19 april 2024, 08:47:23

mijn valkparkiet krijst heel de dag door

Gestart door basjuhh, 11 februari 2005, 23:46:25

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Polleke
Dat zou ik zeker doen.
Een valkparkiet is het gelukkigst bij soortgenoten.
Ik denk dat hij dan ook minder lawaai maakt.
Veel succes Riny :D :D :D

Boeing

Hallo,

Ik heb een vraag over het erbij nemen van een 2e valkparkiet, want degene die ik heb heeft ook de neiging tot veel krijsen. Vooral in de ochtend is het vaak raak. Ik heb namelijk sinds juli 2001 een jonge mannetjesvalkparkiet. Hij is heel tam en aanhankelijk geworden. Hij heeft een grote kooi met een spiegeltje met belletje, houten laddertje, ringetje en zit op natuurzitstokken. Hij mag er elke dag zowat uit de kooi als ik terugkom van mijn werk. Alleen als hij zijn zin niet krijgt en (naar zijn idee) niet genoeg aandacht krijgt dan krijst hij erg veel en vaak. Gelukkig houdt hij er wel mee op als ik bijvoorbeeld weg ben en trekt hij geen veren uit. Maar zodra ik weer thuis ben begint hij enthousiast te fluiten en is hij weer blij. Ik heb het gevoel dat hij niet echt meer happy is zoals hij was in het begin. Verder is hij in die 3 jaar nog nooit ziek geweest en verkeert in een uitstekende konditie. Maar nu het probleem: de laatste tijd gaat hij zich wel erg veel op mij richten, zeg maar hij claimt me min of meer. Hij gaat bijvoorbeeld niet eerder eten totdat hij mij op de bank ziet zitten en dan pas begint meneer aan zijn ontbijt. Als hij me al niet ziet omdat ik bijvoorbeeld even de kamer uit ben of ik sta in de keuken waar hij me niet kan zien begint hij meteen weer met een teleurstellende roep en krijst hij. Kortom, als ik zelf thuis ben en zelf wat dingen wil doen (huishouden/koken) waar ik de vogel niet bij wil hebben is er herrie in de tent. Ook vindt hij kleren bijvoorbeeld prachtig (omdat dat zacht is en hij wellicht daarin zijn seksuele driften in kwijt kan). Ik denk dus dat ik als 'partner' niet meer voldoende voor hem ben. Ik wil dus proberen een 2e vogel erbij te nemen, de kooi is daar absoluut ruim genoeg voor. Kan ik het beste een mannetje of vrouwtje erbij zetten of maakt dat niet uit? Ik had zelf het idee om de nieuwe vogel bij mij thuis los in de kamer te laten. Dan ziet mijn oude vogel de nieuwe rondvliegen en (waarschijnlijk fluiten of roepen) en daar zal hij op reageren. Zodra de nieuwe vogel dan ergens zit, mijn oude vogel uit de kooi laten en ze buiten zijn kooi eerst kennis laten maken. Dit zal een spannend moment zijn omdat ik niet zeker weet hoe erg mijn oude vogel zijn eigen territorium zal gaan verdedigen. Maar misschien doet hij dat wel helemaal niet en vliegen ze elkaar niet in de haren. Indien dat wel het geval is zal ik ze meteen van elkaar moeten scheiden. Een 2e vogel is dan misschien niet de oorzaak van de problemen of de partner voldoet niet. Als de eerste kennismaking dan gebeurd en goed verloopt, buiten de kooi in mijn kamer, dan hoop ik dat d.m.v. roepen de vogels elkaar volgen en zo de nieuwe in de kooi kan lokken. En dan laat ik ze dan daar even een tijdje zitten om ze aan de omgeving en elkaar te laten wennen. Ik wil namelijk voor dit 'experiment' namelijk geen extra kooi aanschaffen en uiteindelijk is het de bedoeling dat ze samen in een kooi gaan zitten.

Kunnen jullie mij misschien aangeven of jullie hiermee ervaring hebben en deze manier wellicht kan werken? Ik durf de nieuwe vogel niet meteen in 'zijn territorium' te plaatsen. Dat zal dan vechten worden vrees ik. Hebben jullie enige tips hoe ik dit kennismakingsproces het beste kan aanpakken?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Groeten Ruben 


Tara

Hoi,

allereerst maakt het weinig uit of je een mannetje of popje neemt, ze kunnen beide goed met mekaar opschieten, als dat nu twee van hetzelfde geslacht zijn of niet...

Verder ben ik een beetje bang dat je valkje het nieuwe valkje niet echt zal aanvaarden als ik zijn gedrag zo hoor, dit gebeurt echter vaker bij zo'n valkjes, ze zullen helemaal jaloers zijn op die nieuwe als je die aandacht geeft en zo.. Natuurlijk is dit niet altijd het geval en kan het juist helpen...

Je kan evt. tijdelijk een tweede kooi gebruiken ook voor de nieuwe, je kan 'm moeilijk dag en nacht los laten lijkt me in je huis. Dat kan ook best gevaarlijk zijn..

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Ruben,

Je valkje is ongeveer 4 jaar oud dus ik denk dat hij best nog wel aan een andere kan wennen.
Het geschreeuw kan zeker minder worden zeker als ze elkaar als partner gaan zien dan hoeven ze niet meer te gillen.
Het beste is tijdelijk een tweede kooi met je nieuwe valkje naast die van je eerste valkje zetten.
Want zoals je zelf al zegd zal het knokken kunnen worden als je ze meteen bij elkaar zet.
Zijn ze elkaar gewend dan beide in huis loslaten en dan merk je vaak wel hoe ze op elkaar reageren.
Zeker in de kamer los zal dat weinig problemen geven omdat de ruimte groot is en in een kooi kunnen ze nergens heen.
Nee in elk geval een jong valkje van een week of 6 die word niet als gevaar gezien omdat hij nog zo klein is en dat gaat meestal prima.
Wil je ooit gaan kweken dan moet je een popje nemen en als je dat nooit wil kan je ook een mannetje erbij nemen een kennis van me heeft 4 mannetjes bij elkaar en dat gaat perfect samen.
Als je beide aandacht geeft zullen ze ook allebij tam blijven en ook gewoon beide bij je komen het is niet zo wat sommige winkels zeggen dat ze naar elkaar trekken en verwilderen hoor.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Allemaal
Het eerste valkje zal denk ik toch wel jaloers worden.
Ik merk dat hier aan Makker die ik afgelopen zaterdag opgehaald heb ook.
Als ik bij de kooi kom mag zijn maatje er niet bij komen zitten.
Dit zal een gewenningsproces zijn en hij zal moeten leren om te delen.
Maar dat zal heus wel lukken.
Groetjes Riny :D :D :D

SuzanneS

Het ligt denk ik ook aan de karakter van het vogeltje of hij een ander vogeltje accepteerd. Het is eigenlijk zijn territorium en als hij die niet wil delen tsja..
Beiden in een nieuwe kooi doen haalt dat dominantieprobleem zeker weten weg. Maar das wel een rigoreuze stap.

Neelix

Ik heb het dus ook met mijn valkje.
Hij is de laatste weken enorm veel uit zijn kooi geweest.
Vooral in de weekenden zowat de hele dag.
Maar mag hij er eens een dag niet uit krijst hij dus ook de hele boel bij elkaar, soms is het ook echt om gek van te worden. Het lijkt net of hij zijn kooi niet leuk vind.
Zal een grotere kooi misschien helpen.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Riny

Hoy Neelix
Ik denk dat je ook voor meer regelmaat moet zorgen.
Daar bedoel ik mee proberen om iedere dag net zoveel tijd uit de kooi,dat het in het weekend wel eens wat meer is geeft niet.
Maar als je valkje de ene dag er de hele tijd uit mag en de andere dag maar een half uur,dan snapt hij er ook niets meer van.
Of een grotere kooi zal helpen kan ik niet beoordelen ,ik weet niet hoe groot zijn kooi is.
Heb je wel speeltjes in de kooi??
Als je kijkt bij verzorging en dan bij de topic''hoe voorkom ik dat mijn valkje zich verveeld''vind je veel leuke ideeen om zelf te maken.
Veel succes!!!!
Groetjes Riny :D :D :D

Neelix

Hoi Riny
Bedankt voor je reactie :D

Na mijn idee is zijn kooi (voor nu) wel groot genoeg.
Straks moet hij nog wel een grotere.
ik heb al zo veel speeltjes voor hem gekocht, maar het lijkt net of hij daar helemaal geen aandacht voor heeft.
Ik wissel de speeltjes steeds om, en doe er om de paar weken nieuwe bij in, maar hij vind er niks aan.
Ook al haal ik hem  elke avond bv tegen 8 uur uit zijn kooi en hij moet er bv om 10 uur weer in. begint hij als die weer even in zijn kooi zit enorm veel lawaai te maken.
En dat gaat maar door.
dat begint al als hij ons hoord s,morgens vroeg.

Riny

Hoy Neelix
Hoe oud is je valkje??
En zou het niet een idee zijn om er een valkje bij te kopen ,dan heeft hij altijd afleiding.
Maar ga dan wel naar een hobbykweker dan zijn ze tenminste handtam als je ze krijgt.
Groetjes Riny :D :D :D

Neelix

4 april 2005, 15:35:24 #25 Last Edit: 4 april 2005, 15:37:42 by Neelix
Hij is ongeveer 7 maanden

Jah een valk er bij ::) Ik hoop dat er gewoon andere oplossingen zijn om het hem naar zijn zin te maken

Paul

Hoi,

Dat schreeuwen is toch een kwestie van opvoeden denk ik.
Ik heb een supertam en aanhankelijk valkje en die schreeuwt ook niet als die in de kooi zit.
Meetal is die los en krijgt alle aandacht maar in de kooi is ie berst heel rustig.
Als je van het begin af maar negeert als hij zit te schreeuwen dan weet hij dat het schreeuwen geen nut heeft en hij stopt ermee.

Groetjes, Paul

Neelix

Dan zal het toch aan ons liggen denk ik.
Ik ben toch best veel met hem bezig, hij zit meestal op de monitor van de pc en dan praat ik tegen hem, als ik weg ga dan komt hij achter mij aan vliegen.
Ik zal eens doen wat Riny zij op vaste tijden er uit, en hem geen aandacht geven als die schreeuwd.

bedankt voor de tip :)

Riny

Hoy Allemaal
Ik geloof dat een valkje wat krijst in eerste instantie ook probeerd om zijn zin te krijgen.
Vaak lukt dat ook en wordt dit negatieve gedrag beloont.
Dus dan denkt dat valkje  vooral doorgaan.
En onder krijsen versta ik schreeuwen dat je er horendol van wordt.
Als je consequent er niet naar toe gaat als hij zo'n gedrag vertoond denk ik zeker dat het verminderd.
Maar vaak krijgt hij juist dan aandacht,en niet als hij mooi zit te spelen.
Groetjes Riny :D :D :D

Neelix

Neelix krijst 3 uur achter elkaaar door.
We praten niet tegen hem, we kijken dan tv, maar hij stopt niet hoor.

Maar ik denk ook dat het mijn eigen schuld is omdat ik in het begin als hij wel eens lawaai had meteen  de kooi open deed.

Iets aan leren is zo makkelijk maar iets afleren een stuk moeilijker he ::)