5 mei 2025, 01:12:23

Liguster giftig of niet?

Gestart door Thea Plus, 23 mei 2003, 15:35:40

« vorige - volgende »

Thea Plus

In de lijst van giftige planten die jullie op deze site hebben staat de liguster. Ik heb een boekje gekocht waar in staat dat valken juist gek zijn op liguster! Dit vind ik erg raar. WIe heeft er nu gelijk? Ik had mijn valken bijna wat liguster gegeven, maar was er nog niet aan to gekomen. Gelukkig maar, want wie weet wat er had kunnen gebeuren...

Peter

Hoi Thea,

Helaas ben ik geen echte kenner van de planten dus heb ik wat plaatjes gevonden... Volgens mij is dit de liguster:

Maar of die giftig is.... ik weet het niet...

Groetjes,
Peter

yentl

Voor zover ik weet is liguster giftig voor paarden, ik denk ook voor konijnen, dus waarom niet voor valkjes. Ik zou je 1 raad geven: geef het niet aan je valkje.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi,
Vaak zijn de bessen van sommige planten giftig en de plant zelf dan niet maar of dat bij die liguster zo is weet ik niet.
In elk geval zoals het voor alles geld : bij twijfel gewoon niet geven.
Er zijn zat eetbare dingen waarvan bekend is dat ze die mogen hebben dus dan kan je ze dat beter geven.

Groetjes,  Paul

pijpehaut

Hoi,
volgens mijn boeken zijn blad en bes giftig, dus vooral niet geven...
groetjes Perry

Thea_Plus

Ik heb dit mailtje van de uitgever van het betreffende boekje gehad. Ik denk dat dit veel duidelijk maakt...

"Naar aanleiding van jouw mailtje heb ik contact gehad met de auteur, het toxologisch centrum van het RIVM en op internet gekeken.

Liguster is inderdaad giftig, maar vooral voor zoogdieren. Het is niet dodelijk, maar veroorzaakt braken en duizeligheid.

Voor vogels is liguster echter niet giftig. Door de snelle spijsvertering van vogels hebben zij geen last van het gif.

Liguster wordt door vele vogels in de vrije natuur als voedsel genomen en vele vogelhouders planten liguster in hun voliere omdat het sterke struiken zijn.

De verspreiding van Liguster vindt plaats doordat de vogels de bessen eten en daarna de pitjes uitpoepen.

Het feit dat Liguster, vooral in Duitse uitgave als giftig staat, komt doordat veel auteurs lijstjes met giftige planten van elkaar overschrijven.

Dus nogmaals: Liguster is niet giftig voor vogels.

Ik hoop je hierbij voldoende informatie verstrekt te hebben.

Groeten

Rob Dekker

Over Dieren"