29 maart 2024, 06:47:09

Nieuw valkje

Gestart door Dana, 23 maart 2003, 13:51:32

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,
 
Na lang twijfelen hebben we er een nieuw valkje bijgehaald. Uit een dierenzaak en we denken (hopen) een popje.Ze is een beetje grijs/bruin van kleur en is nog jong denken we. Jonger dan we verwachte. We hebben haar gister opgehaald en ze was het er niet mee eens om in dat kleine vervoersbakje te zitten. Thuis gelijk in de kooi gezet en onze ander valk vond het maar niks. ( zitten wel in aparte kooien nog) Vooral niet als Nina een geluidje maakte. Vanmorgen lieten we Rico los ( die is altijd de hele dag los) en Nina begon gelijk te piepen. De hele tijd door. Ook de kooi maar van los gezet (we wilden haar eerst een paar dagen laten wennen voordat we haar ook los wilden laten) ging ze gelijk op het deurtje zitten en was stil. Later ging ze even vladderen en dat ging niet erg soepel, vandaar dat we denken dat ze nog jong is.
We hopen veel plezier van haar te hebben maar dat zal vast wel lukken.

Paul

Hoi Dana en Raymon,
Veel plezier met het nieuwe valkje maar dat zal zeker lukken :-)
Als het valkje jong is kan je soms moeilijk zeggen of het man of pop is maar daar kom je zeker snel achter aan het zien van zijn/haar gedrag.
In het begin moeten ze allemaal even wennen met vliegen en daarom stuntelen ze vaak de eerste vluchten in de kamer :-)
Hopen dat ze elkaar aardig gaan vinden en dat ze snel bij elkaar kunnen.

Groetjes,  Paul

Dana

Hoi paul,

Ik heb ook een vraagje. Duurt het lang voordat ze aan elkaar gewent zijn? Rico hebben we gekocht toen ze ongeveer 6 a 7 oud weken was en heeft verder nooit een andere valk gezien. Ze blijft ook ver bij Nina uit de buurt en als Nina bij haar komt maakt ze dat ze weg komt. Nina vind dit volgens mij wel jammer. Ik merk dat ze ook bij ons wil zitten en probeert dat af en toe maar wordt dan weggejaagt door Rico. Vooral als ze bij mij probeert te zitten.
 Ik hoop dat Rico snel went aan Nina en dat ze het samen leuk kunnen vinden.

Paul

Hoi Raymon,
Meestal zijn ze met een weekje wel gewend maar de ene valk went sneller dan de andere.
Zeker met jonge valkjes gaat het heel vaak goed.
Ik heb zelf een valkje van 12 jaar en die heeft altijd alleen gezeten en die wil absoluut geen andere valkjes in zijn kooi dan word het meteen vechten.
Dus die zit dan maar appart in zijn eigen kooi, voor de rest heb ik er nog een aantal in een kamervolliere en die gaan ook prima samen.
Heel soms bekvechten ze wel eens maar echte gevechten gebeuren gelukkig nooit.
Ik heb een valkje hier gekregen van de week die is 6 jaar oud en die gaat heel erg goed om met een vrouwtje van 10 jaar wat ik heb.
Hier zoeken ze gewoon elkaar op als ze mekaar aardig vinden :-)
Kippie en Nickie die ik nu aan het broeden heb zaten eerst ook in een apparte kooi maar ze vlogen als ze los waren steeds naar elkaar toe dus dat heb ik dan maar zo gehouden en nu hebben ze ook een nest met nu nog 1 ei wat misschien morgen uit zal komen.

