9 mei 2025, 15:47:22

nageltjes

Gestart door sammy, 3 maart 2005, 13:27:13

« vorige - volgende »

sammy

halloa ik bensammy en heb nu een paar dagen een jong valkparkietje valco genaamd ben hem aan het tam maken en dat gaat heel goed zij is erg lief alleen liggen mijn handen nu open (niet van het bijten want dat doet ze niet) maar van de nageltjes die heel lang zijn! kan ik  of iemand die er verstand van heeft (dierenarts die een stukje knippen of zeg ik nu iets raars? wie kan mij hierbij helpen? groetjes sam

aletta@wanadoo.nl

Hoi  sam
bij de dierenwinkel kan je speciale stokken kopen,daar slijten de nageltjes van.

Groetjes sandra

aletta@wanadoo.nl

Hoi sam
als je wilt weten wat voor stokken het zijn moet je even bij andere vragen kijken,op pagina 3 bij nagels.daar staat een foto van die stokken.

Groetjes sandra

aletta@wanadoo.nl

Hoi sam
sorry je moet op pagina 4 kijken.

Groetjes sandra

Inger m

Hoi,
Hoe oud is je valkparkiet? Bij jonge valkparkieten zullen de nagels niet snel te lang zijn. Mss dat ze te lang lijken?
Ik hoef zelf namelijk nooit de nagels van een valkparkiet te knippen.

Laat de nagels de eerste keer knippen door een (vogel)dierenarts of door een vogelkweker. Het risico bestaat dat je in het leven knipt en dat kan bloeden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Sammy
Als ik jonkie's heb om tam te maken vijl ik meestal een heel klein stukje van het nageltje af,alleen het scherpe gedeelte.
Groetjes Riny :D :D :D

PB

Hoi Sammy,

Over die stokken met schuurpapier zijn de meningen nogal verdeeld zo heb ik gezien, ze zouden niet alleen de nageltjes schuren maar ook de pootjes.

Zelf knip ik Taxco zijn nageltjes om de zoveel tijd en dan net als Riny zegt net het scherpe puntje eraf. je kan speciale nagelschaartjes krijgen bij de dierenwinkel zodat je niet per ongelijk een hele poot eraf kan knippen, Oeh dat klinkt wel erg luguber he. Er is dan een half ronde uitsparing in het blad waar je het nageltje behoorlijk precies mee kan knippen.. 

Een eerste keer is het inderdaad goed om het even te leren van iemand anders

Groetjes en succes
PB,

Paul

7 maart 2005, 18:26:16 #7 Last Edit: 8 maart 2005, 00:35:05 by Paul
Hoi Petra,

Die schuurpapier rolletjes zijn inderdaad heel slecht die zijn zeker af te raden.
Maar er worden denk ik een soort stenen zitstokken bedoeld en die vallen wel mee die zijn niet zo scherp als schuurpapier en die slijten de nageltjes prima af.

Hier werken ze perfect en ik heb nog geen problemen gehad met de pootjes.

Groetjes, Paul

tommy

hoi

Ik heb een soort boomstammetje. Die is van steen en daar zitten ze graag op.
Ik heb 19 valkparkieten en heb echt nog nooit een valkennagel hoeven te knippen.

Ik zie in de winkel ook wel een soort slijtstokken die hebben leuke felle kleurtjes voor de baasjes van de vogel.
Die zijn ook best goed.

Schuurpapier om de stokjes zou ik niet doen ik ken ze wel maar beschadigen ze de zooltjes van hun pootjes mee. Dat is heel vervelend voor de vogels.

Verder heb ik geen plastic stokken in me voliere. Die zijn gelijk van dikte en daar worden de pootjes "lui" van.

Ik heb natuurlijke takken in de voliere van onbespoten fruitbomen en knotwilg takken. Die zijn niet van gelijke diktes en dus een goede gymnastiek voor de pootjes van de vogels.

Mijn grasparkieten vinden ze ook heerlijk om te slopen en laten dan het hout van de voliere ietsie pietsie meer met rust. ;)

grt Annemieke

Riny

Hallo allemaal
Wat je ook kunt doen als je het niet klaar krijgt om de nageltjes te knippen of te vijlen is.
Je kijkt op welk plekje je valkje ieder avond gaat zitten slapen,meestal hebben ze een vast plekje.
Dan doe je om dat stokje een stukje gewoon heel fijn schuurpapier.
Dat hoeft er maar twee of drie nachtjes om te zitten en de scherpe puntjes zijn eraf.
Daarna haal je het schuurpapier er weer af,en klaar is Kees !!Groetjes Riny :D :D :D