28 maart 2024, 09:26:57

vraagje

Gestart door Jaimy_en_Viggo, 13 februari 2005, 18:27:00

« vorige - volgende »

Kirsten

Ik duim ook met je mee en vind het super dat je je zo inzet.
succes en hou ons op de hoogte,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

Hoy Jaimey
Woonde je maar niet zo ver weg,dan had ik je beter kunnen helpen.
Maar van Limburg naar Zwolle is wel erg ver.
Maar je mag vragen stellen zo vaak als je wil.
Groetjes Riny :) :) :)

its-me

hoi jaimy goed van je dat je het probeert als de ouders inderdaad niet voeren hebben ze weinig overlevingskans. ik heb het ook een keer gehad het kleine ding was ook nog erg jong en woog erg weinig maar hij heeft het gered. dus ik zeg iets wat ik vaker gehoord heb maar wat mij geholpen heeft. je moet doen wat je hart je ingeeft. ik zou zeggen kijk het even aan met de ouders en anders ga ervoor  ;) heel veel sucses

groetjes its-me

Paul

Hoi Jaimy,

Wat jammer dat het zo slecht gaat nu :-(
Maar als de ouders wat tot rust gekomen zijn zullen ze echt wel weer naar de jongen gaan meestal en de ouders weten altijd wel wat het beste is voor de jongen kwa warm houden en dergelijke.
Ze voeren toch wel wat alleen niet voldoende helaas.
Dus de manier van Lique door 1, 2 of 3 keer per dag wat bij te voeren heeft wel de meeste kans van slagen.
Als dat echt niet lukt is er weinig andere keus en zal je zelf moeten voeren.
Houd er wel rekening mee dat je 8 weken lang zal moeten voeren en dat is best wel een opgave hoor dat heb ik met Kleintje hier wel gemerkt die was 1,5 a 2 weken en helemaal erg achter in de groei en die had nog een uitdroging, bloedarmoede en botontkalking erbij die was zo goed als dood.
Maar die heeft het toch ook gered dus het is zeker mogelijk als je maar de belangrijkste regel aanhoud dat minimaal 1 keer per dag de rkop zeker helemaal leeg moet zijn.
Hoe hard ze dan ook gillen je moet dan even niet voeren.
Ik heb wel een paar lijstjes voor je waar je een beetje an vast kan houden maar dat zijn standaard lijstje dus daar kan je altijd vanaf wijken en het kan best zijn dat ze een keer minder eten per dag dat is niet erg.
1-4  dagen  elke twee uur   1-2 cc
      
5-7   dagen  elke drie uur   2-3 cc
      
8-14 dagen 7:00   11:00   15:00   19:00   23:00 4-6 cc
      
15-24 dagen 7:00   12:00   17:00   23:00  7-10 cc
      
25-34 dagen 7:00   17:00   23:00   11-15 cc
      
35-44 dagen 7:00   19:00   11-15 cc
      
45 dagen tot  19:00    11-15 cc
zelfstandig eten.      

Ook met de warmte zijn er erg veel verschillen de een zegt 30 graden en de ander 37 graden.
Vaak is 37 graden veel te warm en ook niet goed en 30 graden werkt altijd wel.
Ik ben zelf begonnen met 33 graden geloof ik en ben toen langzaam gaan zakken.
Hier een lijstje met aanbevolen temperaturen maar ook daar kan je van afwijken en beter iets lager zitten dan hoger.
Ik zat daar zelf aardig in de buurt en het is prima gelukt hoor.
Temperatuur jonge valkjes:
    
1-5 dagen  34,5 -35,5 graden
    
6-9 dagen  34-35 graden
    
10-14 dagen 33-34 graden
    
15-21 dagen 30-32 graden
    
22-28 dagen 27-29,5 graden
    
29-35 dagen 24,5-26,5 graden
    
vanaf 36 dagen  
tot ze volwassen zijn 21-24 graden

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Hey Iedereen,

Ik zit nu op school..en ben net naar huis gegaan omdat kijken hoe het ging..niet goed dus..de krob van het eerste jong was echt helemaal leeg..zat niks in..de twee andere hadden alleen wat zaadjes in hun krob..dus heb ik ze wat pap gegeven..gewogen en terug gezet..ze waren best wel koud..Ik kijk het nog even aan..en anders haal ik e erbij weg en ga ik het zelf doen..bedankt voor jullie steun en tips! echt top! Bedankt Paul voor de lijsten, heb ik wel wat aan!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Jaimy,

Hopenlijk gaat het nog goed met de kleintjes.
Ik voer die van mij momenteel 1 keer per dag met pap wat bij omdat de kleinste wat achter is en ik doe dan ook wat vitamines door de pap als extra omdat er een nogal vreemd bij zat.
Het is wel een gerommel om zulke kleintjes te voeren maar als je de temperatuur van de pap goed hebt dan eten ze er snel van.
De pap moet ongeveer 40 graden zijn dat is het beste en als de pap te koud is eten ze er vaak niet van.
Sterkte met je kleintjes.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Hey iedereen! :-*

Het gaat super met de kleintjes! Ik voer ze nu 1/2 keer per dag bij (ligt eraan hoe vol hun krob is) Ze zijn op eens een stuk groter en zwaarder!!  ;D

Jong 1/16 gram/14 feb
Jong 2/15 gram/16 feb
Jong 3/11 gram/17 feb

En gisteren wogen ze twee oudste rond de 11 en 12 gram!!  :o toppie toch!

