8 mei 2025, 22:52:46

Snavel beschadigd (?)

Gestart door Dick_R., 18 februari 2005, 03:39:02

« vorige - volgende »

Dick_R.

Hoi,

Afgelopen nacht werd ik wakker door de bel die hangt in het volière gedeelte waar mijn 2 valkjes in zitten. Opgestaan en gaan kijken wat er aan de hand was. Het leek niets. Ik heb een extra lichtje aangelaten ter geruststelling. Iets moet er voorgevallen zijn dat Salty (Lutino) ergens van in paniek was.

Paar uurtjes later opgestaan en een betere inspectie gedaan. Weer niets speciaal. Alles in orde, maar toen ik thuis kwam van mijn werk, constaterde ik het onderstaande:

Dit is natuurlijk helemaal niet normaal. Salty had de zelfde verschijnselen toen ik hem kocht. Toen dacht ik dat het vuil was omdat ik geen beschadigingen en bloed kon ontdekken. Ik dacht "moet er afslijten" en dat deed het ook.
Ook lag er een staartveer onder in de voliere van hem. Toch wijst niets erop, behalve hij dan, dat er is gevochten. Vreemde dieren kunnen op geen enkele manier de kooi in, dat is zeker uitgesloten dan hoogstens een klein muisje.
Pepper, het andere valkje, ziet er optimaal uit. Geen enkele spoor van schermutseling. Nu kan ik niet met 100% zekerheid verklaren dat er niet is gevochten, maar niet wijst daarop.
De enigste arts met hersencellen is altijd ziek, verkouden, hoofdpijn, zwanger, dronken, pijn in haar teen of alles tegelijk, dus daar kan ik voorlopig ook niet terrecht.

Herkennen jullie dit? Wat denken jullie dat dit is?

Paul

Hoi Dick,

Zo te zien is het washuidje beschadigd en dat heelt weer met een paar dagen dat is niet echt een probleem.
De reden is denk ik omdat Salty een lutino is en je andere valkje een wildkleur.
Wildkleurtjes kunnen nog wel iets zien in het donker maar een lutino is nachtblind dat komt door de rode ogen.
Ze kunnen soms al schrikken van een mug en omdat ze niks zijn vliegen ze zich soms gewoon stuk tegen de tralies.
Het beste is in de nacht altijd een lampje laten branden zodat ze wat zien en van een beetje licht hebben ze geen last ze slapen toch gewoon wel.
Ik heb zelf een 10 watt bureaulampje in de buurt van de kooi staan en dat werkt prima ik heb zelden paniek en daarvoor kwam het wel eens voor.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie.

Er brand ook iedere nacht een lichtje voor de vogels. Na dat het gebeurde, heb ik er gewoon een extra lichtje bijgezet. Wat ik niet wist (nu wel dus ;)) is dat Lutino's nachtblind zijn.

Ik kijk het nog wel even aan.

Kirsten

Hoi,

Ik wist zelf ook niet dat Lutino's nachtblind zijn, dus ga ik ook maar eens over een nachtlampje nadenken misschien. Mijn ritueel is normaal gesproken dat ik als ik ga slapen het ganglicht nog even aanlaat,. haha iedereen weet dan dat ze een slaapplek moeten opzoeken  ;) en als iedereen zit dan doe ik ook het ganglicht uit en ga ik mijn slaapplek zoeken  :)

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

tommy

Hoi

Ik heb een voliere in huis gebouwd in de slaapkamer waar je anders je kind laat slapen(heb geen kinderen, maar wel vogels).
Daar staat een lantaarnpaal voor het raam.
Ineens hoor ik een kabaal. 80 vogels in paniek.
Wat bleek de lantaarnpaal was uit.
nooit aan gedacht om een burolampje neer te zetten.

Ik heb zelf wildkleur en lutino vind dat de mooiste mutatie's.

Nu heb ik wel een nachtlampje met timer.

Je weet maar nooit of de lantaarnpaal weer een keer stuk gaat.

Die nacht had ik 6 gewonden.
Allemaal de was laag op de neus kapot.
Dat was na een week of drie helemaal genezen weer.

grt Annemieke

Dick_R.

CitaatHoi

...
Die nacht had ik 6 gewonden.
Allemaal de was laag op de neus kapot.
Dat was na een week of drie helemaal genezen weer.

grt Annemieke

Wat een geruststelling!  :)

Bedankt voor jullie reacties!