8 mei 2025, 10:48:32

jongen en nieuwe eieren

Gestart door robgg, 4 februari 2005, 23:49:31

« vorige - volgende »

robgg

Help!! ik heb 2 jongen van net 1 week oud en de ouders hebben wederom eieren gelegd, en nu ???

Lique

Ik zou het eitje weghalen. Dit om de jongen te beschermen.

groetjes Lique

Robgg

Gaat het popje dan niet meer eieren leggen? Er liggen er op dit moment 3 nieuwe eieren.

Paul

Hoi Rob,

Als er al drie liggen dan word er dus al even op gebroed.
Dus het eerste ei zou dan al zeker leven van binnen.
Ik denk dat ik ze ook zou laten liggen als ze de jongen maar blijven voeren.
Je hebt inderdaad kans dat ze anders weer eitjes erbij gaat leggen en dat is ook erg uitputtend voor het popje.
Houd in elk geval goed in de gaten dat de jongen nog wel gevoerd worden anders is de keuze snel gemaakt tussen de eitjes en de jongen lijkt me.

Groetjes, Paul

Robgg

ik heb inderdaad de eieren laten liggen, en de jongen werden normaal gevoerd. Ze had uiteindelijk 5 eieren bijgelegd. Deze waren allen niet bevrucht. na de normale broedperiode (ongeveer 30 dgn) heb ik de eitjes weggehaald en hebben ze de jongen die er al waren normaal gevoerd. Dus gelukkig geen problemen, wel heb ik voor de zekerheid extra vitaminen in het drinkwater gegeven en nu en dan brandnetelthee gegeven. Dit gaf ze zichtbaar meer energie.

Riny

Hoy Robgg
Mag ik vragen waar jij die brandnetelthee koopt??
En hoe sterk moet ik die dan maken?
Groetjes en succes met je jonkie's Riny :D :D :D

Karin

Brandnetelthee kun je overal kopen, bijvoorbeeld van zonnatura. Ik koop het gewoon in een reformwinkel ofzo, net als kamillethee. Heel gezond voor ze om het zo nu en dan te geven. Zonder suiker en afgekoeld natuurlijk  ;D

Ik heb overigens ook eens eitjes en jongen tegelijk gehad. De jongen waren toen tussen de 3 1/2 en 4 weken. Het waren 5 jongen plus 6 eitjes en alles is uitgekomen en groot geworden  8) Ik vond het wel heel bijzonder. Ik had de eerste 2 eitjes onder een ander popje gelegt die op onbevruchte eitjes zat, maar na 2 dagen ging die er van af. Toen heb ik ze maar snel terug gelegt, zoiets van "op hoop van zegen !". En ondanks 5 druk trappelende jongen plus 2 ouders in het blok is alles heel gebleven en alle 6 uitgekomen !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Riny,

Je kan brandnetelthee ook maken van verse brandnetels uit de tuin.
Ik heb zelf brandnetelthee gehaald bij "de Tuinen" die hebben dat in een zakje zitten maar zonder die thee buideltjes maar gewoon de gedroogde brandnetels.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Dat is nog eens een goede tip.
Wij wonen buitenaf en hebben 3000 vierkante meter grond rondom het huis ,dus aan brandnetels geen gebrek.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Ik stuur je via een IM wel even een recept want anders gaan we wel erg veel off topic :-)

Groetjes, Paul