28 maart 2024, 19:23:56

'Rare' gewoonten?

Gestart door Leen Muys, 22 augustus 2002, 11:07:10

« vorige - volgende »

Leen Muys

Mijn tamme valkparkiet is nu bijna 7 maand oud. Ik heb er veel over gelezen over hun 'graag hebben of eten' maar bij Chieko is dan enigszins anders, kan dat kwaad ? Eerst en vooral houdt hij helemaal niet van een badje (zowel schaal of met plantensproei), toch sproei ik hem voorzichtjes nat 1x om de 2 weken (van bovenaf met lauw water), hij vindt het zéker niet plezant.(Daarna kuist hij zich wel gretig.) Is dat voldoende?
Ten tweede heeft hij rare eetgewoonten: vers fruit en groenten lust hij helemaal niet, alleen een heel klein stukje appel (dat hij uit m'n hand eet)... ik geef hem nu maar van dat gedroogde fruit en noten dat je kunt kopen, hij speelt er eerst wat mee maar als alles rondgestrooid is eet hij er wel geregeld van. O.K.? Trosgierst krijgt hij ook, daar speelt hij wat mee, vooral met die lange stengel amuseert hij zich ook een beetje graantjes pikt hij uit maar ervan eten doet hij zeer weinig. Anderzijds eet hij heel graag van dat granenmengsel dat ik koop in een dierenspeciaalzaak. Hij ziet er ook wel gezond uit en is content. Waar ik me wel de laatste week zorgen over maak is hetvolgende: Er hangt zo'n stok met granen (en fruit of honing) in z'n kooi en middenin eet hij er de granen van op en dan pikt hij er het hout van in kleine stukjes (wat hij dan verder uitbreidt). Overal in z'n kooi liggen er nu kleine splintertjes hout tussen z'n gedroogde fruit en nootjes. Zou hij daar van eten en zo problemen krijgen met z'n maag. Mag ik hem nog zo'n stok geven? Sorry, voor de vele vragen maar mijn valkparkiet ligt me 'nauw ter harte', al heb ik buiten nog een grote volière met 15 andere vogels.

Anita

Beste Leen, volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken over je valkje. Het zijn eigenwijze beestjes met een eigen karakter. Ze eten wat ze lekker vinden en met de rest knoeien ze wat of ze spelen ermee. En hout knabbelen is ook heel normaal. Het voer dat je in de winkel koopt eet ie wel, nou, roer daar wat grit en eivoer doorheen en het is prima. Je zegt dat de vogel gezond is en dat is toch het belangrijkste. En baden? Wij hebben twee valkjes, de een vindt baden heerlijk en de ander moet er niks van hebben. Het zijn geen 'rare'gewoonten, zo zijn die grappige beestjes nu eenmaal. Onze valkjes waren in juni 2002 valkjes van de maand op deze site, ga maar eens kijken.Ze heten Marijke en Murdock. Veel succes met je valk en maak je geen zorgen. Groetjes van Anita.

zotte_thomas

27 augustus 2002, 01:08:47 #2 Last Edit: 31 augustus 2002, 20:00:39 by zotte_thomas
hoi leen
misschien houdt hij niet van baden omdat het water te heet of te koud is>>in de spray moet je heet water doen tegen dat het de veren raakt is het lauw

als het een hele tamme vogel is moet je hem proberen meer fruit en zo uit de hand te geven. het stokje kan niet veel kwaad hoorhet is heel goed voor hem .

misschien moet je hem maagkiezel geven omdat zijn buik of krop ofzo vast zit

hopelijk hebt ge hier iets aan


zotte thomas