28 april 2024, 06:23:52

Mijn nestjes

Gestart door Tara, 26 maart 2003, 18:37:47

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Tara,
Het lijkt me een goed idee om Laiko en Moko appart te zetten
Dan hebben ze even rust met broeden en moet het zeker lukken met de eitjes :-)
Je hebt er al aardig veel nu zeg, zal erg druk worden als ze allemaal uit zouden komen :-)

Groetjes, Paul

Tara

Jipie, goed nieuws!!

Ik ben net even gaan kijken naar Piko's eitjes en ik weet nu heel zeker dat er al 2 van de 4 bevrucht zijn, ik had nog nooit zoiets gezien, maar het is echt heel leuk, ik denk dat er nog een 3de bevrucht is van ze, maar ik weet het niet zeker, naar Laiko's eieren heb ik nog niet gekeken, als ze apart zitten misschien, maar het is wat te riskant vind ik om in de volière te kijken naar die eieren. Tiko's ei heb ik dus ook nog niet kunnen controleren :(

Maar ik wacht wel, misschien word ik nog verrast, morgen is het een week dat Piko haar eerste 2 eitjes bebroedt, dus over 2 weekjes heb ik misschien al een jonkie, jipie ;D

Tara

Hoi,

de kooi kan in ieder geval elk moment aankomen, dan maak ik vlug nog alles klaar om Laiko en Moko er in te doen. Laiko is nu weer aan het broeden, daar heb ik een foto van genomen, als je goed kijkt zie je een broedend moedertje :)



O, ik weet dat de kooi wat vuil is, maar ze moet schoongemaakt worden, die kooi blijft nooit lang proper ???
Wat kunnen vogels toch vuil zijn :D

Tara

Hallo iedereen :):)

Zo, mijn moeder kwam thuis met de kooi, jammer genoeg is het maar een klein ding, als Laiko jongen zal hebben, zal het daar wat krap ingaan :-/. Nou, beter dat dan dat ze helemaal geen jongen heeft toch? Dan ben ik gelijk aan het werk geweest, nou, probleem, nestkast kon niet aan de kooi, hij was te groot, nou ja, te lang. Eerst heb ik het zitstokje eruit geschroefd, maar dan hangt dat nog eens vast met lijm, dus heb ik het eraf getrokken. Dan boorde ik aan de ene kant 2 gaatjes onder mekaar, en dan aan een andere kant, dan deed ik er een plastiekje aan, zoals Piko's nestkast vasthangt, en toen zag ik dat het er eigelijk niet in kon :o. Nou, probleem opgelost, ik heb de kooi met krantepapier en zo wat verhoogd, en toen de kast vastgemaakt, nou, de kooi was klaar, maar wat vervelend is, het blok hangt voor het grootste gat, zo een gemiddeld gat zo, iedereen kent dat wel, aan de zijkanten van die kooi zijn er kleinere openingen, erg vervelend wel! Ik kreeg daar met moeite wat in, ik had ook een waterpotje gekocht zo waar ze uit een smalle opening moeten drinken, dan waren de tralies wel allemaal horizontaal zeker... Het kon er niet in, dan heb ik het maar gewisseld met het waterpotje die in Piko en Tako hun kooi hangt, dat potje heb ik via onderaan de kooi moeten er in doen, het kon niet via de openingen, zucht ... Dan ben ik naar binnen gegaan om m'n handen te wassen en toen heb ik Laiko's 4 eitjes genomen en in het blok gedaan. Dan heb ik Laiko uit de volière gehaald en in het blok gezet. Ze begon meteen te broeden, Moko zit er nu ook al in. Ze vinden het wel aangenamer denk ik, en Jako, die zit weer in de volière :)
Nu kan hij Laiko niet meer wegjagen :P

Groetjes, Tara

Tara

Joepie, Laiko heeft haar 5de eitje gelegd!

Er moet toch minimum eentje goed komen bij haar ook :)

Mandy

Nou Tara, je ervaart ondertussen al wel dat je niet zomaar met wat parkieten even kan gaan kweken. Hopelijk blijft het bij dit probleempje, maar je hebt het goed aangepakt zo. Nu kan Laiko in ieder geval weer rustig broeden en nu maar hopen dat die bevruchte eitjes zich verder goed ontwikkelen en je straks mooie jongen krijgt! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi allemaal,

Piko heeft net ook haar 5de eitje gelegd, erg spannend hoor :)

Tiko heeft nog steeds geen tweede gelegd :(

Zou het zijn dat ze geen meer legt? Normaal heeft ze er al twee maar er was eentje kapot. Maar normaal zou ze vandaag haar volgende eitje moeten leggen. Misschien morgen, Piko was ook een dag later met haar 4de eitje.

Maar ik denk even te stoppen met dit dagboek, het wordt denk ik wat saai?

