5 mei 2025, 23:27:46

Schelpen zand, beukensnippers

Gestart door KoosjeTweety, 25 februari 2005, 16:25:15

« vorige - volgende »

KoosjeTweety

en de keus is groot.
Maar nu las ik ergens over kippengrit als bodembekking? zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ook zag ik naast de beukensnippers nog een ander korrelachtig iets liggen wat ook als bodem bedekking word gebruikt. Weet alleen de naam niet meer.

Wat is nou eigenlijk het beste om te gebruiken.

Momenteel heb ik schelpenzand. Ruikt ook zo lekkermaar geeft heel veel troep. :) Ik maak dit wel iedere dag schoon, maar met een kind in huis wat gevoelig op dr luchtwegen is lijkt me dit niet echt fijn (schelpenzand dan).

Kippengrit is ook gemaakt van schelpen. Maar dat lijkt me ook niet echt fijn.

Wat adviseren jullie.....
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

alletta@wanadoo.nl

Hoi
ik zelf doe altijd een klein laagje schelpenzand,en dan een flinke laag beukensnippers,maar volgens mij kan je ook alleen beukensnippers gebruiken,want schelpenzand kan in de oogjes van de vogels komen.

Groetjes sandra

alletta@wanadoo.nl

dat andere heet cordobakorrels dat kan je ook gebruiken.

Groetjes sandra

ep

Ik gebruik altijd beukensnippers bevalt mij uitstekend.
Makkelijk schoon maken ook als je er een flinke laag indoet.

Paul

Hoi Petra, (verwarrend twee Petra's in 1 bericht  ;D )

Ik gebruik zelf Corbo korrels maar die komen in het algemeen wel duurder uit dan beukensnippers.
Corbo korrels zijn van mais gemaakt en nemen erg makkelijk vocht op en van de ontlasting vind je vaak ook weinig terug.
Ik zou zeker iets anders nemen dan zand zeker als je al een dochter hebt die last heeft van stof.
Kippengrit lijkt me ook een dure bodembedekking en ik denk dat dat ook heel erg zal stuiven met al die kalk erin.
Dus ik denk ik jouw geval dat beukensnippers de beste keuze zijn.

Groetjes, Paul

KoosjeTweety

Hoi Dank jullie allen voor het advies.
Ik ga dus inderdaad voor de beukensnippers.
Heb net nog een baaltje zand gekocht, maar dat is na 2 keer verschonen (3 keer misschien) ook wel weer op.
Ik haal dan gelijk een grote baal is ook voordeliger.

Ik wil het beste voor mijn kids en mijn birdys uiteraard :)

Over dat kippengrit, het lijkt me ook erg scherp aan de pootjes. En ja duur? in Hilversum bij de dierenwinkel was een zakje van 5 kilo 2,25 dacht ik.  en een baaltje zand kost ook 2 euro voor 5 kilo. Dus daar zit niet zo heel veel verschil in. Maar ik ga voor de beukensnippers :) zet wel een bakje zand voor me zelf neer om aan te ruiken :P
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

ep

Sanna

Hoi,

Ik gebruik zelf ook altijd beukensnippers. Ik vind ze overigens ook erg lekker ruiken hoor. Mmmm dat verse hout...

Groetjes, Sanna

Karin

Ik heb ook altijd beukensnippers gebruikt en was er ook altijd erg tevreden mee. Ik gebruik nu aubiose, dat is hennepvezel en wordt veel in de paardenwereld gebruikt. Het voordeel is dat het voordeliger is ( 8,17 voor een hele grote baal, doe ik met al mijn vogels 2  - 3 maanden mee ) en het voordeel is dat je een aantal keer per week gewoon met een plemuurmesje de poep er nog eens extra uit kan scheppen. Het blijft nml aan elkaar plekken. Vooral met broedende vogels erg handig, want die hebben me daar een plakaten  ;D Je kunt ook oppotten met dit spul,  dus steeds alleen vieze plekken weghalen en bijvullen en dan maar één keer in de zoveel tijd helemaal verschonen. Maar dat is vooral handig voor bij vee enz  ;D Het zorgt dat er geen luchtjes vrij komen. Hier kun je er wat over vinden voor de liefhebbers  ;D :
http://www.aubiosenl.nl/Waarom_aubiose.htm

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Peter

Hoi,

Wij gebruiken eigenlijk altijd beukensnippers. We hebben ook even corbakorrels gebruikt, de korrels waren ook erg goed maar qua prijs veel duurder dan houtsnippers.

Zand zou ik zelf afraden omdat een valkparkiet veel zand kan doen op waaien een daarbij ook zand in de oogjes kan krijgen.

De snippers kun je in meerdere formaten krijgen, van klein tot zeer groot. De kleine snippers geeft als voordeel dat je poepjes eruit kunt scheppen waardoor je langer met de bedekking doet. De grove stukken zijn leuk speelgoed voor valkparkiet.

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Karin,

Ik lees dat jij ook Aubiose gebruikt :-)
Ik gebruik het in de broedhokken en het bevalt me daarin erg goed omdat de ontlasting er goed door word opgenomen.
Ik heb ook wel eens van een ander merk hennepvezel gebruikt maar ik vind Aubiose wat fijner en het ziet er schoner uit en lijkt wat zachter dan de hamfax.
Gebruik jij de Aubiose ook in de broedblokken trouwens?
Mandy heeft dat een tijdje gedaan maar die had het idee dat dat wat probleempjes gaf ik weet niet precies meer waarmee.
Ik ben er erg tevreden over in elk geval en het maakt heel makkelijk schoon in het broedblok en het stuift veel minder dan zaagsel en ik vind het wat zachter voor de eitjes dan hoetkrullen of  beukensnippers.

Groetjes, Paul