6 mei 2025, 14:13:38

Heleboel over de kweek

Gestart door yentl, 27 maart 2003, 14:50:51

« vorige - volgende »

yentl

[shadow=lightblue,left,300]
Hallo iedereen,
onze valken draaien allemaal door (allemaal mannen). Ik denk dat het echt hoog tijd is dat er vrouwen in de volière komen, ze worden allemaal zot :D.

Onze Quick en onze Kyra zitten altijd te knuffelen ('t zijn mannekes dus ;D), nu beginnen Flupke en Sparkel daar ook al mee en Boing en Breezer doen ook mee.

Het ergste van al is dat Quick èlke dag hééééééél lang in de nestkast zit en Kyra waakt ervoor ???. En als er een valk begint te fluiten, begint Quick heel erg te zingen in die nestkast. Als je in de buurt komt, zet hij z'n vleugels wijd open en wordt hij agressief, die is dus wel heel erg aan kweken toe denk ik  :D.

Maar ik heb totaal geen kweekervaring.

Wat moet er in de nestkastjes voor materiaal? hoe kun je de jongen zien met agressieve ouders als ze geboren worden? Hoe lang duurt het eer ze beginnen te leggen en wanneer de eitjes uitkomen? Hoe kun je kleintjes handtam maken in een BUITENVOLIERE??? Wat te doen tegen plukken?? ...........

Als er zijn die hier ervaring mee hebben of er wat over weten, kun je het dan vertellen?

Groetjes Yent'l [/shadow]

zotte_thomas

27 maart 2003, 16:18:28 #1 Last Edit: 27 maart 2003, 16:19:08 by zotte_thomas
hey,heb je die vogels al lang?als je ze net hebt kan het zijn dat het toch een vrouwtje is...  :-/

Kipje

Hoi.

In de nestkastjes kan je houtmolm doen, verkrijgbaar bij een dierenspeciaalzaak.

Na het paren komen de eitjes vanaf een week of anderhalf.

Ze gaan meestal niet meteen vanaf het eerste eitje broeden, eitjes worden over het algemeen gelegd met een dag ertussen, en vaak begint het broeden vanaf het tweede of derde eitje.

Broedtijd is tussen de 19 en 21 dagen afhankelijk van de temperatuur.

Jongen in de voliere kun je handtam maken door ze vanaf een week of twee dagelijks even bij je te nemen als de ouders dit toelaten. Niet te lang en liefst niet weg van de ouders (dus mee naar binnen ofzo). Zo leren ze wennen aan vastnemen en nabijheid van mensen.

De kleintjes verlaten het blok tussen de vier en vijf weken en worden dan door de ouders nog gevoerd terwijl ze ook zelf gaan proberen eten.

Tegen een week of acht zijn ze dan helemaal zelfstandig.

Verenplukken kan veel oorzaken hebben, slechte voeding, verveling, onvrede of stress en parasieten. Buiten komt het minder vaak voor.

Zorg voor voldoende afwisseling in het eten, fruit, groenvoer, trosgierst mineraalblok en sepia mogen niet ontbreken. Als je alleen mannen hebt zou stress een (mede) oorzaak kunnen zijn voor het plukken. Als de vogel het allang doet is dit moeilijk af te leren. :( Let er op dat ze het niet bij de jongen gaan doen!

yentl

Hallo, bedankt voor de info!
Nu weten we al heel wat meer over de kweek.

Ik ben er 100% zeker van dat onze 6 valken allemaal mannetjes zijn. Ze zingen allemaal evengoed, vooral Quick kan heel erg luidruchtig zijn en vertoont mannetjesgedrag (vleugels wijd open en met bek tokkelen terwijl hij zingt),

Kyra is zeker een mannetje want hij is mutatie gepareld en ziet er ongeveer uit als een wildkleur man maar dan met enkele parelds op z'n rug.

groetjes Yent'l

Sparkel

Hello Kippie ;D,
reuze bedankt voor de info die je baasje gegeven hebt :), maar geen enkele valkparkiet onder ons heeft verenpikken.

Ons baasje bedoelt wat te doen als wij de jongen gaan plukken, daar is ze nog altijd niet uit. Reuze bedankt voor alle info over het eten!

Want we krijgen wel eens wat lekkers, mineralen,... maar het hangt nooit altijd tegelijk in de volière, dus nu kan ik me eens lekker volproppen  ;D.

Greeeeetzzz Sparkeltjuh

yentl

28 maart 2003, 21:41:52 #5 Last Edit: 29 maart 2003, 12:48:06 by yentl
Hallo allemaal,

nog een paar vragen:

Moet je die houtmolm zelf in de nestkastjes doen ???, ik zou het erg vinden als die valkparkieten dat zelf moesten doen, zo'n kleine dingetjes één voor één  :D.

En hoe kan je plukken vermijden?

groetjes Yent'l