29 maart 2024, 14:05:45

Wat vragen.......

Gestart door szandor Labier, 18 januari 2005, 01:30:09

« vorige - volgende »

szandor Labier

Hallo allen,

Wat een leuke site is dit zeg dat wilde ik eerst even zeggen voor ik met mn vraagjes kom.


Ik heb 2 valkjes overgenomen van mn neef die weggaat uit NL.
Nu is het zo dat ze totaal niet tam zijn maar dat is opzich
het probleem niet. Ik vind de kooi te klein en aangezien ik ze liever niet loslaat,vanwege mn hond kan ik een ruime kamervoliere krijgen voor een zacht prijsje.
Hebben ze hier dan genoeg ruimte in. Het is een aria de grote.
Ik wil er verder geen valkjes bij dus volgends mij hebben ze dan flink wat ruimte toch???

Verder is de lutino flink wat aan het ruien en liggen er soort van schilfers wat is dat? En hoe lang duurt het voordat de rui over is? Ik hoop dat ik wat antwoorden krijg op mn vragen alvast bedankt in ieder geval.

Groetjes Szandor

Paul

Hoi Szandor,

De Ferplast Aria is zeker voor twee valkjes wel groot genoeg hoor dat is geen probleem.
Als ze in de rui zijn komen er eerst hulsjes uit de huid en als die groter worden drogen ze op en dan pikken ze die open en daar komen schivers vanaf dat is heel normaa.
Als je vooral op hun kopje met je vingers over de hulsjes wrijft gaan ze open en komt de veer eruit.
Op hun kopje kunnen ze zelf niet komen daarom vinden tamme valkjes dat ook altijd heerlijk als je ze daar aait.
De rui duurt meestal een week of 6 dus dan hebben ze weer alle veren en geeft het wat minder schilvers.
Je kan ze met een plantenspuit wat vochtig spuiten dat bevorderd de rui ook een beetje en het is goed voor hun veren.
Wel uitkijken dat ze niet op de tocht staan dat is heel gevaarlijk voor ze zeker na het nat spuiten of badderen.
Veel plezier met je valkjes.

Groetjes, Paul

szandor Labier

Nog een vraagje....

De lutino is wat kaal op zn kopje en de ander pikt wel eens naar hem maar dat hoort denk wel he dat pikken af en toe ruzie zullen we maar zeggen.

helaas zijn ze niet echt tam maar ze fluiten wel dus dan zijn ze wel happy toch?

Groetjes en bedankt voor je snelle reactie Paul

bobbie

18 januari 2005, 01:46:55 #3 Last Edit: 18 januari 2005, 01:48:36 by bobbie
Hoi,

Leuk dat je je zo verdiept in de valkjes.

Een lutino heeft een kaal plekje net achter zijn kuif, dat is normaal.

Af en toe naar elkaar happen is niet zo erg. Echt vechten herken je meteen hoor. Zolang ze allebei goed eten en ze elkaar ook bij de etensbakjes laten en ze flierefluitend door het leven gaan, is alles in orde. Het kan ook dat ze naar jou fluiten, dat ze je aandacht willen trekken. Met veel geduld eten ze misschien ooit nog eens uit je hand of komen ze op je hand zitten, je weet maar nooit. :P

Als je nog meer vragen hebt, altijd welkom. Hier kan je alles vragen. Veel plezier met de valkjes.

Groetjes, Nel :)

szandor Labier

Dank je Nel,

Wat fijn dat je hier zo veel te weten komt over valkparkieten. Ze krijgen bij mij flink wat ruimte sommige zeggen nu al joh je kan er wel 4 in kwijt maar ik hou het bij 2. Ze kennen elkaar goed en ze hebben dan ook de ruimte in de ferplast aria voliere want ik kan ze niet loslaten vanwege mn hond en ze zijn ook niet tam.

