7 mei 2025, 11:32:01

nog een vraagje over zonnepitten

Gestart door nicole_20, 27 februari 2005, 20:15:43

« vorige - volgende »

nicole_20

zoals wel bekend is heb ik sinds een weekje een valkparkietje. sammy. Het gaat heel goed maar hij eet af en toe de zonnepitten maar hij pelt ze niet! Hij slikte ze heel door. Is dat heel erg slecht?? Want ik wil niet dat hem iets overkomt en ik ben bang dat het buitenkantje slecht verteerd word.

xxxies nicole

Paul

Hoi Nicole,

Ik was al bang dat het niet helemaal gelukt was met Sammy want ik zag in je dagboek ook al niks maar gelukkig gaat alles goed :-)
Zonnepitten moeten ze echt wel pellen want anders zullen die niet verteren lijkt me met die harde buitenkant maar volgens mij kan een valkje nooit een hele grote zonnepit in een keer doorslikken dat lijkt me raar.
Zonnepitten hebben ze trouwens binnen niet echt nodig en te veel is niet zo goed omdat ze er snel te vet van worden en het is heel eenzijdig voedsel als ze alleen zonnepitten zouden eten.
Als je het niet vertrouwd zou ik de aonnepitten uit het voer halen je kan die er zo uitzeven met een grof vergiet voor sla.
Ik heb zelf voer waar helemaal geen zonnepitten in zitten en je kan dan altijd elke dag een paar erbij geven als ze er gek op zijn.
Probeer anders eens pijnboompitjes die zien er kwa grootte net zo uit als zonnepitten alleen zijn ze heel zacht.
Dan kan je af en toe een paar van  die pijnboompitjes geven vaak zijn ze er gek op :-)
Bij de Xenos hebben ze die in zakjes van een euro en je doet er best lang mee want je moet er ook niet teveel tegelijk geven dan.

Groetjes, Paul

nicole_20

het is wel raar ja maar hij doet het echt, ze zitten tussen het voer en dan krijgt hij ze niet stuk en slikt ze door. ze zijn niet zo heel groot. Maar kan ik wat doen om het goed door zijn darmpjes te krijgen? Anders blijft het straks hangen!! Daar ben ik zo bang voor. En ik ga het voortaan eerst zeven. Voorlopig geen grote pitten voor meneer.

xxxies nicole

Paul

Hoi Nicole,

Als je maagkiezel aanbied zou het in de spiermaag wel moeten vermalen denk ik want ze weten best wel wat ze kunnen eten ik heb het alleen nog niet meegemaakt dat ze die heel opaten.
Let even op de ontlasting je ziet dan vanzelf of ze er onverteerd uitkomen en zolang de ontlasting er goed uit ziet en regelmatig komt is er denk ik weinig om je zorgen over te maken.

Groetjes Paul

nicole_20

hahahaha ja ik tref weer een vreemde vogel ;D maar ik zal er goed op gaan letten en voorlopig geen grote pitten geven. En dat maagkiezel...dat kan je overal kopen? dan ga ik dat morgen meteen halen.

xxxies nicole

Paul

Hoi Nicole,

Ik meng zelf het maagkiezel samen met vogelgrit in een bakje dat hebben ze eigenlijk altijd nodig.
Ook een mineraalblok en sepia heb ik altijd in de kooi hangen daar kunnen ze ook de snavel op slijpen op een mineraalblok.
Je hebt van Cede vogelmineralen met maagkiezel erdoor dat kan je in de meeste winkels wel kopen dat is een geel pak van een kilo.
Ook heb ik soms losse busjes maagkiezel van Esve dat heet MaKi en dat heb je in maagkiezel (middelste maat voor valkjes) en in grit.
Van thijssen heb je ook oestergrit en maagkiezel en dan kan je het beste de fijne maagkiezel nemen de grove is echt voor grotere vogels vind ik.
Let wel op dat in de vogelgrit geen houtslkool zit dat is niet goed voor valkjes.
In een grote dierenwinkel zullen ze zeker een van die drie merken hebben.

Groetjes, Paul

nicole_20

onwijs bedankt paul! ik ga morgen meteen een paar spullen halen! En het mineraal blok heb ik al ;D die heeft hij zelfs al gebruikt.

xxxies nicole

Paul

Hoi Nicole,

Een goed teken dat hij al in het mineraalblok pikt zo blijft zijn snavel ook op de goeie lengte als hij dat doet :)
Zeker als ze jong zijn kan je ze makkelijk dingen leren eten zoals appel en groente.
Probeer dat dus zo snel mogelijk te geven hij mag gewoon alles al eten wat een volwassen valkje eet.
Later leren ze het vaak moeilijker eten omdat ze het niet kennen.

Groetjes, Paul