6 mei 2025, 21:24:09

kroelen

Gestart door Barbara, 29 april 2003, 19:19:48

« vorige - volgende »

Barbara

Weet iemand of alleen stelletjes (mannetje-vrouwtje) elkaar kroelen? Ik heb namelijk net Dimi 'betrapt' terwijl hij voor het eerst dat ik erbij was (stiekem achter de lamellen) Croky zat te kroelen. Dimi is bijna zeker een mannetje en Croky een popje, dus als het nou zo is dat valkjes van hetzelfde geslacht elkaar niet kroelen, heb ik dus inderdaad een paartje. Oh ja, zijn het nou mannetjes of de popjes die graag zitten te 'murmelen'? Dat doet Croky namelijk vaak, en ik hoorde dat het bij grasparkietjes mannetjes zijn die dit doen, maar ik hoop dus dat het voor valkjes andersom is.... Dimi doet het nooit, die schreeuwt en fluit alleen maar, dus dan zou t wel kloppen.

Paul

Hoi Barbara,
Ik moet je teleurstellen.
Ik heb twee popjes die zich precies gedroegen als een stelletje en die kroelden elkaar heel erg lief :-)
En wat dat murmelen betreft doen bij mij de mannetjes en de popjes dat dus daar kan je ook niet vanuit gaan.
Ik hoop dat ik je hiermee niet al te veel teleurstel.

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

maakt niet hoor, ik blijf ze lief vinden!

Bedankt voor je antwoord in elk geval!

Paul

Hoi Barbara,
De lutino op de foto is ie echt zo wit op zijn rugje?
Dan zou dat wel eens een mannetje kunnen zijn, en de geparelde verliest naar verloop van tijd de parels als het een man is, een pop blijft die houden.
Ze zien er in elk geval wel heel lief uit zoals je al zei :-)

Groetjes,  Paul

Barbara

Jaja, Dimi is heel wit! Dat ie dan waarschijnlijk een mannetje is, wist ik al. En hij schreeuwt hard en knaagt luidruchtig aan de tralies. Dus van hem ben ik vrij zeker :-) Croky is een maand of 2,5 dus dat wordt een tijdje wachten tot ik het weet. Vanmiddag zat ze een beetje te schreeuwen, maar nog niet zo hard als Dimi. Verder is ze wel erg nieuwsgierig en ondernemend en ze speelt veel met speeltjes, dat is wel iets wat popjes vaak doen, toch? Dimi vindt speeltjes nauwelijks leuk. Anyway, ik merk het wel (of niet  ::) )

Paul

Hoi Barbara,
Ik dacht dat juist mannetjes veel actiever waren met bijvoorbeeld speelgoed maar popjes kunnen er ook mee bezig zijn hoor.
Ik heb een mannetje van 3 maanden en die is er altijd mee bezig om aan dat speelgoed te rommelen :-)
Vooral die glimmende kettingkjes vinden ze gaaf om aan te trekken :-)

Groetjes,  Paul

Chewy

Ja mannetjes zijn veel nieuwsgieriger en actiever dan popjes.

Ook agressiever! :)

En dat kroelen doet elke valk (ook wilde!) met elkaar, net als dat apen elkaar vlooien. Valkjes vinden dat lekker. Als jij het niet doet.. dan maar iemand anders hè? :-P. Als je bijvoorbeeld eerst 1 valkje had, zal die vaak met zijn kopje buigen om aan te geven dat hij geaaid wilt worden. Dit doe je dan. Maar neem je er een tweede bij zal deze rol op een gegeven moment overgenomen worden door de andere valk. Het zal vanuit de valk zijn kant naar jou toe een stuk minder worden.

Groeten, Chris.

Barbara

Hoi Chris,

het grappige is dat het bij mijn valkjes precies andersom is; Dimi liet zich nooit kroelen, mijn nieuwe valkje Croky wel en vanavond begon Dimi er ook opeens om te vragen :-) Dit was ook het effect waarop ik gehoopt had omdat valkjes altijd andere valkjes nadoen. Dimi was nooit zo nieuwsgierig en zat vooral op ons hoofd, maar nu verkent ie al meer plekjes in huis in navolging van zijn nieuwe vriendinnetje, dat heel actief is en met alles speelt. Dimi is wel een beetje aggressief, maar Croky (die een vrouwtje zou zijn) minstens net zo. Ze vertonen allebei zowel mannelijk als vrouwelijk gedrag, het blijft het eeuwige raadsel der valkjes denk ik totdat een pop eitjes gaat leggen of een paartje jonkies krijgt. Je kan ze ook laten seksen natuurlijk, maar ik vind het in elk geval niet belangrijk genoeg om ze bloot te stellen aan de stress ervan.

Paul

Hoi Barbara,
Dat sexen valt tegenwoordig wel mee hoor met de stres.
Je hoeft alleen maar een veer op te sturen naar een bedrijf en dan krijg je te horen of het een man of een pop is.
Dat kunnen ze aan het DNA van de veer zijn dus een vrij betrouwbare uitslag.
Ook kunnen ze vaak aan de veer zien of je valkje een bepaalde ziekte heeft.
Bij mijne hebben ze zo een schimmelinfectie ontdekt.

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

ik dacht dat dat bij de dierenarts moest onder een lichte verdoving ofzo.... Als ik het nodig vind doe ik dat misschien wel, maar voorlopig heb ik nog niet echt een reden.

Tnx anyway!

Paul

Hoi Barbara,
Wat jij zegt klopt inderdaad, het gaat dan met een soort kijkoperatie en een verdoving dan kijken ze met een soort camera op een slangetje aan de binnenkant naar de geslachtsorganen.
Maar met die veren kon al een tijdje maar dan moest je ze naar Canada sturen en dat kostte 60 euro.
nu kan het in Nederland ook en dat kost dacht ik ongeveer 20 euro.
Je kan even kijken op hun website daar staat ook de prijs bij.

http://www.gendika.com/

Groetjes,  Paul