8 mei 2025, 17:43:02

Parkiet houdt vleugel 'omhoog'

Gestart door ThomS, 12 februari 2005, 01:44:27

« vorige - volgende »

ThomS

Hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Thom ben 21 jaar en ik kom uit Baarn. Ik heb jarenlang een grasparkietje gehad, maar nadat deze was overleden heb ik de afgelopen vijf jaar geen vogel meer gehad. Ik ben altijd al gek op vogels geweest en toen ik pas even ging kijken in een dierenwinkel zag ik weer een hele leuke vogel, ja hoor een mooie valkparkiet  :).

Ik heb 'm nu ruim anderhalve week en heb 'm vanavond voor het eerst voorzichtig uit de kooi gehad. Dit ging best goed eigenlijk. Wel een paar keer op moeten vangen, maar gelukkig geen ongelukken gebeurt. Probleem is nu dat mijn valkparkietje sinds ie los is geweest de hele tijd zijn rechtervleugel opgetrokken (eigenlijk meer uitgeklapt) houdt. Hij beweegt zijn vleugel wel en rekt hem ook uit, maar ik maak me er toch een beetje zorgen om. Zelf denk ik dat het misschien kramp is ofzo? Het vleugeltje trilt ook regelmatig.

Dit is waarschijnlijk de eerste keer dat ie echt een beetje heeft gevlogen, dus daarom denk ik aan kramp of z'n spiertjes ofzo. Weet iemand misschien wat het kan zijn en of het ernstig is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

bobbie

12 februari 2005, 01:53:17 #1 Last Edit: 12 februari 2005, 01:55:57 by bobbie
Hallo Thom,

Leuk dat je ook verknocht bent aan een valkje.

De vleugel doet zeer, maar dat was je wel duidelijk lijkt me. Met een dag of 2 moet dat over zijn. Meestal hebben ze hem gestoten of zo tijdens het vliegen of landen.

Als het maandag nog niet over is zou ik even een dierenarts bellen. Zelf denk ik dat het dan wel over zal zijn.
Ik zou hem morgen  in de kooihouden zodat de vleugel ontzien wordt.

Veel plezier van je valkje.

Groetjes, Nel :)

ThomS

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal mijn vogel morgen dan maar lekker in de kooi houden. Ik heb 'm net nog even gechecked en hij lijkt er geen pijn aan te hebben. Hij fladdert er zelfs mee. Maar hij zit er ook steeds aan te poetsen.

Wat ik nog niet gemeld had is dat er nogal wat grote veren missen in zijn rechtervleugel, waarvan ik zag dat de pennen nog wel in de vleugel zitten. Wel zag ik al nieuwe veertjes opkomen op die plaats. Door de ontbrekende veren is ie eigenlijk natuurlijk gekortwiekt  ::).

Maar goed ik hou het wel even goed in de gaten. Ik zal binnenkort anders eens een fotootje van mijn vogel plaatsen. Groeten Thom.

Paul

Hoi Thom,

Wat leuk dat je een valkje gekocht hebt :-)
Omdat je al zegt dat er veren missen aan de vleugel waar hij raar mee doet lijkt het me dat hij last kan hebben van een afgebroken veer in die vleugel.
Ik denk dat dat hem hinderd als hij de vleugels naar beneden heeft.
Als hij het toelaat zou je kunnen kijken of er een afgebroken veer tussen zit.
Het kan doordat hij in de dierenwinkel misschien in paniek heeft lopen fladderen en dat er daarom wat veren zijn afgebroken in zijn vleugel.
Hij zal hier denk ik wel last van blijven houden.
Als het blijft zou ik even langs gaan bij dr Feld in Amersfoort dat is niet zo ver bij je vandaan en het is de beste in Nederland.
Ga nooit naar een gewone dierenarts met je valkje die hebben daar weinig verstand van een echte vogelarts zoals dr Feld is veel beter.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Thom,
Zijn de ontbrekende veren afgeknipt (rechte uiteinden)? Dit wordt vaak gedaan bij vogels om ze makkelijker tam te maken. In principe hoef je daar weinig aan te doen, omdat ze bij de volgende rui vanzelf uitvallen. Als de vogel verkeerd gekortwiekt is (bv. te kort) kunnen de pennenstompjes de vleugel irriteren. In dit geval is het handig er een dierenarts na te laten kijken. Vraag of de betreffende dierenarts ervaring heeft met vogels.

Het is moeilijk te beoordelen of een vogel pijn heeft, omdat ze dit proberen zoveel mogelijk te verbergen. Als de vogel de vleugel omhoog houdt en er overmatig aan zit te poetsen is het waarschijnlijk wel duidelijk dat het er last van heeft.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ThomS

Hele nuttige info waarvoor bedankt. Tot mijn vreugde kan ik jullie in ieder geval melden dat mijn vogel z'n vleugel al grotendeels weer normaal houdt  :). Hij houdt hem af en toe nog ietsje omhoog, maar bij lange na niet hoe het gisteren was. Morgen verwacht ik dus wel dat het helemaal weg is (uiterlijk gezien dan).

Ik zal de veren op de rechtervleugel de komende tijd goed in de gaten houden en als ik merk dat er iets niet goed zit (bijv stompjes van veren ofzo) waar hij niet vanaf komt zal ik inderdaad langs dokter Feld gaan. De veren zijn zeker niet afgeknipt, hij is de meeste verloren toen ik 'm net had (het zijn er natuurlijk ook maar een stuk of vier vijf, maar wel grote veren  :-/).

Ik had op deze site ondertussen inderdaad al gelezen dat je het best naar een speciale vogelarts kunt gaan. Het adres van dr. Feld had ik bij het eerste bezoek meteen al genoteerd voor het geval dat  :P.

Bedankt voor de tips allemaal  :).