25 april 2024, 09:41:49

vraagje

Gestart door berend25, 6 maart 2005, 00:39:08

« vorige - volgende »

berend25

hoi
wil een valkje met de hand groot brengen dat hij snelste tam wordt kan ik hem bij 5 weken uit het nest halen en pap voeren en hoeveel keer per dag moet hij gevoerd worden en kan hij in een kooi of moet hij weer in een nest kast terug..

Paul

Hoi Berend,

Een valkje met de hand grootbrengen is best een groot risico als je niet ervaren bent met voeren.
Ongeveer 50% van de handgevoerde valkjes red het helaas niet door verkeerd voeren :-(
Het beste is pas bij de ouders weghalen als hij al zelf eet en dan desnoods nog wat bijvoeren dan word ie vaak net zo tam.
Maar wil je het echt doen dan zou ik er zoveel mogelijk over lezen hoe je alles het beste kan doen.
Met 5 weken moet je ze 2 a 3 keer per dag nog bijvoeren en altijd zorgen dat de krop leeg is als je opnieuw voert aders gaat hij zeker dood door kropverzuring :-(
De pap moet ook precies de juiste temperatuur hebben als je gaat voeren als het te koud is eten ze het niet of de krop kan langzamer legen.
Ik zou het in elk geval afraden en wachten tot ze zelf eten dan krijg je ze net zo tam met wat geduld.
Als je de jongen elke dag even in je hand neemt en aan je handen laat wennen en verder door de ouders laat grootbrengen gaat het ook prima zo doe ik het ook en ze worden supertam ook dan.

Groetjes, Paul

Ria

Hoi berend,

Ik snap dat je denkt dat het grootbrengen van een valkparkietje met de hand leuk is maar ik raad het je ten zeerste af. Ik heb het uit nood moeten doen helaas maar als ik het kan voorkomen dan nooit weer. Het is al vaker uitvoerig hier aan de orde geweest. Ik heb een link gekopieerd naar een topic hier waarin dit gebeurd. Ik hoop dat je de juiste beslissing neemt en een door de ouders gevoerd valkje neemt.

Groetjes,
Ria

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,5307.0.html

Riny

Hoy Berend
Als je dan perse toch een valkje met de hand groot wil brengen, wacht dan tot het valkje minstens 3 weken is.
Het heeft dan alle noodzakelijke voedingsstoffen van de ouders meegekregen.
En als jij je valkje uit het blok haalt net voor hij uitvliegt heb je minder kans dat het nog sterft.
Als je het gaat doen meld je dan nog een keer op het forum want er zijn dan toch nog een paar dingen die je wel moet weten.
Groetjes Riny :D :D :D