Het kleine agie van mijn vriend gaat ook super..die is in 1 dag bijna twee keer zo zwaar geworden!!  :D (van 3 naar 5/6 gram)

Hopelijk blijft het met zo'n opwaartse lijn gaan! Maar er is nu wel meer hoop voor ze!  :)

Ik hou jullie op de hoogte..en morgen met foto's! (jullie herkennen ze niet meer terug  ;) )

Groetjes Jaimy en de jonge!!  ;D

Kirsten

oh wat fijn jaimy dat het zo goed gaat,
ben benieuwd naar de foto's,.:)

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Paul

Hoi Jaimy,

Wat goed dat je uiteindelijk toch voor bijvoeren gekozen hebt :-)
Dat is voor de jongen stukken beter als volledige voeding overnemen en je moet ze dan nog eens op de juiste temperatuur warm houden ook.
Je ziet dat dit ook goed werkt en je loopt veel minder risico de jongen hebben een veel grotere kans om het te halen.
Ze zijn al behoorlijk gegroeid zeg in een dag dat is een heel goed teken :-)
Ze hoeven ook niet elke dag 10 gram aan te komen als er zeker in het begin elke dag een paar gram bijkomt is dat al heel goed.
Ik ben benieuwd naar de foto's ze zullen al duidelijk een stuk groter zijn nu :-)

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo



aaaah...weer zo onduidelijk!!  >:( :-X :-\

Maar goed..hier is valentijn..11 dagen oud..en weegt 22 gram..en zijn oogies beginnen op te gaan!!  ;D :D

De tweede weegt nu ook 22 gram en is 9 dagen oud

De derde weegt nu 15 gram (groeit minder hard dus) en is 8 dagen oud.

Ik voer ze nu bijna niks meer bij..alleen de jongste af en toe nog.

Vet lief zijn ze..en sterk!  ;D

Kan niet wachten tot die oogies helemaal open zijn. :P

Ik hou jullie op de hoogte!

:-* Jaimy en Haar engeltjes!

ep

Toch fijn dat de ouders weer zelf zijn gaan voeren.
Ik hoop dat het groote en lieve valkjes worden. groetjes petra

Paul

Hoi Jaimy,

Zo te horen gaat het gelukkig prima met de kleintjes en ik zie op de foto dat het kropje best goed gevuld is :-)
Een goeie keuze om ze toch bij de ouders te laten dus achteraf :-)
Het is altijd heel leuk als de oogjes open gaan dan is het meteen een heel ander gezicht en ze kunnen je zo leuk aankijken dan :-)

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Hey Paul!

Het gaat super met de valkjes..ze beginnen nu ook een ander geluid te maken.. ;D bij alle drie zijn de oogjes aan het open gaan. Ja, was toch goed om ze bij de ouders te laten  :)
Twee hebben hun ring al om..hopelijk blijven ze zitten  ;D ;) Iehh..ben helemaal gek van die kleintjes.. :-*

jong 1 van 14 feb weegt nu 25 gram
jong 2 van 16 feb weegt nu 25 gram
jong 3 van 17 feb weegt nu 19 gram.

Ze gaan dus super!!  ;D Het eerste jong begint nu ook een beetje zwart op ze zijkant van zijn vleugel te krijgen.  :)

Het maakt me niet uit wat voor mutatie het wordt..of gewoon een lief wildkleurtje..het zijn mijn engeltjes!!  :D ;D hihihi. ;)

Ik hou jullie op de hoogte!

Dikke  :-* Jaimy

Paul

Hoi Jaimy,

Fijn dat ze nog steeds redelijk goed gaan toch :-)
Aan de gewichten te zien zijn ze wel wat achter in hun gewicht.
De achterblijver hier was na 10 dagen ook pas 25 gram en die ben ik toen gaan bijvoeren en die gaat nu steeds beter na een aantal dagen.
Merk je ook dat ze elke dag een paar gram aankomen?
Zolang ze aankomen is dat een goed teken maar blijven ze gelijk of vallen ze af dan moet je zeker meteen gaan meehelpen.
Ik voer nu ook mijn kleintjes elke dag 1 keer bij en dat werkt wel goed hier.
Hier zie je het lijstje van de eerste 14 dagen van mijn jongen en die van jou komen een beetje ind e buurt van jong 3 bij mij.

                   Jong 1         Jong 2      Jong 3
Dag 1       5 gram      4 gram      4 gram
Dag 2        8 gram      6 gram      5 gram
Dag 3       11gram          8 gram          6 gram
Dag 4      13gram          11gram         8 gram
Dag 5      14gram          15gram         9 gram
Dag 6       19gram          19gram         11gram
Dag 7      23gram          23gram         16gram
Dag 8      28gram          28gram         18gram
Dag 9      28gram          37gram         22gram
Dag10      35gram         43gram        25gram
Dag11      45gram         49gram        27gram
Dag12      52gram         53gram        29gram
Dag13      58gram         60gram        36gram

De eerste twee gaan zoals het hoort en de laatste daar zie je bij dat die ook duidelijk achter is.

Groetjes, Paul