29 maart 2024, 13:07:38

Kortwieken

Gestart door Roderick., 25 augustus 2002, 23:03:28

« vorige - volgende »

tiny

6 november 2002, 16:00:28 #15 Last Edit: 6 november 2002, 16:01:45 by tiny
laat een vogel toch vliegen,maar dan wel binnen, van je hond ...........laat je de potten ... !
ik vind het wreed,ik heb zelf een valk binnen zitten die ik van mensen gekregen heb en die hem beu waren.
t'is zo een prachtige en hij fluit zo mooi maar hij kan niet vliegen en dat vind ik zo erg. >:( >:( >:( >:(
ik probeer vanalles maar hij zit liefst in zijn kooi.
ik heb er nog 2 bijzitten en als die eruit zijn geeft hij er niets om

groetjes

Tiny

Mandy

Ik vraag me af, vanwege sommige heftige reacties, ook elders over dit onderwerp of iedereen het wel over hetzelfde heeft. Want vleugels knippen of leeuwieken is een groot verschil!
Ik praat in ieder geval over knippen, ik ben, zoals hopelijk vele vogelliefhebbers, een felle tegenstander van leeuwieken.
Bij knippen komen na de rui de slagpennen weer terug en kan je vogel weer vliegen, in die tussenperiode kan je dan je parkiet tam hebben gemaakt, als het daarvoor met tijd en moeite niet is gelukt. Bij leeuwieken is het te laat dan heb je je vogel echt verminkt en heeft hij ook pijn geleden.
Ik heb 2 grasparkieten en 2 valkparkieten gehad die rond vlogen. Die eerste grasparkiet hadden ze geknipt en na de rui vloogt ie gezellig in het rond en ook mijn eerste valk was geknipt die na de rui weer kon vliegen, zij waren ook het tamst geworden in de periode dat ze niet konden vliegen. Er zijn nooit vervelende valpartijen geweest, ze liepen lekker rond en klommen overal op en af. Mijn papegaai nu binnen is geknipt en ik twijfel wat ik zal doen als ze d'r slagpennen terug heeft. Want ik roep ook echt niet knippen moet je doen!Ik ben gewoon ontzettend bang dat ze per ongeluk weg vliegt, ik heb het al eens meegemaakt (zie hiervoor).
Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

cisca

Hallo allemaal.
ik weet niet hoelang deze discussie nog doorgaat over wel of niet kortwieken
Kortwieken en knippen komt op het zelfde neer ook een geknipte vogel kan niet vliegen dus is gehandicapt.
Als het merendeel het eens is met de gedachte van niet wieken of knippen dan zijn we daar toch over uitgepraat.
laat de vogels in hun waarde en ontneem ze het plezier van vliegen niet ook zonder knippen kun je je valk met geduld en beleid tam maken .
Ik ben verder uitgepraat over dit onderwerp mijn mening heb ik gegeven en daar blijf ik bij.

Mirjam-Moniek

Hoi Mandy

Zoals jouw valkparkiet is weggevlogen bij de buitendeur kan je misschien voorkomen door gaaslamellen voor de deur te doen. Ik heb dat gekocht om vliegen buiten te houden, maar nu ik een valkparkiet heb, is het ook veiliger. Als je de deur open hebt, zit het gaas er nog voor en daar vliegt een vogel niet zo doorheen. Als je door de lamellen naar buiten gaat, is de open ruimte kein (vooral bovenaan) zodat de kans kleiner is dat je valkparkiet naar buiten kan vliegen. Ik weet niet of dit nog wel gelezen wordt omdat deze discussie volgens mij al meer afgelopen is, maar misschien heeft iemand hier nog wat aan.

Peter

Hoi Mirjam-Moniek,

Wij hebben ook bij de achterdeur normale lammellen hangen en voor de zomer ook nog eens hor. Tja je kunt nooit genoeg voorzorgsmaateregelen nemen. De hor hangt er meer voor de vliegen hoor maar op die manier kunnen de valkjes er ook niet uit in de zomer :)

groetjes,
Peter

Mandy

Hallo,

Ik had toen wel een hordeur, maar zo'n rolsysteem die toen (het was december) dus niet dicht was en net op dat moment liep ik naar binnen.  :( Nu heb ik een gewone hordeur.
Voor m'n papegaai geknipt werd dacht ik ook nog aan zo'n lamellensysteem, maar als ze met een snelheid aan komt vliegen en met d'r gewicht denk ik dat ze er nog doorheen kan vliegen. Eigenlijk ben ik ook bang dat een valkparkiet er nog door heen kan. bv. als tie in een schrikreactie rond gaat vliegen.  :o
En m'n hond zou met z'n zwarte modderpoten in- en uit blijven lopen, m'n bank ziet nu al niet zo geel meer... :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi Mandy,

Bij ons hangen er eigenlijk "normale" lamellen voor de deur. En daarachter een rol hordeur. Het is als eens gebeurt dat daar een valkje tegen aanvloog (de rol hordeur) en de deur ging dan openen door de druk :( Gelukkig durven ze niet door de lamellen heen. Maar als een valkje in paniek is, denk ik wel dat ze door de lamellen heen kunnen komen. Maar niet door horlamellen omdat die gewoon veel zwaarder zijn.

