17 april 2024, 01:27:56

Sanders parkieten! Nieuwe foto's!

Gestart door Sander, 12 maart 2005, 18:10:19

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Sander
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
Jij hebt nu plek zat om uit te breiden.
Maar nu terug naar je vraag,
Is het een koppel roodkappapegaaien?
Groetjes Riny :D


Sander

Sry Riny, fout ;)
De dierenwinkel waar ik ze haalde, hield ze ook voor roodkappen, maar dit zijn ze niet. Daarom heb ik dus ook een koopje gedaan :P
Deze soort is veel zeldzamer dan de roodkap.

Groeten
Sander

Riny

Hoy Sander
Dan weet ik het niet,maar ik zat er toch niet zo heel ver naast,als ze in de dierenwinkel ook al dachten dat het roodkappapegaaien waren.
Hoelang laat je ons nog in spanning zitten?
Groetjes Riny :D

Sander

12 februari 2006, 11:55:54 #168 Last Edit: 12 februari 2006, 11:57:53 by Sander
Hallo Riny

Ik zal het maar meteen zeggen, want er is bijna geen info te vinden over deze soort.
Het gaat om de Peru-aratinga (Aratinga wagleri frontata).
Vorige week ging ik samen met m'n vader om vogeleten, en in de dierenspeciaalzaak zagen we deze vogels zitten. Normaal kopen we nooit in winkels, maar dit zijn werkelijk prachtige vogels. Ze werden verkocht als roodkoparatinga's,maar voor de zekerheid heb ik toch de naam van de kweker gevraagd. Na gebeld te hebben met de kweker bleek het dus om Peru's te gaan. Deze kweker had zijn 4 jonge Peru-aratinga's naar de winkel gedaan omdat hij op vakantie ging, en ze dringend wegmoesten.
Na wat navraag bij andere kwekers kwam ik tot de conclusie dat dit een zeer zeldzame soort is in de Belgische en Nederlandse avicultuur. En de meeste vogels zijn dan ook nog import maar deze waren nakweek. Ik heb meteen een bevriende aratingakweker verwittigd, en we hebben beiden 2 vogels gekocht. De prijs per koppel was 125 euro, dit is de richtprijs van roodkoppen. Maar eigenlijk is een koppel Peru's 400 à 500 waard. Nu zit ik dus wel met twee verwante vogels, net als die bevriende kweker, dus nu begint de zoektocht naar iemand die wil ruilen, maar dit wordt een hele opgave. Binnenkort laat ik ze alvast sexen, zodat ik weet wat ik in huis heb!

Deze mail kreeg ik van de Nederlandse stichting Papegaaienhulp:

De Peruparkiet is inderdaad een zeldzame verschijning. Zowel in de vrije natuur als in gevangenschap is het altijd een zeldzame vogel geweest.
Helaas is er recent weer een vrij groot aantal geimporteerd (de laatste zending dateerde uit 1993 en de meeste hier aanwezige vogels dateerden van die zending) op de vogelmarkt in Zwolle heb ik er enkele tientallen gezien waar een prijs van 40,- euro per stuk voor werd gevraagd.
Om deze import tegen te gaan willen wij inderdaad dat er meer mee gekweekt wordt maar tegen prijzen als 40,- kun je bijna niet kweken.
Het grote probleem van de groene aratinga's is dat de vraag beperkt is. Ik ben blij dat er met jou een enthousiaste aratingaliefhebber is bijgekomen en van alle soorten papegaaien die we hebben behoren de aratinga's zeker tot de leukste. Grote nadeel blijft natuurlijk hun harde stem.

Op dit moment zijn we in het bezit van een kweekkoppel waarmee we dit jaar weer hopen te kweken en een nakweekman van 2001. Voor deze man zijn we nog wel eventueel op zoek naar een nakweek pop hoewel we momenteel weinig ruimte over hebben (de man zit in een gemengde groep met andere aratinga's) voor nog een koppel.
Ik zou graag contact met je houden voor het onverwant maken in de toekomst zodat we deze soort voor de toekomst kunnen behouden.
In de jaren 70 zijn er ook Peruparkieten geimporteerd en er is door enkele (twee) kwekers ook mee gekweekt maar de soort is destijds wegens gebrek aan interesse weer verdwenen tot aan de import in 1993, ook deze zending was weer bijna uitgestorven totdat enkele kwekers hun best gingen doen ze te kweken maar helaas bleef dit bij slechts enkele successen. Zeker een soort dus die meer aandacht verdient ook omdat ze in het wild erg zeldzaam zijn.


Groeten
Sander

Riny

Hoy Sander
Je hebt ze in ieder geval vast in je bezit en dat is het voornaamste,de rest zal je ook wel lukken.
Veel succes Riny :D


Sander

Citaat van: Riny op 12 februari 2006, 12:02:32
Hoy Sander
Je hebt ze in ieder geval vast in je bezit en dat is het voornaamste,de rest zal je ook wel lukken.
Veel succes Riny :D




Hopelijk heb ik over 3 jaar mijn eerste kweek met deze vogels! ;D

Rianne

Jeetje, over 3 jaar pas! :o Dan zul je wel engelen geduld moeten hebben! ;D

Sander

Hallo iedereen!

Hierbij sluit ik dit 'dagboekje' af , want de kweek van 2006 staat alweer voor de deur. Morgen gaan alle nestkasten open en kunnen de vogels dus opnieuw hun nestkasten gaan inspecteren. Als de eerste eitjes of jongen er zijn probeer ik een nieuw dagboek bij te houden!

Groetjes
Sander

Rianne

Hoi,

veel succes met de kweek! Ik hoop dat je mooie jongen mag krijgen! :)

♪ Marlies

Hoi Sander,

Succes en we horen het wel weer als je jonkies hebt.

Groetjes Marlies ;)

Riny

22 februari 2006, 10:58:52 #175 Last Edit: 22 februari 2006, 11:01:52 by Riny
Hoy Sander
In zo'n mooie voliere's moet het broedseizoen wel goed gaan.
Dat gun ik je in ieder geval wel.
Groetjes Riny :D

Sander

22 februari 2006, 16:50:46 #176 Last Edit: 22 februari 2007, 22:54:17 by Marianne
Hallo

De nestkasten zijn gehangen bij halsbanden, swiften en een tweetal koppels valkparkieten, dus nu wachten op de eerste eitjes en een nieuw dagboek.

Groeten
Sander

Het dagboek/ verhaal is gesloten omdat er een jaar niet meer is ingeschreven.
Wil je hem weer open, neem dan contact op.

Groetjes Marianne