23 mei 2025, 03:55:01

ongelukje

Gestart door gissi, 26 februari 2005, 17:02:38

« vorige - volgende »

gissi

ik heb 2 valkparkieten gekocht en heb ze al een weekje.
ik heb ze laten knippen omdat ze al wa ouder zijn.
normaal gezien kunnen die ni meer vliegen maar alleen maar vladderen bij ons niet het vrouwtje is uit de kooi gekropen en begon te vliegen tot en met natuurlijk ze is drie keer tege de venster gevlogen ze heeft het wel overleeft maar ben er wel van aangedaan. nu is mijn vraag kan da zijn als die geknipt zijn dat die nog serieus kunnen vliegen want ik heb het voor gehad. hopelijk kan er iemand mij helpen

dank u

Paul

Hoi Gissi,

Als je een valkparkiet kortwiekt zijn er meerdere manieren voor.
In veel gevallen kunnen ze dan nog wel vliegen alleen veel minder snel en ze kunnen zich dan ook minder snel verwonden omdat ze bijvoorbeeld ook minder snel tegen een raam vliegen.
Toch is een raam levensgevaarlijk voor ze en al lijkt het goed gegaan te zijn als ze hard tegen een raam vliegen kunnen ze altijd een hersenschudding oplopen en het is dan het beste om ze voor een dag of langer niet al te veel licht te geven en ze in het schemer te zetten.
Als je wil dat ze helemaal niet meer kunnen vliegen zal je de vleugels iets verder moeten laten kortwieken zodat ook de lange vleugelpennen zijn gewiekt want dat is denk ik nu niet gebeurd.
Maar je kan ook even afwachten hoe het nu gaat want je beslist wel voor de vogel dat hij bijna een jaar niet kan vliegen als je dat laat doen.
Soms leverd het juist met kortwieken ook veel stress op en zullen ze daardoor ook niet echt sneller tam worden.
Met geduld bereik je veel meer dan met kortwieken vaak.
Laat ze een week wennen aan hun nieuwe omgeving en probeer ze dan pas voorzichtig te benaderen en probeer dan of ze trosgierst uit je hand willen eten.

Groetjes, Paul

gissi

hoi.

bedankt voor de reactie.
ik had echt wel schrik hoor ben hard verschoten.
ik ben eigenlijk ni zo voor vogels maar nu dat ik ze in huis heb kan ik ni meer zonder het zijn echte schatjes.
ik heb mijn lesje toch wel geleerd.
we zijn nog naar de dierenarts gereden en alles is goed met haar ik heb wel een beetje geluk gehad.ik was er niet gerust in.

ps. deze site is wel echt top je vind e veel op en ik kan er nog veel van leren doe zo voort zou ik zegge

groetjes van gizmo en gissi

njkop

Hoi Gissi
Ik had het zelfde probleem met m'n valk toe ie jong was.
Ik schrok me ook te pletter. Vliegen is goed voor alle vogels. ik heb koko nooit gekortwiekt , na het wennen heb ik hem weer laten vliegen met de gordijnen dicht en veel lampen aan gedaan.
Wel een week lang , toen de gordijnen stukje bij beetje open gedaan.
Valkparkieten zijn redelijk slim, toen kende hij de grenzen en had een vaste vliegroute door de kamer.

Ik zou dit eerst proberen, voordat je gaat kortwieken, maar dat is mijn mening.