28 maart 2024, 20:24:09

Kortwieken

Gestart door Roderick., 25 augustus 2002, 23:03:28

« vorige - volgende »

Lique

Vind ik ook hoor,  chris.
Een vogel hoeft van mij niet constand bij me te zitten, dat bepalen ze hier zelf wel. Soms zitten ze uren bij je, en andere momenten zie je ze een hele tijd niet.
Het maakt mij neit uit. maar je wordt er ook wel makkelijker in , als je meerdere valken hebt, Dan heb jen iet meer 1 maatje, waarme je alles doet, nee dan heb je er 11 hahahaha.
Maar ze zitten ook niet allemaal tegelijk op mij, Het wisselt heel erg.

patricia

Ik heb nu een valkje van 6 weken en degene van wie ik hem heb zei dat ik over een week moet terugkomen om hem kort te wieken. Zelf twijfel ik nog want hij is al tam en waarom zou ik hem de vrijheid van vliegen ontnemen. Wat kan ik het beste doen????

Henry

dat doe je toch niet want dan kan hij dus niet meer vliegen?

henry van ellinkhuizen

Ellen

Patricia doe mij een lol en laat dat kortwieken even achterwegen.
Knip je eigen benen af, geeft hetzelfde effect.
Lekker laten zitten zodat hij/zij lekker kan vliegen in huis.
Dat hebben ze nodig , daar blijven ze gezond van.
Ik weet, er zijn er die voor en tegen zijn.
Ik weet niet.......maar ik zou het mijn valkjes nooit aandoen.

Veel sucses en plezier van je valkje.
Gr. Ellen.

Mandy

Hoi Patricia, :)

ALs je valkje nou al tam is zou ik het zeker niet doen. En als je de komende tijd veel tijd, moeite en geduld in het verder tam maken steekt wordt ie alleen nog maar tammer.
Soms heb je wel eens hele drukke, onrustige valkjes die je moeilijk tam kan maken, want ook valkjes zijn niet hetzelfde en hebben karakterverschillen. Als het iemand dan na een half jaar ofzo nog niet gelukt is en die laat dan de vleugels een keer knippen om 'm tam te maken waarna die de vleugels na de eerstvolgende rui weer terug laat groeien kan ik me best iets bij voorstellen. Ik ben dus geen tegenstander, maar ook geen voorstander en soms gebeurt het wel eens uit noodzaak, bv als een valkje blind is.
Mensen die bij mij een parkiet halen en 'm meteen geknipt willen hebben zeg ik ook dat ik dat niet doe, maar als het na een half jaar nog niet gelukt is mogen ze terug komen en knip ze dan wel voor ze. Dus die uitspraak van die kweker waar jij 'm gehaald hebt vind ik niet juist.
Maar zo heeft iedereen er dus een andere kijk op. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mirjam-Moniek

Ik denk niet dat je kan stellen dat kortwieken slecht is voor de vogel of juist niet. Volgens mij ligt het er heel erg aan hoe je als vogel verder behandeld wordt.
Stel je voor je bent een gekortwiekt vogeltje en mag de hele dag bij je baasje in de buurt zitten. Gaat je baasje naar buiten, dan mag jij mee. Gaat je baasje de hond uitlaten, dan zit jij op zijn schouder te genieten.
Stel je voor je bent een niet-gekortwiekte vogel en je zit de hele dag in je kooitje. Je krijgt je voer en 's avonds mag je een uurtje uit de kooi om te vliegen, maar verder krijg je geen aandacht.
Welk vogeltje zou jij willen zijn?

