28 maart 2024, 19:40:18

alle 5 de eitjes uit

Gestart door moonwitch (diana), 23 maart 2003, 23:37:53

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

Hoera  :) zaterdag is het vijfde eitje uitgekomen, en ook dit kuikentje word goed gevoerd door pa en ma.
De oudste twee(nu een week oud) hebben hun  oogjes al een klein beetje open. Er is nu ook duidelijk het verschil te zien tussen het oudste en het jongste kuikentje.
Tot nu toe gaat alles nog harstikke goed en ik hoop dat het ook zo blijft gaan. ;) Ze worden in ieder geval goed verzorgd door beide ouders. :)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mandy

Hallo Moonwitch, :)

Gefeliciteerd hoor met zo'n mooi vol nestje, hartstikke goed  voor een eerste keer! En heel fijn dat de ouders ze zo goed verzorgen, hopelijk blijven ze dat doen en heb je straks hele mooie valkjes. Ga je er nog houden of heb je al baasjes voor ze gevonden?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

moonwitch (diana)

hoi mandy
nee ik heb geen baasje gevonden, en ik weet ook nog niet of ik ze weg doet, en tot nu toe blijf het goed gaan.
We zijn weer een dag verder en de oogjes van 4 van de valkjes beginnen open te gaan. Bij het oudste kuiken zie je ook al een donker plekje boven op zijn koppieen donkere vleugeltjes.
Ook het jongste kuiken heeft nog steeds een goed gevulde krop.
De ouders zitten niet zo veel meer op het nest maar het voeden gaat nog steeds hartstikke goed.
Dus wie weet halen ze het alle 5 (ik hoop het).
groetjes moonwitch
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

moonwitch (diana)

help

het is erg vevelend, maar de kopjes van de jongen worden kaal geplukt. het jongste kuikentje heeft al helemaal geen veertje meer op zijn hoofd. :'(
En ik weet niet wat ik ermee aan moet. ???
De jongen zijn nu bijna 3 weken oud (jongste 2 weken).
Kan iemand mij advies geven.
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mandy

4 april 2003, 21:37:55 #4 Last Edit: 4 april 2003, 22:17:13 by Mandy
Ai,ai, ai een heel bekend en vervelend probleem... :(
Een aantal van ons hier hebben dit ook al meegemaakt en hier is helaas niet 1 duidelijke oplossing voor te geven.
Wat je je af kan vragen is waarom ze dit doen en daar ligt nu net het probleem, dat is niet helemaal bekend, hier zijn verschillende opvattingen over. Wat je vaak hoort vallen zijn erfelijkheid; jongen die zelf geplukt zijn zullen hun eigen jongen ook weer gaan plukken, voeding; te weinig vitaminen en aminozuren (veerschacht bevat dit en als ze dit eenmaal geproefd hebben stoppen ze niet meer, ook al vul je het tekort in de voeding aan), verveling, te weinig zuurstof (bv door uitwerpselen jongen, te hoog ammoniakgehalte in blok).
Maar wat je nu kan doen is proberen het plukken te minderen door wat antibijt/bitterspray op de kopjes van de jongen te doen, pikblokje in blok, blok open laten (dak/deksel).
Als dit niet lukt de plukkende ouder apart zetten en de andere ouder de jongen alleen groot laten brengen. Een nestje van 5 is best groot en zal die ouder best moeite kosten, lukt dat niet dan kan je de plukkende ouder terug zetten en het jong apart zetten zodra deze uitvliegt en zelfstandig eet. Hij zal dan uiteraard een kaal kopje hebben (wat 'm een naar en vervelend gevoel zal geven... :-/), maar dat groeit wel weer aan. En anders rest je alleen nog de jongen met de hand groot te brengen...
Ik had twee mannen die dat deden en heb toen van alles een hele tijd geprobeerd...niets hielp...ik heb ze toen weg moeten doen, voor het welzijn van al mijn andere parkieten.
Veel ervaren kwekers adviseerden mij dit ook te doen, hoe moeilijk dat ook was...  :'(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

moonwitch (diana)

hoi mandy

dat van het dak had ik al van een ander ook gehoord het lijkt erop alsof de ouders de jongen aan het poetsen zijn maar ze poetsen te grondig en halen daarmee de nieuwe veertjes eruit
vanmiddag had ik  de jongste op mijn hand en vader kwam erbij en ging gelijk aan het poetsen zoals ze elkaar doen,maar het jong had al geen veer meer op zijn koppie, het enigste waar ik bang voor ben is dat de veren niet meer aangroeien voor de rest zorgen ze erg goed voor de jonkies
En wat betreft de andere dingen ik heb wilgetakken mineraalaarde speciaal voor vogels eivoer gewoon voer gierst kalkblok en dan weet ik het ook niet meer.
maar het is wel sneu voor de jongen,het enigste wat ik hoop is dat ze er niet aan dood gaan en dat na verloop van tijd de veren weer aan groeien.
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Moonwitch,
Voor de veertjes hoef je je geen zorgen te maken die groeien in elk geval weer terug want bij mij ging het precies zo helaas.
Ik had dan maar 1 jong en heb toen de vader weggehaald en het ging een tijdje goed tot de moeder ook ging plukken.
Het jong is nu 6 weken en zit nu appart en heeft al weer een heel mooi koppie gekregen :-)
Maar met 5 kleintjes is het voor 1 oudervogel wel erg druk.
De jngen gaan zeker niet dood als ze geplukt worden maar het is gewoon geen leuk gezicht :-(
Maar beter plukken als dat ze de jongen niet voeren want dan zouden ze niet overleven :-(

Groetjes,  Paul

moonwitch (diana)

oh oh
 de jongen zijn amper 4 weken oud of pa en ma zijn al weer bezig met nieuwe nazaten, is dit normaal ????
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Moonwitch,
Drukke baasjes die ouders :-)
Dit doen ze wel vaker en de eitjes leggen ze dan gewoon bij de jongen in het broedhok maar misschien zijn ze dan net uitgevlogen als dat zover is.
Mijne deden dat niet maar dat is verschillend, sommige doen dat gewoon.
Op zicht niks om je zorgen over te maken maar wel oppassen dat ze niet te veel nestjes per jaar hebben anders hebben ze geen tijd om bij te komen.
Maximaal 3 tot 4 nesten per jaar en dan kan je beter het broedhok weghalen.

Groetjes,  Paul

moonwitch (diana)

ai ai ;)

het eerste eitje van het tweede nest is al gelegd terwijl de jongen nog niet zijn uitgevlogen ::)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer