5 mei 2025, 04:26:29

vraagje

Gestart door Jaimy_en_Viggo, 13 februari 2005, 18:27:00

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Jaimy,

Als de ouders er weer op zitten dan is dat wel een goed teken hoor.
Je kan de kropjes inderdaad even in de gaten houden maar normaal voeren de ouders de jongen allemaal wel ook al is er eentje wat kleiner.
Als ze elke dag wat zwaarder zijn dan groeien ze toch in elk geval maar ze moeten straks toch wel wat sneller gaan ankomen als ze wat ouder worden.
Geef de ouders ook wa brood wat je wat vochtig maakt dat is makkelijk eten voor ze en ook goed voor de jongen maar het moet natuurlijk niet het hoofdvoedsel worden.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

hey hey Iedereen,

Zonet weer gewogen..nummer 1 weegt nog steeds 10 gram.. :-X

Nummer 2 weegt nu ook 10 gram.
Nummer 3 weegt nu 9 gram.

Ik maak me dus zorgen om 1! moet ik hem nu gaan bijvoeren? Hij heeft wel een krobje..maar niet echt groot..voor de rest is hij wel sterk..maar ik ben bang dat hij straks doodgaat als hij zo langzaam blijft groeien.. :-X :-/

Er is trouwens nog meer familieuitbreiding gekomen..Berrie zijn agies hebben nu ook het eerste jong uit het ei!!

Toch nog een goed nieuws!

Groetjes Jaimy

Jaimy_en_Viggo

Jaimy_en_Viggo

Ik maak me dus zorgen om 1! moet ik hem nu gaan bijvoeren? Hij heeft wel een krobje..maar niet echt groot..voor de rest is hij wel sterk..maar ik ben bang dat hij straks doodgaat als hij zo langzaam blijft groeien..  

helpie.. :-/ weet iemand het..

Lique

Hoi Jaimy,

Je jongen zijn allemaal veel te klein. De oudste is nu 6 dagen oud, en ziet eruit of hij nog maar een paar dagen oud is.
Ik raad je echt aan om je kleintjes wat handvoeding te geven.
Ook zag ik dat de pootjes wit zijn. Dit betekent dat het te koud is. In ieder geval de bodembedekking. Je kan een warme handdoek op de bodem van het nestkastje leggen, met daaroverheen een flinke laag zaagsel.

Kijk maar eens in mijn dagboek hoe groot mijn jongen al zijn op de 6e dag. Die hebben de kropjes ook erg vol, en wegen al bijna 20 gram op de 6e dag.

groetjes Lique

Jaimy_en_Viggo

ai..dat gaan we meteen doen..handdoek..ik heb ook een wartmelamp..pufff...zul je zien he..heb ik weer!  :-/ het jongste valkje groeit wel goed.denk ik..hij woog gister 7 gram en nu al 9....maar goed..ik ga meteen die dingen doen! ik hou je op de hoogte..

Groetjes Jaimy

Lique

Ja, dat zal wel goed zijn, dat je gelijk ff maatregelen neemt.
En alle 3 wat handvoeding geven kan ook geen kwaad.
Hopelijk gaat het je lukken, want het valt niet altijd mee om zulke kleintjes eten te geven.

groetjes lique

Jaimy_en_Viggo

hoevaak en hoeveel moeten we ze nu bijvoeren?

Jaimy_en_Viggo

in het nest laten..of onder de warmtelamp zetten? de handdoek ligt er in..ze zijn gelukkig wel super actief  :-/

Lique

Misschien kan je de warmtelamp even boven het nestkastje bevestigen, zodat ze nu even wat warmte krijgen.
Je kan ze zoveel geven als ze zelf aangeven.
Vaak is dat bij deze kleintjes maar een paar mililiter (ong 2 a 3).

Jaimy_en_Viggo

dus de ouders er gewoon bij laten..?

Jaimy_en_Viggo

en het nestkastje dus open..? voor de warmtelamp..ik weet niet of jewel er dan wel op gaat hoor.. :-/ en het voeren om de 2 uur?

Lique

Ja hoor, die kunnen er gewoon bij blijven.
Zorg dat je genoeg lekkere hapjes voor de ouders in de kooi hebt.
Eivoer met ranja aanmaken en wat warm water,
trosgierst
desnoods wat brinta (met warm water)
stukjes brood of cracker.
alles wat ze maar lekker vinden, en goed voor ze is, aan de ouders geven.
Hoe meer zij eten, des te meer zij aan de jongen kunnen geven.

Jaimy_en_Viggo

okeej..dat ga ik nu maar doen dan..en de jonge om de 2 uur bijvoeren?

Lique

Citaaten het nestkastje dus open..? voor de warmtelamp..ik weet niet of jewel er dan wel op gaat hoor.. :-/ en het voeren om de 2 uur?
Nee, niet om de 2 uur gaan voeren, dan overlijden ze geheid aan kropverzuring. Omdat de ouders ook nog voeren, is dat te kort op elkaar. Dan moet je zorgen dat de krop helemaal leeg is.
Bij jongen die kritiek zijn, kan je 1, 2 á 3 keer per dag wat voeren. Afhankelijk van de hoeveelheid wat je naar binnen krijgt