28 maart 2024, 22:58:45

Kortwieken

Gestart door Roderick., 25 augustus 2002, 23:03:28

« vorige - volgende »

Roderick.

Ik las net in een brichtje dat je de vogel ook mee naar buiten kan nemen maar dan moet die eerst geknipt worden ofzow weet iemand hoe dit moet of weet iemand een site??

Tara.

Hallo, ik weet best hoe je dat moet doen, ikzelf doe dat met mijn valken, maar je kunt er best spijt van krijgen, maar dan soms ook weer niet, maar het is heel moeilijk uit te leggen, ik zal proberen,als je de vleugel opentrekt je daar vele veren, de langste knip je af, maar kijk uit, als je te ver gaat kunnen ze doodbloeden! en pas ook op, want die groeien na een tijdje terug! Veel succes, groetjes Tara

Roderick.

Als ik hem dan mee naar buiten neem kan die dan niet weg vliegen. Nog efe een vraagje hoeveel cm moet ik er af krippen ik ben bang dat ik te ver ga

Roderick.

ik heb zijn veren nu geknipt en hij botst nu overal tegen op moet die er nu aan wennen dat die wat veren mist. Hoe weet ik of die goed genoeg geknipt is om hem mee naar buiten te nemen.

Gerda.

Het beste was geweest het knippen eerst voor te laten doen door een vogeldierenarts (zie op deze site voor adressen), want als je het op een onjuiste wijze doet kan dit grote gevolgen hebben voor de groei van nieuwe vleugelpennen. Door te weinig steun kunnen deze op het moment van uitgroeien beschadigd raken en daardoor verkeerd uitgroeien, wat veel pijn en ongemak geeft voor de vogel. Maar goed, het is al gebeurd.

Het principe van kortwieken is het afknippen van de primaire vleugelpennen tot gelijke hoogte met de secundaire. Dit heeft tot gevolg dat de vogel nog wel kan vliegen, maar minder lift krijgt. Hij moet ook harder werken. Zo blijven ook de vleugels sterk, ondanks dat ze korte stukjes vliegen.

Ongeveer de buitenste acht tot negen vleugelpennen worden enkele centimeters geknipt, van de buitenste meer dan van de binnenste, zodat een vloeiende lijn ontstaat. Wanneer de vogel zijn vleugels spreidt, loopt de lijn van de afgeknipte pennen mooi met een ronding mee.

Het knippen van de vogel heeft dus als gevolg dat hij minder lift krijgt, maar hij kan nog wel (weg) vliegen, dus je kunt hem niet zonder gevaar mee naar buiten nemen. Hij kan in water vallen en verdrinken, of onder een auto komen bijvoorbeeld. Zelfs onze tamste valk (en die is erg tam, zo door iedereen op te pakken en aan te halen) nemen we niet mee naar buiten.

Roderick.

mijn vogel kan nu alleen nog maar naar beneden vliegen en komt niet vedder dan 3 meter heb ik het goed gedaan. Nog een vraagje knipt elke dierenarts veren.

Peter

Hoi Roderick,

Een beetje laat maar hier staat een handleiding hoe te kortwieken:

http://valkparkiet.fol.nl/kortwiek.html

Groetjes,
Peter

Peter

(vervolg)

Of elke dierenarts knipt is niet bekent maar vraag het eerst telefonisch.

Groetjes,
Peter

Diana

LET OP: Ik had Paulie, Marie, Kaisa, Queeny en Twinkel geknipt (Queeny en Twinkel zijn mijn valken) Maar wat was nou het probleem Paulie kon gewoon nog vliegen... We hebben het een paar keer overgedaan later kon het gewoon nie meer verder...   :-/ en Paulie was telkens weer weggevlogen op de auto, toen in een boom en niet te vergeten een aantal keer op de dijk!  ??? Okeej dit was genoeg Paulie mog de kooi NIET meer uit! Tot dat hij een keer bij ons uit de voliere vloog op de voliere en toen was hij over de dijk heen gevlogen en toen ik en m'n buurjongen hem eerst nie konden vinden zagen we hem na 5 min weer en hij vloog bijna onder een auto ik schrok me dood  :-[ maar gelukkig kregen we hem nog wel te pakken! En later hadden we dit probleem ook met Marie en niet te vergeten Twinkel die ook best goed door de voliere heen vliegt. Dus ik denk dat de vogel best nog wel kan vliegen, het blijven natuurlijk vogels!

