5 mei 2025, 12:11:06

Beetje gek gedrag

Gestart door Skeezix, 26 februari 2005, 14:38:52

« vorige - volgende »

Skeezix

Nou m'n vogel zit nu zo vaag te doen. Ze zit als een gek te fiedelen (doet ze meer), vraagt heel erg om mijn aandacht, als ze die krijgt (bij de kooi) rent ze naar een donkere hoek in de kooi. heel weird, en als ik dan weg loop rent ze de kooi weer uit om mijn aandacht op te eisen, en dit blijft zich dan herhalen. net alsof ze wat wil laten zien   ???

ze is nu ruim 1.5 jaar oud, vrouwtje, kortgewiekt,

weet iemand waarom ze dit doet?

Inger m

Hoi,
Het kan zijn dat je vrouwtje 'broeds' is en in jou een partner ziet. Het zou dan kunnen dat ze binnenkort eieren gaat leggen, zeker omdat ze naar een donkere hoek toegaat.

Dit gedrag kun je het beste zien te voorkomen. Aai haar niet over de rug, want dit kan paargedrag opwekken. Voer haar niet uit de hand en vermijd partnergedrag. Het is sowieso niet de bedoeling dat een vogel een mens gaat zien als partner.

Mocht ze eieren gaan leggen, zorg dan voor kalkbronnen in de vorm van grit of sepia. Eieren niet weghalen, want dan blijft ze leggen.

Overigens kun je een valkparkiet sowieso beter met zijn tweeen houden. Van nature leven ze 24/7 samen en dat is iets wat een mens niet kan vervangen (ook niet door veel aandacht). Twee valkparkieten kunnen evengoed tam blijven en geeft dubbel plezier!

Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord heb gegeven op je vraag en de broedsheid vermoed ik aan de hand van je beschrijving. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Skeezix

Hey bedankt,

dan weet ik nu hoe ik er mee om kan gaan. :)

Maar ze is nog maar 1.5 jaar, dat ze dan al eieren leggen. Dat wist ik niet.

Paul

Hoi Skeezix,

Een valkje is geslchtsrijp na ongeveer 8 maanden en dan kunnen ze al eitjes leggen.
Maar beter is met kweken om te wachten tot ze 1,5 jaar oud zijn ongeveer.
Maar een popje alleen kan gewoon na 8 maanden ook een ei leggen en na 1,5 jaar kan dat zeker gebeuren.

Groetjes, Paul