Denken jullie dat ze veel plezier zullen hebben in de kamervoliere met z,n 2en? Ze zitten nu in een echt klein kooitje dus woensdag krijgen ze een mooie grote kooi. Ik ben benieuwd

Paul

Hoi Szandor,

De Aria is zeker een mooi alternatief daar hebben ze lekker de ruimte in in elk geval.
Je merkt snel genoeg of ze het naar hun zin hebben.
Hang er ook wat speledingetjes in daar zijn ze gek op.
Verder hebben ze een goed zaadmengsel nodig, Sepia, een groot kalkblok scherpe maagkiezel en vogelgrit.
Een paar keer per week ook zeker wat groente en fruit geven je kan links bij voeding zien wat ze allemaal mogen hebben.
Ze eten soms niet alles ze zijn erg kieskeurig soms dus gewoon even uitproberen wat ze lekker vinden.
Ook eens per week een bakje eivoer geven sommige zijn daar ook dol op.

Groetjes, Paul

szandor Labier

Hoi Paul,

Ik heb Xtra Vita, van Beaphar en een grit mengsel plus maagkiezel. Ik heb ook een jodiumblok gekocht wat snoepstangen en trosgierst. Eivoer is dat ook nodig want in de dierenwinkel zeiden ze dat dat al in het voer zit.

Groetjes wederom ;)

Paul

18 januari 2005, 03:15:46 #7 Last Edit: 18 januari 2005, 03:16:45 by Paul
Hoi Szandor,

In Xtravital zit inderdaad ook eivoer erdoorheen al.
Dan hoef je niet appart te voeren want te veel is ook niet goed.
Het is bij Xtravital de bedoeling dat je afgepaste hoeveelheden geeft en dat ze alle zaden opeten.
Dus let een beetje op dat ze niet bepaalde zaadjes eten en de rest laten liggen.
Voor de rest klinkt het prima wat je allemaal al hebt.
Op de bodem trouwens nooit schelpenzand gebruiken dat kan in de oogjes komen en het stuift wat ook slecht kan zijn voor de longetjes.
Beter zijn beukensnippers of corbokorrels.

Groetjes, Paul

szandor Labier

Hoi Hoi,

Ze zitten nu al in hun grote kamervoliere en begoonen meteen te fluiten dus ze hebben het wel naar hun zin.

groetjes

szandor Labier

Mn 2 valkjes zijn echt gewend aan me geraakt. ze fluiten nu veel meer dan toen ze in die kleine kooi zaten. Ik denk dat dat komt omdat ze nu lekker de ruimte hebben. ze zullen nooit echt tam worden vrees ik maar wel gewend aan me raken.  ;)

to18

ik heb al zo n 9 maanden een valkparkiet Sammy  :P :P
Het is een super leif vogeltje hij laat zich door iedereen kroelen en gaat ook zo bij iedereen zitten.
Maar hij heeft af en toe last van zijn slechte dagen denk ik want soms als ik hem wil pakken weet hij niet hoe had ie meot weg vliegen -rennen en maakt dan bange geluidjes . Als je het dan later nog probeert is dit meestal nog steeds zo.(Soms mag je hem dan weer aaien en kroelen maar dan word hij eerst BOOS denk ik op je en gaat tegen je Zeg maar praten en allemaal geluidjes maken en zachtjes tegen je pikken en dan als ie klaar is gaat ie bij je zitten kroelen is dit normaal ?>>>>>>>>>>

aletta@wanadoo.nl

hoi
ik denk dat jou valkje in de puberteit zit, en jou aan het uit proberen is.

GROETJES SANDRA

to18

Ow oke ...........hij zit dus in de puberteit ..........maar em ho kun je hem dingen afleren want boos worden heeft weinig zin want dat mag niet ............hoe kan je hem dan wat leren wat goed en wat fout is .........?

aletta@wanadoo.nl

HOI

mijn valkje heeft ook weleens een slechte bui,dan begint hij zomaar te bijten en word hij heel boos,wat ik dan doe is ik zet hem terug in zijn kooi en negeer hem een tijdje,bij mij helpt dat altijd wel.

GROETJES SANDRA


Riny

Hallo
Je mag best een beetje boos worden hoor en je stem boos laten klinken,hoe moeten ze anders weten wat wel en niet mag?
Je moet voor jezelf beslissen wat jij denkt hoe je je valkje het beste aan zijn verstand kan brengen wat goed is of slecht.
Dit lukt echt niet in een paar dagfen tijd,maar je moet wel consequent zijn.
Veel succes Riny :D :D :D