Mandy

Prachtig geformuleerd Mirjam-Moniek!
Ik vind het nog wel eens moeilijk om de juiste woorden te vinden en eindig soms met een lang verhaal terwijl het nog niet duidelijk is, maar goed jij weet in jouw vak ook goed hoe je zoiets moet brengen. ;)
Ik wil dan graag het geknipte parkietje zijn! ;D
Ik heb liever liefde en aandacht  :P :-* dan dat ik 1 uur per dag m'n vleugels kan laten fladderen en er niemand naar me om kijkt... :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Ja het is dubbel allemaal.....dit is net als een kat zijn nagels uittrekken.......wie wil jij zijn in uiterste nood????
Ik wil dan wel weg kunnen vliegen hoor......of met mijn nagels in die boom willen klimmen...
Snappen jullie?? vogels horen te kunnen vliegen klaar.
Als er ooit een situatie onstaat waarbij het beestje toch zijn instinct naar boven laat komen, hoort hij weg te kunnen vliegen.
Heel jammer dan als het buiten gebeurt,...dat is dan het risico van meenemen op straat.

Groetjes,
Trudie
Die tegen kortwieken is bij gezonde vogels en tegen het uittrekken van nagels bij katten (omdat ze het bankstel zo mooi nieuw willen laten)


Kolkkie

Je kan het ook zo stellen:

Wil ik een valkje zijn dat gekortwiekt is. Die de hele dag los mag, maar bijna nergens kan komen.

Of wil ik een valkje zijn dat niet gekortwiekt is. Die de hele dag los mag en kan gaan zitten waar ie wil, bijv. hoog en droog op de kast.

De meeste van ons hebben ze wel meerdere uren per dag los. Coco en Einsten zijn bijna de hele dag los. Het is ieders eigen keuze. Mijn menig is niet kortwieken, maar ik kan die van de voorstanders ook wel begrijpen.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mirjam-Moniek

Dankje Mandy!

Kolkkie, ik bedoelde alleen te zeggen dat het niet een zwart-wit zaak is. Dat een vogel die gekortwiekt is niet per definitie slechter af is dan een vogel die dat niet is. Ik probeerde aan te geven dat de discussie of kortwieken goed of slecht is, vrij onzinnig is als je niet kijkt naar de verdere leefomstandigheden van de vogel.  :)
Je hebt gelijk dat de meesten op dit forum hun valkparkiet vaker loslaten, maar ik vrees dat de mensen die op dit forum zitten niet een getrouwe "steekproef" zijn van de gemiddelde valkparkieteigenaar. Ik denk dat het leven van de niet-gekortwiekte vogel (zie mijn vorig bericht) voor veel vogels een uitzonderlijk luxe bestaan zou zijn, helaas  :(.

Ellen

Oke daar ga ik in mee.
Mijn valkjes en grasparkiet zitten nooit in de kooi.
Mijn huis is voliere. Ik heb alleen een kooi zodat ze
weten waar het eten is.
Verder kunnen ze overal komen en de hele dag rond
vliegen. s'Avonds zoeken ze lekker een plekje om te
slapen .........dan weer in de keuken en dan weer in
de kamer. Ik moet zeggen........het gaat boven verwachting.
We zijn alle vier super gelukkig ... hahaha...........
Wij zijn inderdaad niet een soort voor steekproeven.
Maar ja........Gr. Ellen.

Paul

Hoi,
Hier vliegen ze ook alle 15 de hele avond los als ze willen.
Sommige blijven gewoon liever in de volliere maar ze kunnen wel kiezen dan.
Er zijn er ook die sjezen het hele huis door van vor tot achter en dat is best een lang stuk, ik geloof ongeveer 15 meter in de lengte :-)
Kortwieken vind ik echt niet nodig, sommige valkjes worden er juist erg gestrest van omdat ze niet kunnen vliegen :-(
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals al werd gezegd dat het gewoon wel beter is voor de vogel maar een gezonde vogel moet in mijn ogen gewoon kunnen vliegen :-)

Groetjes, Paul

Ellen

En ik vind drie om mijn hoofd sjezen al veel :D :D
Wat zal dat af en toe een herrie bij je zijn Paul als ze
achter elkaar aan jagen.
Lachen.................Gr. Ellen.