15 mei 2025, 07:39:51

Niet kweken maar toch...

Gestart door Dick_R., 14 februari 2005, 18:09:28

« vorige - volgende »

Dick_R.

Vogelaars,

Met het oog op een komende extra binnenvolière speciaal voor mijn valkjes, heb ik de volgende vragen:

Het is niet mijn bedoeling gericht te gaan kweken. Nu heb ik twee valkjes en 12 grasjes. De valkjes wil ik in een eigen volière zetten en er 4 bij kopen. Bij aanschaf ga ik mikken op mannen, maar soms door moeilijke geslachtsbepaling zou het zo kunnen zijn dat er per ongeluk een pop tussen gaat komen. Indien zo:

* Krijgen ze toch broedneigingen ook al heb je geen nestkastje(s) of andere attributen die ze daar voor aan kunnen zien?

* Willen de kerels toch de pop dekken ook al zijn er geen broedmogelijkheden?  ::)

* Indien zo, is er dan kans op legnood?  :o

Gelukkig ben ik hier op het juiste adres om dit soort vragen te stellen.  ;)

Groetjes,

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Broedneigingen kunnen ze altijd hebben ook al hang je geen nestblokken neer.
Je zal dan ook zeker dan mannetjes op de popjes zien duiken om te paren.
Legnood heeft niks te maken met geen broedblok neerhangen gelukkig want als ze echt het ei kwijt moeten laten ze dat vanaf de stok vallen of ze leggen het op de bodem.
Dus dat is geen probleem maar je hebt ook gewoon kans dat ze wel paren maar geen eitjes leggen dat doen ze hier ook vaak zo.
Er word driftig gepaard maar dat wil nooit zeggen dat er ook een ei komt.
Dus ook al wil je niet kweken en je hebt een koppel kan je dat altijd sturen door de eitjes voor neppers te vervangen als die er zouden gaan komen dus jongen krijg je dan nooit.

Groetjes, Paul

Dick_R.

Hoi Paul, bedankt!

Tja, gewoon eventueel de eieren weghalen en er neppers voor in de plaats zetten is een oplossing, maar  dat zit bij mij gevoelsmatig niet helemaal pluis dus overweeg ik niet als alternatief.

Ik begrijp uit je uitleg dat, net zoals bij grasjes, er niet snel eieren zullen komen als er niet echt een leggelegenheid aanwezig is. Een ongelukje kan natuurlijk altijd gebeuren, maar daar kan ik dan wel vrede mee hebben.  :-/

Het gaat er bij mij uiteindelijk hier om dat ik niet binnen een jaar ben gegroeid van 6 naar 16 valkparkieten. Natuurlijk kan ik ze schuiven naar een dierenwinkel of iets dergelijks, maar daarvoor hou ik geen valk- of grasparkieten. Het is al gauw"hebben is houden" bij mij.

Paul

Hoi Dick,

Zeker met meerdere vogels bij elkaar zullen ze iets minder snel gaan leggen zonder broedhok.
Ik heb 4 koppels bij elkaar en die paren regelmatig maar er komen nooit eitjes pas als ik ze appart zet met een broedhok gaan ze leggen.
Ik denk inderdaad dat dat goed te vergelijken is met grasparkieten.

Groetjes, Paul

Dick_R.