Paul

Hoi Tara,
Piko kan best nog morgen wel een ei gaan leggen, bij mij legden ze in beide nestjes maar 3 eitjes waarvan er in beide nesten maar 1 is opgegroeid.
Maar voor hun eerste nest vind ik 1 al heel goed in elk geval.
Gwoon doorgaan met je dagboek hoor, we willen wel op de hoogte blijven :-)
Ik ben ook benieuwd of de eitjes van Laiko bevrucht zijn maar dat zal je zelf zeker ook :-)

Groetjes,  Paul

Tara

Hoi Paul, het is Tiko, niet Piko, maar goed, vandaag heeft ze haar volgend eitje gelegd, ze heeft er nu ook 2, in totaal al 12 :)

Ik ga straks nog even kijken of er eitjes bevrucht zijn,

Groetjes, Tara

Tara

Hoi, ik heb net naar Laiko's en Piko's eitjes gekeken, ik heb goed nieuws en slecht nieuws, beginnen met het goede zeker :).

Zoals jullie weten, waren er al 2 van de 4 bevrucht van Piko, maar nu al 3 van de 5! Misschien wordt het nog een succes bij Piko :)

Maar het slechte nieuws is ....... ik zie geen enkel bevrucht eitje bij Laiko, ze heeft vast te lang gewacht met broeden, haar 5de eitje zou nog goed kunnen komen, want dat is al altijd bebroed geweest, ik hoop echt toch minimum 1 jong van Laiko te hebben ..... Maar ik zie toch wat donkere lijntjes wat ik in het begin bij Piko's eieren ook zag, misschien dat er toch nog verandering komt, als jullie willen zal ik jullie op de hoogte houden. Maar alleen als jullie willen hé.

Tara

GOED NIEUWS


Gewoon prachtig nieuws! Al 6/12 eitjes bevrucht! 4/5 van Piko en 2/5 van Laiko. Het is een groot verschil hoor, de eitjes van Piko zijn veel donkerder als je kijkt. Morgen zullen die van Laiko ook zo donker zijn denk ik, en zie ik misschien weer een ei meer die bevrucht is, ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik het jullie laat weten?

Groetjes, Tara

Mandy

Tuurlijk niet Tara, dat vinden wij juist leuk om te lezen. :)
Maar heel fijn voor je hoor dat je al zoveel bevruchte eitjes hebt! Nou wordt het aftellen spannend, wat zal je blij zijn als je straks je eerste jonkie hoort piepen en dat geboren wordt! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

7 april 2003, 05:28:00 #42 Last Edit: 7 april 2003, 07:13:12 by Paul
Hoi Tara,
Heel gaaf dat er al zo veel eitjes bevrucht zijn :-)
En we willen natuurlijk graag weten hoe het met jouw nestjes gaat :-)
Laat het dus elke keer weten als er wat nieuws te melden is.
Het is heel leuk om te horen hoe het met een nestje loopt en dat lees ik ook erg graag.

groetjes,  Paul

Tara

Hoi allemaal

ik heb net nog even naar de eitjes gekeken, maar het was denk ik niet donker genoeg, want zelf die die duidelijk bevrucht waren, zag ik bijna niets, wat ik wel duidelijk zag is ongeveer 1/3 van het eitje een donkere plek, ik denk dat  dat het jong was, nouja, bij de bevruchte zag ik dat, van Piko's eitjes, haar eitjes zitten al verder dan Laiko's. Piko bebroedt haar eitjes nu al 10 dagen, dus al redelijk ver, ik hoop dat alles nog 8-11 dagen goed blijft gaan, maar als ik dat al zie, denk ik dat het geen 11 dagen meer duurt :).

Groetjes, Tara

Tara

Hallo allemaal, hier nog een foto van Laiko en Moko aan het broeden, de nestkast is wit door de flits, maar je ziet mooi de vogeltjes erin zitten :)



Ze broeden allebei samen, Laiko de pop bebroedt 4 eitjes en Moko de man 1, vaak bebroedt Moko ze allemaal als Laiko eens naar buiten gaat en omgekeerd.

Soms gaan ze er ook allebei uit, maar voor echt lang is dit niet.



Nu ja, Piko en Tako broeden ook erg goed, dat is ook te zien aan hun eitjes, 4 op de 5 reeds bevrucht, misschien wordt het 5de ook wel bevrucht, erg goed voor hun eerste nest hoor, vooral Tako hier de man, deze is echt de beste ouder, hij is een goede broeder, beter dan de pop eerlijk gezegd! De pop zit er ook alleen maar bij terwijl hij broedt



Dit is een foto van Piko en Tako, zoals je ziet, de pop (gepareld) zit er gewoon bij, de man (lutino) zie je amper doordat hij zo aan het broeden is .....

Groetjes, Tara