel aan van onderaf dan gaat die open en dan hapt hij vanzelf in de pap.
Als hij eenmaal weet dat het lekker is dan hapt hij het vanzelf van het lepeltje af.
Succes met je kleintje en goed dat je zo oplettend bent want anders verhongeren ze echt als je niks onderneemt.

Groetjes, Paul

nicole_20

sammy pikt ook de hele tijd gewoon in zijn voer en ik vind wel zaadjes die echt zijn opengepeld...maar toen ik vandaag thuis kwam was hij zo zwak!!! ik kon duidelijk zijn borstbeen voelen! Ik dacht dat als je afbouwd, ze zelf meer gingen eten van de zaadjes...?? ik schrok hier echt van! moet ik nog niet afbouwen of op welke manier kan dat het beste??

xxxies nicole

ps ik zet het hierbij omdat het toch wel een beetje hetzelfde klinkt...

Karin

Sammy wordt met de hand gevoerd ? Ik weet niet hoe oud Sammy is, maar als ik handvoer ( doe ik alleen als de ouders er niet meer voor zorgen ) laat ik pas een voeding weg als ik merk dat ze er minder trek in hebben. Ik dwing ze dus niet "te spenen". Tot nu toe ( ik heb er 5 grootgebracht ) werkt dat goed. Ze zijn tussen de 7 en 8 weken geheel gespeend. Soms gaf ik zelfs tot 7 weken 3 maaltijden en ineens geven ze zelf aan dat ze helemaal niet meer willen of nog maar 1 x willen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

nicole_20

ja sammy blijft maar vragen...ookal zit hij helemaal vol. Moet ik hem dan blijven geven?? das toch ook slecht. Sammy is al 8 weken ruim!!! Word dan toch al tijd dat hij zelf leert eten toch?

xxxies nicole

Riny

Hoy Nicole
Het wordt zeker tijd dat hij zelf leert eten,maar dat kan niet in een keer.
Sommige valkjes weigeren in een keer de voeding anderen blijven er wat langer om zeuren.
Ik raad je aan om te beginnen met 1 voeding minder per dag te geven en zo iedere week 1 voeding minder.
Er zullen wel mensen zijn die zeggen dat het ook sneller kan maar ik heb hier goede resultaten mee geboekt.
Je moet wel consequent zijn en als hij begint te zeuren om voer ook een klein beetje streng zijn.
Groetjes en Succes RIny :D :D :D

Paul

5 maart 2005, 17:21:04 #9 Last Edit: 10 maart 2005, 01:38:06 by Paul
Hoi Nicole,

Is Sammy ook door de kweker met de hand gevoerd?
Als een valkje door de ouders gevoerd word eten ze meestal al met 6 weken zelf hier en ze hebben dan geen pap meer nodig.
Ik heb hier een valkje (Kleintje) vanaf 1,5 week met de hand groot moeten brengen omdat de ouders niet goed voerde.
Die heb ik 10 weken lang moeten voeren voor ze zelf goed at.
Maar van het ene op het andere moment wilde ze zelf niet eens de pap meer hebben dat gaf ze gewoon aan omdat ze zelf al voldoende kon eten.
Ik zou zeker een keer per dag nog gaan voeren tot je vanzelf merkt dat Sammy geen pap meer wil hebben.
Voor een handgevoerd valkje is 8 weken nog best vroeg om helemaal zelf te gaan eten.
Wat ik op het eind ook deed was tot poeder gemalen pellets door de pap heen doen en daar kwam ze merkbaar van aan omdat daar voor volwassen valkjes alle voeding in zit die ze nodig hebben.

Groetjes, Paul

wilma 8

Hallo allemaal,

Ik wil jullie even op de hoogte brengen van de vorderingen van Kuifje.
Sinds zondag weeg ik hem elke morgen (voor het eten) en elke avond (na het eten). Gelukkig zit er sinds gistermorgen een merkbaar stijgende lijn in. Kuifje herkend het geluid van het lepeltje in het kopje en herkend volgens mij zelfs het kopje, want ik gebruik altijd hetzelfde blauw/geel/orange kopje. Hij gaat tekeer als een bezetene en als hij kon, zou hij het lepeltje erbij opeten!
Trosgierst wordt door hem nu goed gegeten en ook de geplette zaadjes wil hij goed eten. Het water is ook al gevonden en daar drinkt hij ook van.
Verder gaat de ontwikkeling volgens mij wel goed; vliegoefeningen in zijn kooi doet hij een paar keer per dag en de landingen buiten de kooi komen nog regelmatig anders uit, dan de bedoeling is, maar dat is normaal. Hij slaap/suft nog regelmatig, maar dat is ook al iets minder dan de eerste dagen.
Hij begint te reageren op onze thuiskomst en dan laat hij goed horen, dat hij er is. Kuifje zit graag bij één van ons op de schouder en 's avonds zoekt hij het liefst een hoog plekje op een gordijnrail.
Kort gezegd: het is een scheet en we zouden hem nu al niet meer kunnen missen!

Groeten, Wilma en Kuifje.
PS. bedankt voor al jullie reacties!!

Paul

Hoi Wilma,

Wat fijn dat het zo goed met Kuifje gaat :)
Wat weegt hij nu ?
In elk geval ook al goed dat hij trosgierst eet en water drinkt dan zal hij ook snel wel de zaadjes gaan pellen denk ik.
Pap vinden ze altijd wel makkelijk om te eten dan hoeven ze geen moeite te doen he :)
Ze vinden het altijd fijn als je weer thuis komt dat heb ik hier ook je word meteen begroot als je binnen komt :)

Groetjes, Paul

wilma 8

Even antwoord geven op de vraag van Paul;
Kuifje woog vanmorgen (ná een poep en vóór het eten) 82,5 gram. Vorige week zondag was dat nog 66 gram.
Als het lukt zal ik een foto toevoegen van Kuifje, die ik gisteren gemaakt heb...

Groeten, Wilma.

Paul

Hoi Wilma,

De foto is helaas fout gegaan als het uploaden niet lukt mag je hem ook via de mail naar me sturen dan zet ik hem in jouw bericht erbij.
paul@valkparkiet.com
Kuifje is heel mooi aangekomen aan het gewicht te zien dat is heel erg goed :)
66 gram is al aan de lichte kant dat moet niet veel verder zakken natuurlijk.
Bij mij was Kleintje toen 56 gram maar dat was echt eng die was echt veels te mager toen.
82,5 gram is al een heel mooi gewicht en dat is zeker geen gevarenzone meer :)
Kuifje zal nog wel een stukje zwaarder worden maar dit is al geen slecht gewicht hoor dat is toch een teken dat het heel goed gaat.
Goed dat je erachter gekomen bent dat Kuifje niet goed at want als je daar niet op tijd achter komt ben je vaak al te laat :(
Ik ben benieuwd naar de foto.

Groetjes, Paul