25 april 2024, 03:42:44

vraagje

Gestart door Jaimy_en_Viggo, 13 februari 2005, 18:27:00

« vorige - volgende »

Jaimy_en_Viggo

Hey lieve valkparkiet gekke!

Jewel en Viggo zitten WEER op het nest..en vanmorgen hoorde ik gepiep uit een eitje komen. Hoelang mag het maximaal duren voordat het jong uit het ei komt..zodat hij niet doodgaat omdat hij niet uit het ei komen..en is het waar dat het jong makkelijker uit het ei komt als je hem besprenkeld met warm/lauw water?

Ik hoor het wel!

Groetjes Jaimy

ps..hopelijk gaat het deze keer wel goed! *houd vingers gekruist*

Peter

Hoi,

Het duurt maximaal twee dagen voor hij of zij eruit is. En dat van het water weet ik niet.

Groetjes,
Peter

Jaimy_en_Viggo

Hey Peter,

Bedankt..nu weet ik dat ik niet hoef te stressen als hij er vanavond nog niet uit is..oeehh..spannend..wil zo graag dat het nu wel goed gaat.. :-X

Groetjes Jaimy

Jaimy_en_Viggo

alle tips en weetjes zijn trouwens meer als welkom..want dit wordt mijn eerste nestje..en het moet goed gaan!  :)

Theetje

Hoi Jaimy,

Spannend he zo'n piepend eitje. Bij mij waren de eitjes wel binnen een dag uit, maar het kan dus ook wat langer duren zoals Peter al zei. Zolang het eitje blijft piepen zou ik me in iedergeval geen zorgen maken. Ook niet gelijk als het eitje niet piept. Het kost natuurlijk heel wat energie om uit zo'n dopje te komen. Dus het jong zal vast wel eens uitrusten. Je kunt eventueel met een lampje kijken of je nog beweging ziet in het ei.

Dat van dat water weet ik dus ook niet of dat helpt.
Hou het eitje maar lekker in de gaten.

Succes met je nestje

Groetjes

Theetje


Jaimy_en_Viggo

Hey Theetje,

Ik zal zo eens gaan kijken of het jong beweegd.. :)
Ik maak me wel een beetje zorgen..ik hoor hem al piepen vanaf vanmiddag..en er zit nog steeds geen barstje in..moet ik mijn zorgen gaan maken??

Groetjes Jaimy

Marianne

Hoi Jaimy,

Nog even geduld, de twee dagen zijn nog niet om hoor. ;D
Morgen zal je wel meer kunnen zien, ze doen er wel een tijdje over eer ze eruit zijn.
Een heel karwei de eitjes openmaken...

Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Jaimy,

Het kan best kloppen hoor dat je nog geen aanpikplekjes in het ei ziet als ze piepen.
Ze beginnen eerst met piepen en daarna stopt het piepen vaak en gaan ze pas beginnen met aanpikken van binnen uit.
Even later hoor je ze dan weer piepen en dan weer een tijdje aanpikken.
Het kan best 2 dagen duren vanaf dat je het piepen hoort eerst is het piepen nog zacht en dat word steeds iets harder en sneller achter elkaar.
Ik zou geen water op de eitjes spuiten het kan zijn dat de porien in het ei dan dicht gaan zitten en het jong krijgt dan geen zuurstof genoeg.
Normaal gesproken komen ze echt wel zelf uit het ei zonder hulp.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Hey hey,

Okeej, spannend..ik zit nu op dag twee..ik hoor in het piep-eitje nog steeds een hoop gepiep..en de schaal voel heel dun aan opeens..ik moest hem heel voorzichtig oppakken..anders had ik hem kapot gemaakt. In twee andere eieren zijn ze druk bezig te knarzen..(schaal opeten?) ieeehh...Ik hou jullie op de hoogte mensen!  :) :)

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Jaimy,

Ik denk wel dat het eerste eitje vandaag zal uitkomen :-)
Zie je nu al plekjes van het aanpikken in het eerste eitje?
Als dat aanpikken eenmaal begint komt het meestal binnen een dag uit maar het kan dan ook best vanavond zijn dat het uitkomt.
Ik ben heel benieuwd wanneer je dat kleine hummeltje kan bewonderen :-)

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Hey Paul,

Er zitten kleine barstjes in..En ik hoor hem nog steeds piepen..De schaal is heel dun..En met de lamp erbij zie ik het kleine ding bewegen! Ik ben ook super benieuwt waarneer de hummeltjes eruit komen..ze houden me wel goed in spanning zeg!  ;D Moet ik de ouders nog extra voer geven..of exrtra fruit of groente? en wat moet ik nog meer doen? temperatuur hoger zetten ofzo?

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Jaimy,

Als het gewoon normale temperatuur is hoef je echt niet extra te verwarmen de ouders houden de jongen prima warm.
Je moet in elk geval elke dag zorgen voor vers eivoer en je kan af en toe een stukje vochtig gemaakt brood neerleggen.
En fruit en groente is natuurlijk altijd goed ook als ze geen jongen hebben.
Voor de rest doen de ouders eigenlijk alles.
Zorg wel dat het water er ook steeds is ze zullen extra veel gaan drinken omdat ze een papje in de krop moeten maken voor de jongen.
Dus je zal duidelijk zien dat het water veel sneller op is houd dat even in de gaten dat het nooit op is.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Ik zou het in gegaten houden..
Twee zijn er nu heel druk bezig..je kunt zelfs het eitjes zien bewegen! aaaah..ik hoop zo erg dat alles goed gaat..maarja..ik moet niet te hard hopen natuurlijk.. :-X :-/ Wel goed voor ze zorgen en ze het zo makkelijk mogelijk maken!  :) wich us a lot of luck!  ;D

boezempje

14 februari 2005, 18:55:49 #13 Last Edit: 14 februari 2005, 18:56:16 by boezempje
hai jaimy en viggo

hai wich u  a lot of luck! ;)
en dat er mooie baby's mogen gaan komen,
ben heel benieuwd.

gr en succes essie

Jaimy_en_Viggo

Hey essie!

Bedankt!  ;D Ik hoop het ook..en dat ze gezond zijn!  :)

Groetjes Jaimy