13 mei 2025, 09:48:06

onbevruchte eitjes!!! en nu?

Gestart door deniejs, 3 maart 2005, 16:33:24

« vorige - volgende »

deniejs

hallo,

ik heb mijn eitjes gisteren nagekeken voor de laatste keer want ze zijn al 14 dagen oud!! en er zit nog niks in dus ik ga er van uit dat ze niet bevrucht zijn dan.
maar ze blijft nog wel gewoon door broeden! maar het is toch zo als je ze weg haalt dat ze dan een nieuw nestje gaat leggen ? wat moet ik nou doen de eitjes weggooien of iets anders ? groetjes denise

margreet

hallo Denise,

Jammer dat het niet is gelukt, ik zou de eitjes gewoon laten liggen, Ze gaan er op een gegeven moment vanzelf vanaf, en misschien zit er toch nog wel leven in, het schouwen is moeilijk op het laatste moment, ik had ook mijn twijfels maar dat is toch nog goed gekomen.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Denise,

Wat jammer dat je niks hebt kunnen zien in de eitjes.
Hoe heb je ze bekeken met een lampje in het ei schijnen?
Als je na 14 dagen nog niks ziet dan denk ik ook dat het niks meer zal worden.
Heb je ze wel zien paren?
Je kan ze wel weghalen als het hun eerste legsel is en je wil graag een nestje want dan heb je wel kans dat ze snel weer nieuwe gaan leggen.
Maar zorg dat ze niet te veel eitjes legt en na drie legsels moet ze zeker een rustperiode hebben van een half jaar bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

Karin

Ik zou ze laten liggen tot ze "uitgebroed zijn", meestal met een week of 3. Dan gaan ze er vanzelf af. Als je ze weghaald kan het zijn dat de pop te snel weer eitjes wil leggen en er dan niet eerst goed gepaard wordt. Dan heb je weer onbevruchte eitjes. Daarnaast is het ook minder stressvol.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Denise
Als ik jou was zou ik de raad van Karin opvolgen.
Ik wens je veel succes met je volgende nestje wat er heus wel komt!!!
Groetjes Riny :D :D :D

deniejs

hoi,
heel erg bedankt allemaal hier kan ik zeker wel wat mee! ;D
ik heb nog wel een vraagje:
mijn mannetje is geboren in eind augustus!
is hij al geslachtsrijp? groetjes denise

Riny

Hoy Deniejs
Jou mannetje is nog veel te jong om mee te kweken .
Ik zou er zeker nog driekwart jaar mee wachten.
Als ze zo jong zijn weten ze vaak ook niet wat ze met de jonkie's aan moeten .
Groetjes en succes Riny :D :D :D

deniejs

hallo,
mijn vrouwtje begon eitjes te leggen dus toen had ik besloten om ze hun gang te laten gaan dus had ik een nest kast gekocht enzo. maar er bestaat dus zo ie zo geen kans dat deze eitjes bevrucht zijn? groetjes denise

Riny

Hallo Deniesj
Misschien zijn de eitjes wel bevrucht maar de kans is groot dat ze niet weten wat ze er mee moeten doen.
Dat komt dan omdat ze te jong zijn.
Je zult ALS de eitjes uitkomen heel goed op moeten letten of de jonkie's gevoerd worden .
Als dit niet het geval is moet je ze een beetje helpen met bijvoeren met nutribird 21.
Veel succes Riny :D :D :D

deniejs

okey ik zal er heel goed op letten ;D
groetjes denise

Karin

Dit gaat alleen maar ellende opleveren Denise. Je mannetje is pas 6 maanden en dat is veel te jong om mee te kweken. Ik zou het broedblok weghalen en op zijn vroegst over een half jaar weer terug hangen. En als het popje toch eitjes op de grond gaat leggen laat je haar maar. Met een broedblok stimuleer je het alleen maar. Onbevruchte eitjes is nog niet zo'n ramp maar jongen die sterven doordat ze niet goed verzorgt worden is dat natuurlijk wel ! En ik zou eerst eens meer gaan lezen over het kweken van valkparkieten, want het is echt niet alleen maar zo "je hangt een broedblok op en het komt vanzelf wel". Heb je gedacht aan luchtvochtigheid ? Voeding ? enz. Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn bij het kweken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

deniejs

hallo,
eigenlijk voel ik me nu een beetje aan gevallen!
natuurlijk heb ik met al die dingen rekening gehouden want ik heb over al die dingen geinformeerd hoor! jah en als je een beginner bent dan moet je inderdaad nog wel eens wat vragen stellen bijv. op een site als deze!
maar dat betekent niet meteen dat ik er niks van af weet! groetjes denise 8)

Paul

Hoi Denise,

Je moet je niet aangevallen voelen hoor want iedereen probeerd alleen maar zo goed mogelijke tips en advies te geven want je het beste kan doen.
Als je een popje hebt wat toch al eites legt houd je dat toch niet tegen en dan blijft ze die toch leggen.
Hoe oud is het popje bij jou?
Vaak kan een popje alleen ook een nest grootbrengen maar dat is wel een stuk zwaarder dan dat de man meehelpt natuurlijk dus je kan haar dan zoveel mogelijk helpen.
Als het popje al ouder is dan 1,5 jaar dan zou het best wel kunnen lukken want dan weten ze vaak wel wat ze moeten doen en ze zijn wat minder speels als een jong valkje.
Haal in elk geval als het bestje klaar is en of het gelukt is of niet meteen het broedhok weg anders stimuleer je ze om nog een nestje te nemen en dat is wel zwaar voor de pop.
Ik heb zelf ook wel eens een nestej gehad met een popje van 2 jaar en een man van 10 maanden en dat ging ook prima dus je kan altijd geluk hebben dat de man toch meehelept.

Groetjes, Paul

Karin

Hoi Denise,

Als je hier een vraag stelt krijg je ook een eerlijk antwoord. Ik kan je wel gaan vertellen dat het misschien wel goed kan gaan met 6 maanden, maar wat heb je daar aan ? Je wilt neem ik aan gewoon een eerlijk antwoord. En ik geloof best dat je dingen uitgezocht hebt voor je besloten hebt te gaan kweken, maar dan moet je toch ook gelezen hebben dat valkparkietjes minimaal een jaar moeten zijn voor je er mee wilt gaan kweken. Maar goed, ik hoop voor je ( en dan vooral natuurlijk voor de jongen ) dat alles goed gaat, maar misschien kun je er eerst nog even over na denken of je het risico wel wilt lopen. Nu zijn de eitjes onbevrucht, dus nu is er nog geen leed.

groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

deniejs

hallo,
bedankt paul!
mijn vrouwtje is 1 jaar en 8 maanden!!
dus ik gah het beste er maar van hopen en haar zo goed mogelijk helpen!! groetjes denise