Groetjes,  Paul

Dana

Hallo allemaal,

We zijn nu iets meer dan een weekje verder en het gaat redelijk goed. Rico durft nu wat meer bij Nina te komen maar Nina mag (nog) niet vliegen van haar, dat vind Rico nog eng en gaat dan op de vlucht met de nodige noodkreten (Nina er achter aan) Maar als ze samen op de tafel zitten gaat alles goed. Rico pakt niet meer alles af van Nina. (eten, speeltjes enzo)
Nina vind ons nog wel wat eng maar durft al wel dichter bij ons te komen, en onze handen kunnen ook al dichter bij komen. Ze komt af en toe uit haarzelf bij ons en Rico jaagt haar nu niet meer elke keer weg.
Misschien stom van ons om haar gelijk los te laten en haar niet eerst tam proberen te maken maar we vonden het zo zielig dat ze in de kooi zat en Rico lekker los. Ze gilde het dan uit en wou er ook uit. Begrijpelijk natuurlijk. Maar zo komen we er ook wel. Iets meer geduld hebben dan.
Ik hoop binnenkort een foto van haar op het forum te kunnen zetten (als ze klaar zijn en als het lukt) en dan hoop ik of jullie me kunnen zeggen of het een popje of een mannetje is en wat voor soort mutatie ze is. Ze is namelijk niet echt grijs van kleur maar een beetje bruinig.

Paul

Hoi Dana en Raymon,
Als het valkje nu al tammer begint te worden zal het zeker steeds beter gaan :-)
Als het op een wildkleur lijkt maar met iets bruin kan het een cinamon zijn, dat is met een soort kaneelkleur erin.
Zo gauw de foto er is zal ik in elk geval even kijken wat het voor mutatie kan zijn.
In elk geval heel fijn dat het goed gaat met de nieuweling :-)

Groetjes,  Paul

Dana

1 april 2003, 16:39:20 #6 Last Edit: 3 april 2003, 22:41:38 by Dana
Hallo,

De foto's zijn klaar en nu hoop ik dat het goed gaat met erop zetten.
Oja Nina heeft een vies buikje/borst op de foto's. We kwamen erachter toen we haar net een paar dagen hadden dat ze een wondje op haar buikje/borst had. De wond was al wel dicht en ik denk dat die viezigheid dus bloed is/was.(Toen we haar kochten dacht ik gewoon dat het is viezigheid van de kooi was waar ze met zijn alles in zaten, poep ofzo)
Gister zat ze weer op de drinkbeker van Rico( die heeft een eigen beker op tafel staan ::)) en wou daar zich in wassen dus ik gelijk een bord met water neer gezet en daar ging ze zich in zitten wassen. Het is nu dus schoon. Maar omdat het dus nat was kon ik de wond beter bekijken. Die was dus veel groter dan ik dacht. Maar is wel helemaal dicht en ze poetst er ook gewoon dus ik hoop dat ze er geen last van heeft.
Ze komt ook uit een dierenzaak en waarschijnlijk is ze daar toegetakeld door de anderen die daar zaten.
Zodra ze wat tammer is laat ik er voor de zekerheid toch nog even naar kijken bij de dierenarts.
Zo nu de foto's ik hoop dat het me lukt.
1 alleen en 1 samen.
Op de foto's is Nina minder bruinig dan als je haar zo ziet.


Dana

Hallo,

Nina en Rico kunnen het steeds beter met elkaar vinden en Nina met mij ook. Ze zaten elkaar gister te poetsen op de lamp. Wat een lief gezicht is dat. En ze eten ook bij elkaar in 1 kooi en dat gaat nu zonder gemopper en geblaas. Alleen als Nina alleen in de kooi van Rico zit komt Rico me ophalen van haal haar er eens uit.
Ze hebben nog apparte kooien omdat Nina nog steeds bang is voor de handen en we haar wat moelijk in de kooi krijgen, en als ze s'avonds gaat eten rond een uur 0f 8/9 doen we de kooi achter haar dicht en Rico gaat meestal zelf rond 10 uur in de kooi zitten slapen en Nina doet dat niet. Die gaat lekker op de kooi slapen. En dan moeten we vangen wat haar weer banger maakt en gestrest. Dan nog maar zo even tot ze zelf op de hand gaat zitten en we haar erin kunnen zetten.
Bij mij kan ze ook al lekker op mijn borst komen zitten poetsen en echt op haar gemak zitten. Moet alleen wel mijn handen rustig houden, maar die kan ik al wel steeds dichter bij haar leggen. En ze wil ook al appel uit mijn hand eten of een ander stukje lekker fruit.
Kortom het gaat dus goed met de valkjes.