9 mei 2025, 05:08:25

Vrij vliegen

Gestart door Lieve Bergen, 24 augustus 2002, 17:08:27

« vorige - volgende »

Lieve Bergen

Hallo iedereen,

Eerst en vooral gefeliciteerd met de site en het forum, voor een beginnend liefhebber is hij zeker af!
Ik vertoef al enkele weken op de site en het forum om meer te weten te komen over de valkparkiet alvorens er eentje aan te schaffen. Inmiddels ben ik sederd een 10tal dagen trotse bezitter van een lutino valkje, nu 8 weken oud. Dit valkje kwam uit een buitenvolière en er was niet veel mee bezig geweest. Mijn verbazing was dan ook erg groot dat ik hem na 2 dagen op mijn hand uit de kooi kom nemen. De derde dag waagde hij zich aan een vluchtje. Hij kwam toen op de kast terecht en dat gaf dus ook geen probleem. Als ik hem nu laat vliegen wil hij hoger dan het plafond en verder dan de muur. Dat betekent dat hij er soms toch wel hard tegen botst. Duurt het lang voor hij zijn beperkte bewegingruimte kan inschatten want ik vind het zo zielig als hij overal tegen vliegt. Hij mag elke dag vrij vliegen.

Groetjes, Lieve

Peter

Hallo Lieve,

Bedankt voor 't compliment  ;D

Helaas vliegen ze eerste tijd met het kuifje tegen het plafond. En muren en ramen moeten ook nog ontdekt worden. Bij ons duurt het gemiddeld iets van een week. Hopelijk heb je hier iets.

Wij hebben ook een lutino, de meeste lutino's zijn nachtblind. We hebben dus ook bij kooi een nachtlampje geplaatst. In het begin hadden we geen nachtlampje en als ze dan ergens van schrok dan werd het vaak opgevolgt door een paniek aanval of zoiets, zat ze de volgende onder het bloed of er lagen allemaal veren op de grond. Nadat we een nachtlampje geplaatst hadden is het niet meer voor gekomen.

Veel plezier verder met je valkje!!!

Groetjes,
Peter

Karen

Peter,

Ook wij hebben een lutino valkparkiet (en 5 andere). Nadat we een keer ontdekt hadden dat de 'witte' s'nacht fladdert, ben ik op zoek gegaan naar info (toen kwam ik bij jouw reactie uit). Wij laten nu ook een lampje in de kamer branden. Nu is mijn vraag of de andere vogels wel voldoende 'nachtrust' krijgen als het niet meer donker is 's nachts.

groetjes Karen

Paul

Hoi Karen,
Hier brand eigenlijk dag en nacht licht en de valkjes slapen dan gewoon hoor.
Als je maar geen felle lamp op de kooi zet hebben ze er niks geen last van, als ze willen slapen doen ze dat.
In het begin hadden we namelijk ook wel eens paniek in de kooi en daarom hebben we altijd wat licht branden zodat ze wat kunnen zien.

Groetjes,  Paul

Wampie

Hoi Lieve,

Ook ik heb een lutino. Erg bijdehand, erg klungelig op zijn tijd.
Die van ons wist verbazend snel wat zijn ruimte was. De eerste paar keer ben ik er goed bijgebleven en de gordijnen even een stukje dicht, deze steeds verder opgedaan. Nu gaat het echt goed. Duurt inderdaad ongeveer een weekje.

Veel plezier. Wij hebben hem nou 5 maanden en moeten er niet aandenken dat er wat met hem gebeurd.Zijn nu met de zomerdag dan ook erg voorzichtig.

Sandra