Groetjes,
Peter


margot

onze valk is ook gekortwiekt ,we hebben hem zo vorige week van iemand overgenomen ,
ik weet niet ,maar deze vogel geniet nog best hoor ,en wij ook ,ons parkietje die tam was is nl ook pas weggevlogen ,omdat hij lekker ff buiten in zijn kooi zat ,en toen mijn zoon zijn hokje open had gezet ,
onze valk kan je wel mee buiten ,hij kan ook echt niet ver vliegen ,wel een stukje zo van zijn kooi naar je toe als je vlak bij zit ,
deze vogel was al zo ,en ik denk dat ik het nog maar ff zo hou ,tot mijn zoontje wat ouder is !
ik las wel dat je het dan wel moet bijhouden ,
groetjes Margot

yentl

Inderdaad, gelijk hebben jullie allemaal!
Onze eerste 2 hebben we ook een paar jaar geleden laten leeuwieken, maar dat is erg onhandig, ik ben er nu erg dik tegen dat we dat hebben laten doen, sindsdien heb ik er nooit meer laten leeuwieken, alle vogels die we nu hebben kunnen vliegen, buiten onze Flup & Quick :(. LEEUWIEK ZE NOOIT WANT JE KRIJGT ER LATER SPIJT VAN!!!

groetjes Yent'l

Timmety

 :'(Ja maar, kippen hoor je toch te leewieken, en siereendjes voor de hobby toch ok!
Anders ben je ze in notime kwijt of moet je er een net over hangen en das ok nie echt handig.
Dat je je valk nie moet knippen, vin k ok, k heb da gedaan maar k baal er nou echt van.
Mijn valk zat bij mij op mijn schouder en toen vloog hij en hij kon net op het plat dak landen. En toen vloog hij weer en is hij door de wind gevangen (er warebn een paar veren een beetje aangegroeid) en weg was hij, en hij is ergens geland, waar weet k niet k kan hem nergens vinden, en hij komt dus moeilijk tot nie omhoog, en of hij is dooor mensne gevonden, of opgegeten door een kat of roofvogel :'(, dus k raad jullie aan, niet knippen of het heeeel goed in de gaten houden
Tim

Karin

Hoi Tim,

Kippen kunnen van nature niet echt vliegen, alleen fladderen. Die worden dus niet gekortwiekt. Leewieken is in iedergeval bij gezelschapsvogels al een tijdje verboden ( net als couperen van honden, onklieren van fretten / stinkdieren en ontklauwen van katten ). Of het ook bij bijv. siereenden geld weet ik niet, maar het lijkt me wel. Leewieken is echt het laatste stukje vleugel amputeren.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Timmety

Hoi
K heb wel us gehad dat een van mijn baas zijn kippen over de schutting vloog, die is +- 2 m hoog, dus...
Toen heb k ze gekortwiekd.
Tim

Chewy

Ik wil hier toch nog even mijn ei over kwijt hoor.

Luister. Als je een vogel neemt, moet je weten waar je aan begint. Een vogel heeft de ruimte nodig. Deze moet er dus regelmatig uit en moet ook de nodige vliegafstanden maken. Staan er deuren of ramen open? Laat ze dan lekker even in de kooi zitten. Of die ze dicht! Wat ik wil zeggen: een vogel moet kunnen vliegen!. Jij wilt toch ook niet van je benen ontnomen worden?

Ik kortwiek ze ook, maar alléén om ze tam te maken. En zelfs dit doe ik op een zodanige manier, dat ze nog wel hoogte kunnen houden, maar geen hoogte kunnen winnen. Ze kunnen dus nog wel vliegen, maar geen grote afstanden. En let wel: alléén om ze tam te maken en voor zelfbescherming. Als ze een omgeving niet kennen en ze vliegen tegen een ruit kapot kan je het jezelf niet vergeven. Maar alsjeblieft mensen... laat de vleugels gewoon weer groeien... ontneem ze niet van wat de vogel zo speciaal maakt: de vleugels!

Groeten, Chris.

Lique

Ik heb alleen 2 valkjes die gekortwiekt zijn, maar wel met de rede...
anders zou sammy haar nekje kunnen breken, i.v.m. haar blind/slechtziendheid.
en loky omdat haar vleugel voor de helft geamputeerd is, en de andere vleugel gekortwiekt is, om haar in even wicht te houden.

Chewy

Dat zijn inderdaad goede redenen: zelfbescherming.

Maar verder zie ik er weinig nut in behalve bij jonge vogels en bij redenen zoals jij aangeeft