linda

als ik dat allemaal lees van dat kortwieken doet mijn hart pijn mensen. Onze pico en caro vliegen hier heel het huis door.pico als ne straaljager en caro nog maar als een tweedekkertje , die moet zijn weg nog vinden.Maar als je ziet hoeveel plezier hen dat vliegen doet , dan kan ik niet geloven dat jullie ze allemaal willen kortwieken.Dat vind ik nu juist het leukste , hoe ze hier door het huis heen sjeesen.Onze  pico voorop en onze caro er achterna.Denk toch goed na voor je zo iets doet , want soms doe je meer kwaad dan goed .groetjes linda pico en caro

Lique

[shadow=yellow,left,300]Ja Linda, ik ben het helemaal met je eens, hier vliegen ze ook lekker achter mekaar aan door de huiskamer. We merken het met Loky, die kan gewoon niet vliegen, maar ze is minder gelukkig als de anderen. Een vogel hoort te vliegen.

Groetjes Angelique [/shadow]

Diana

14 oktober 2002, 18:37:32 #11 Last Edit: 14 oktober 2002, 18:38:26 by Diana
Maar soms is er toch niets met een valkparkiet te beginnen en moet je 'm toch kortwieken en trouwens ik knip de vleugels van mijn valk liever dan dat ik hem mee naar buiten neem en dat hij wegvliegt en trouwens valkjes vinden het buiten prachtig en dan doe je er toch goed aan als je de vleugels knipt?? En trouwens het is maar tijdelijk het is niet 4evuh niet vliegen!

Mandy

Dit blijft altijd een moeilijk iets, het heeft zo z'n voor- en nadelen. Zelf vind ik het ook niet leuk om te kortwieken.
Maar soms is het toch nodig. Ik heb vorig jaar zelf een jong valkje groot gebracht, viel niet mee trouwens, maar deze was dus wel supertam geworden. Taco was nog geen half jaar oud toen ze in december om 17.00, toen het donker werd, net over m'n hoofd heen naar buiten vloog. Ze wilde eigenlijk op m'n hoofd landen wat ze altijd deed...Ik had nog wel gekeken waar ze was, maar omdat ik naar m'n pup (engelse bulldog, paco) riep dat ie naar binnen moest hoorde ze me en kwam aanvliegen. Ik was echt verscheurd van verdriet en heb er helaas na vele acties niets meer van vernomen. Als ze niet kon vliegen had ik ze dus nog gehad.
Nu heb ik een papegaai in huis, chico, en die heb ik bij een dierenarts laten knippen, de buitenste 3 slagpennen bleven voor het zicht zitten. Op een mooie zomerdag liep ik naar achteren in de tuin, ze begon te krijsen en wilde naar me toe en toen vloog ze over me heen over het weiland, ik dacht dat ik gek werd! Alles met taco kwam weer naar boven. Gelukkig kon m'n vriend haar nog achterna en heb ik d'r weer terug, snel hebben we toen die laatste slagpennen er zelf afgeknipt.
Ze vind 't overigens heerlijk om zo vrij buiten in het zonnetje te kunnen zitten. Maar aan de andere kant zijn en blijven het vogels die horen te vliegen, moeilijk hoor. Maar laat dus nooit iets voor het zicht zitten want voor je het weet valt er niets meer te bezichtigen...
Groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Richard

Ik vind het geen goed idee om vogels te kortwieken. Ze hebben die vleugels niet voor niets gekregen. Als eigenaar van een valkparkiet moet je je verantwoordelijkheden nemen. Dit houdt dus in dat je op moet letten of de ramen en deuren goed gesloten zijn wanneer je je valk los laat vliegen. Wanneer je buiten wilt lopen met je huisdier is het misschien beter om een hond te nemen. Het staat natuurlijk een ieder vrij om te kiezen, en ik wil ook niemand veroordelen voor zijn of haar keuze, maar ik vind dat een vogel hoort te vliegen. Mijn valken komen in de zomer ook buiten, maar dan in een grote kooi. In huis mogen ze lekker vliegen en dat vinden ze heerlijk.
Groetjes,
Nanny, Richard, Jarie en Tommie

Mandy

Als mensen bij mij een jong grasparkietje of valkparkietje kopen raad ik het ook altijd af om meteen te kortwieken. Als mensen een parkiet tam willen maken kunnen ze daar beter eerst wat tijd en moeite voor nemen.
Maar als ze een parkiet nemen die net is uitgevlogen is dat vaak geen probleem. Als het dan nog niet zou lukken of het gaat om een oudere parkiet kan je altijd nog knippen. Ik kan dit ook nog maar pas en doe het ook alleen dan voor iemand.
Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl