hoe voorkom ik dat mijn valkje zich verveeld??

Gestart door Riny, 8 maart 2005, 15:40:07

« vorige - volgende »

Riny

Hallo allemaal
Omdat ik zo vaak vragen zie over valkjes die veel krijsen en zich schijnbaar vervelen dacht ik dat het misschien nuttig zou zijn , om daar een onderwerp over te starten waarin iedereen zijn ideeen en tips kwijt kan.
Dan zal ik maar als eerste met mijn tip op de proppen komen.
Als ik door het bos loop en zie een mooie grote dennenappel,
Dan neem ik hem mee naar huis.Ik leg hem bij de verwarming of in de zon zodat die mooi open gaat.
Daarna laat ik er een beetje honing tussen lopen,en daar over heen strooi ik dan gewoon valkparkietenvoer of gedroogde vruchten van Vitakraft, die blijven door de honing mooi plakken.
Dit hang ik in mijn geval op in de voliere, en ze hebben uren plezier!!!
Groetjes Riny :D :D :D
PS Ik weet niet of het wel bij deze topic hoort te staan,maar anders wordt het wel door iemand verplaatst.  ??? ??? ???

KoosjeTweety

Leuk Riny

Ik zag laast in een dierenwinkel een KONG voor de valkparkiet(vogels).
Ik dacht die er dus alleen voor de hond waren. Maar hier schijn je dus je valk cq vogel ook lekker te kunnen amuseren.
Geen idee waarmee je hem zou moeten vullen.
Maar deze tip van jouw vind ik ook erg leuk
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Kirsten

ehh wat is een KONG?
en inderdaad een leuke tip Riny, ik heb hier wat grote dennenappels dus kan eens knutselen.

Verder houden de vlakjes zich hier bezig met de speeltjes de ik maak met houten kralen bijvoorbeeld. Ik rijg dan verschillende aan een geknoopt touw of aan ijzerdraad,.
belletjes kan je er bijvoorbeeld ook aan doen.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

KoosjeTweety

Wat is een Kong?
Ik zoek ff een plaatje :)


Deze is dan voor honden maar je heb ze dus ook voor vogels ;)
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

KoosjeTweety

Kirsten
Ik lees dat jij dus met houte kralen werkt!
Dat wil ik ook gaan doen. Gebruik jij gekleurde kralen of blank?
En heb je misschien voorbeeltjes van je creaties?
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Riny

Hallo allemaal
Als je lege closetrolletjes en lege keukenrollen hebt ,deze om de zitstok heen schuiven.
Zo kunnen ze er nooit met hun nekje in knel komen te zitten.
En vernielen doen  ze allemaal graag ,nietwaar!!
Groetjes Riny :D :D :D

Inger m

Hoi,
Ik heb zelf ook een birdkong in de voliere hangen. Deze kun je aan het gaas bevestigen en vullen met voedsel, zodat ze moeite moeten doen om het voer eruit te halen. Ik heb er zelf een klein gedragsonderzoekje meegedaan voor mijn opleiding.

Mijn vogels gebruiken de Birdkong wel, maar in de praktijk komt het er op neer dat ik het eigenlijk nauwelijks vul met voedsel. Maargoed bij goed gebruik kunnen vogels er veel tijd aan kwijt zijn.

Verder geef ik mijn vogels (zeker in voorjaar en zomer) regelmatig verse takken om aan te knagen en doe ik de groente in groenteruifjes, zodat ze daar ook een tijd mee bezig zijn. De belangrijkste en meest effectieve vorm van gedragsverrijking zijn eigenlijk nog altijd soortgenoten.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hallo allemaal
Eigenlijk had ik meer reactie's verwacht op dit onderwerp.
We moeten toch allemaal zorgen dat onze gevleugelde vriendjes zich niet vervelen.
Dan zal ik nog maar een idee opschrijven wat bij ons goed werkt.
Als je van een stuk van een regenpijp 15 cm afzaagt ,en aan de achterkant er 2 gaatjes in boord kun je het goed vastmaken in de kooi/voliere.
In de zomer stop ik daar altijd een flinke bos onkruid in .
Dat vinden ze heerlijk.
Als je geen plekje weet waar onkruid groeid op een verlaten stukje grond,zaai je het zelf.
Van al het afvalvoer en een beetje onkruidzaad ,dan is het afval van het voer ook nog ergens goed voor.
Groetjes Riny :D :D :D

Ivy

Hoi Riny.
Heel handig om een topic te beginnen waar alle mogelijke tips kunnen staan die elke baasje ideeen kan geven om weer eens wat leuks aan zijn knuffelbeestje te geven.
Mijn Nicky houd heel erg van touwtjes. Ik heb bij blokker sisaltouw gehaald. Dit is heel goedkoop en je kan er veel mee doen.
Ik heb op verschillende plekken gewoon een paar kortere touwtjes vastgebonden. Hier kan ze ook heel lang mee spelen. Ook heb ik de deurtje van haar kooi met twee geknoopte touwen vastgebonden en hier klimt Nicky heel graag op. Het ziet er zo uit:

Natuurlijk niet te vergeten, de papier. Ik maak gewoon een langere stuk wc papier vast aan de tralies en dat zorgt ook voor veel uren sloopplezier.
Veel plezier, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

KoosjeTweety

Jou kooi ziet er super gezellig uit Ivy :)
Das leuk voor mij om mijn valkenkooitje in te richten Kan ik leuk wat ideetjes pikken :p
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Ivy

Ja, heel gezellig. Nicky wilde eerste paar dagen niet eens uit!
In de hoek heb ik een soort plankje hangen van wilgentakken. Dit heb ik in een dierenwinkel gekocht. Er stond een plaatje van een hamster op, maar ik heb het met touwtjes opgehangen en Nicky vind erg leuk aan beide (wilgentakken en touwtjes) te knabbelen. Het is wel lastig om schoon te maken, maar ze vind het zo heerlijk... een terasje



Veel plezier met het inrichten van jouw kooi! Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

KoosjeTweety

Hihihi echt leuk. Ik ga zeker even neuzen bij de grotere dierenwinkels. De kleine winkels hebben helaas niet zo heel veel keus :-)
Je geeft me zo wel leuke ideetjes ;)
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Rianne

Nee idd, de kleinere winkels hebben niet zoveel. Bij ons in het dorp hebben ze alleen voer en grit, en een touwtje en een belletje. Maar ben al closetrollen aan het sparen hihi. ;D

KoosjeTweety

Voor jou is het ook leuk natuurlijk. Leuke dingen zoeken voor in de kooi.
Ben zelf trouwens met touw bezig wat je bij de doe het zelf kan kopen. En daar mee ben ik aan het scoobydoeen. Krijg er wel blaren van op mijn vingers maar wel leuk. Denk er aan om leuke klimtouwen te maken.
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Riny

Hoy Koosje -Tweety & Muppet
Hebben jullie graag dat ik een foto op het forum zet van een klimladder en een klimtoren die wij geknutsels hebben voor in de voliere?
Laat het maar weten als jullie interesse hebben.
Groetjes Riny :D :D :D