23 april 2024, 19:38:04

Xtra vital

Gestart door rico, 20 februari 2005, 23:15:28

« vorige - volgende »

rico

Wij hebben op dit moment 2  valkparkieten Rico en Cody.
Ricos is ca. 6 maanden oud en Cody ca. 3 maanden. De dierenwinkel heeft ons verteld dat we ze xtravital moeten geven en dat daar alles inzit. Via het parkietenforum en boekjes lezen we steeds meer dat ze nog veel andere dingen moeten hebben. Op dit moment hebben ze ieder iedere dag 2 schepjes Xtravital, ca. 1 x per week een strengetje trosgierst en een knabbelstok met zaadjes. Fruit hebben we geprobeerd maar dat lukt tot nu toe nog niet. Rico is al een keer in de rui geweest en we dachten 2 weken geleden dat het over was maar nu begint hij weer. We hebben hiervoor druppeltjes die we over het voer doen. Helaas eet Cody dit voer ook en we weten niet of dit kwaad kan voor Cody. Dit weekend hebben we een bakje met mineralen opgehangen en een bakje met kiezelsteentjes. Wie kan ons vertellen of we het goed doen of dat we nog wat dingen moeten veranderen???

Paul

Hoi Rico,

In extra vital zitten wel veel dingen maar fruit en groente mag je ten alle tijde extra erbij geven dat is gewoon goed.
Appel eten ze hier ook niet graag maar wel een mix van sla, geraspte wortel en stukjes paprika daar zijn ze hier gek op.
Dat koop ik bij de aldi of Lidl al door elkaar gemengd.
Je moet niet die met kool erdoor nemen want kool is niet zo goed voor ze omdat het snel gaat gassen van binnen in de buikjes.
Brockolie en witlof geef ik ze ook wel eens en daar eten ze ook van.
Ook de steentjes (maagkiezel) en meneralen zijn goed die jullie pas hebben neergehangen.
Ik doe die zelf meestal door elkaar heen in een bakje omdat ze beide ook lang houdbaar zijn want mineralen en steentjes bederven niet.
Je kan ook een sepia en een groot mineraalblok (jumbo van vitakraft)neerhangen dat is ook goed voor de snavel want die slijpen ze daar ook aan.
Als de druppeltjes voor de rui zijn dan is het een soort vitamines en dat mogen ze beide zonder problemen hebben hoor zeker voor een korte tijd van een paar weken is dat geen probleem.

Groetjes, Paul

Karin

Probeer eens fijn gesneden andijvie en geraspte winterwortel, zijn ze hier gek op  ;D Ook komkommer en brocolli vinden ze ook erg lekker, dat hang ik met een knijper aan de tralies vast. En grofvolkoren brood.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves