6 mei 2025, 12:11:50

Is dit nu de Rui?

Gestart door Coot, 11 maart 2005, 09:02:00

« vorige - volgende »

Coot

11 maart 2005, 09:02:00 Last Edit: 11 maart 2005, 11:34:59 by Coot
Hoi allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. Door mijn studie en drukte op het werk >:( had ik echt geen vrije tijd meer :-[. Maar ja, we zijn er weer en ga zoveel mogelijk bij-lezen, zodat ik weer van alles op de hoogte ben :D.

Nu mijn vraagje:

Mijn valkje, Chucky, is afgelopen woensdag een redelijk grote veer verloren. Gisteren, donderdag, ging er weer één uit. Ze zijn niet afgebroken, de pennen zijn nog helemaal in tact. Hij is van September 2004. Kan dit dan nu het begin van zijn eerste rui zijn? Of kan het ook gebeuren dat af en toe gewoon een veer uitvalt en is het puur toeval dat het 2 dagen achter elkaar gebeurd is?

Als het zijn eerste rui is, ben ik benieuwd of ie zijn parels gaat verliezen. Denk het haast wel, want hij gedraagt zich de laatste tijd echt wel als een mannetje, met al zijn macho-gedrag.

Groetjes,

Marco

Riny

Hoy Marco
Ik denk dat dit de rui is.
Bij mij zijn ze ook allemaal bezig!!
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Marco,

Ik denk ook net als Riny de rui het kan wel eens gebeuren dat door ergens met de vleugels tegenaan slaan een veer afbreekt maar 2 dagen achter elkaar lijkt me geen toeval.
Maar je zal het zeker merken want er zullen nog veel meer veren uitvallen als het de rui is.
De rui kan soms heel vroeg beginnen bij Kleintje hier begon de rui al toen ze een maand of 3 is maar meestal begint het tussen de 6 en 8 maanden.

Groetjes, Paul

Coot

Hoi Riny en Paul,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb nog enkele vraagjes hierover.

Hoe lang duurt normaal gesproken de Rui?

Wordt elke veer vervangen, of zijn er ook veren die bij de volgende rui pas vervangen worden?

Hij wordt toch niet kaal, zoals ikzelf, hè?  ;D ;D ;D Just kiddin'

Groetjes,

Marco

Riny

Hoy Marco
Op al je vragen kan ik je niet het antwoord geven.
Een ding weet ik wel zeker ,je hoeft voor je valkjes geen toupetje te kopen .
Ze worden niet kaal.!!!!!!
Ik dacht dat de rui normaal gesproken enkele weken duurt.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Paul

Hoi Marco,

De rui duurt gemiddeld zo'n 6 weken.
Er word dan vaak een deel van de veren vervangen en de volgende rui dan de veren die daarvoor niet vervangen worden.
Het zou niet goed zijn als een vogel alle veren tegelijk zou verliezen dus dat gebeurd in gedeeltes.
Ik heb het bij mijn wildkleur mannetje gemerkt dat de meeste gele staartveren er met de eerste rui uitgingen en de laatste pas met de tweede rui na 1,5 jaar zo kan je het vaak goed zien hoe dat werkt.
Dat is vaak ook de reden dat een geparelde man na de eerste rui vaak nog een aantal pareld heeft dat zijn dan nog de oude veren die nog niet geruid zijn.

Groetjes, Paul

Coot

Dank je,

Weer iets bijgeleerd  :).