5 mei 2025, 19:15:30

Veerpennen met bloed erin

Gestart door Roosje, 5 augustus 2005, 19:03:24

« vorige - volgende »

Roosje

Mijn valkje poppie, heb ik sinds kort en schijnt net in de rui geweest te zijn (werd me verteld) Nu miste ik aan de rechtervleugel de langste veren, en nu ik even goed gekeken heb, zie ik duidelijk dat er wel pennen zitten, maar die zijn gevuld met bloed, klopt dit? Ik las ergens dat dit normaal was tijdens de groei van nieuwe pennen maar wil het even zeker weten. Ze zit in/op een kooi waar ze niet al te veel kan beschadigen en heeft s nachts een lichtje. Bovendien schrikt ze toch niet zo heel snel, dus dan moet het goed gaan. Maar ik wil wel graag weten of dit klopt.

Inger m

5 augustus 2005, 21:38:13 #1 Last Edit: 5 augustus 2005, 21:49:41 by Inger m
Hoi Roosje,
Nieuwe veren worden dmv bloedvaatjes voorzien van voedingsstoffen. Het is dus normaal dat de onderkant van een groeiende veer roodachtig gekleurd is. Dit worden ookwel bloedpennen genoemd. Bij beschadging kan het idd ook erg bloeden. In het algemeen zitten groeiende pennen ook erg vast in de huid (zelf ondervonden bij het trekken van slagpennen).

Nadat de veer is uitgegroeid 'verdroogd' dit bloedvaatje en zul je zien dat de veer ook geen bloed meer bevat.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Nou, ze waren wel erg rood hoor, net of ze gewoon vol zitten met bloed, en het puntje is wit. Misschien heeft de pen wat noeite met groeien? de andere kant ziet er gewoon al goed uit.

Inger m

Hoi Roosje,
Dat zou best kunnen kloppen hoor. Zeker bij lichte pennen is dit erg goed te zien. Heb je mss een foto te verduidelijking?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Ze zit nu te slapen, dus dan pak ik haar even niet. Het is wat lastig om in m'n eentje én het valkje vast te houden, én een foto te maken. Het is een heel licht valkje, anders hadden de pennen me niet eens opgevallen, ik moest echt zoeken. maar het is net een buisje vol met bloed en dan het puntje weer wit. Maar ik denk ook wel dat het goed zit hoor, ik hou het wel in de gaten.

jellevdl

Hey roosje,

Ik zou inderdaad niet te snel paniekeren, bij Lutti, mijn albinootje was het ook even een afgrijselijk zicht. Maar nu is alles terug ok hoor.

groetjes

Jelle