19 april 2024, 23:47:57

mijn valkparkiet krijst heel de dag door

Gestart door basjuhh, 11 februari 2005, 23:46:25

« vorige - volgende »

basjuhh

hoi
mijn valkparkiet fluit en krijst heel de dag wat kan ik doen :-/

Riny

Hoy Basjuh
Je kunt zorgen dat hij afleiding krijgt .
Dat kan zijn door speelgoed of misschien wel een kameraadje.
Is dit gedrag al lang zo?
Probeer er eens achter te komen waar dit door komt,is hij soms veel alleen?
Als jij ons wat meer verteld over je valkje kunnen we je misschien beter helpen.
Groetjes Riny :D :D :D

tommy

hoi bas

Ik heb het zelf ook met een man hier.
Hij krijst als hij aandacht wil.
Als hij dan los is dan stopt het gillen en krijsen.
Krijsen zoals wij dat noemen is eigenlijk de manier waarop valkparkieten communiseren.
Een valkparkiet kan op vele manieren "praten", "krijsen" is daar een van. Helaas. In de natuur moeten ze grote afstanden overbruggen om met elkkar te "praten".
Soms kan het helpen er een partnertje bij te zetten. Het maakt niet uit of dat een man of pop ( vrouwtje) is.
De man die ik heb heeft van mij een vogelvriendje gekregen. Hij schreeuwt wel minder naar mij maar schreeuwen blijft hij opzich wel doen.

Grt Annemieke

sonia fiems

ik heb deze zomer een valkparkiet gevonden in het wild, nu wil ij er ééntje bijsteken voor gezeldschap. De vraag is nu moeten ze wennen aan elkaar of mag ik ze direct samen steken in de kooi?

patty_dordtse valkjes

ze moeten altijd aan elkaar wennen dus het liefst apart zetten dat is mij toen ook verteld.
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Paul

Hoi Sonia,

Het beste is inderdaad zeker een weekje in een apparte kooi naast elkaar zetten en als ze elkaar gwend zijn kan je voorzichtig proberen of ze bij elkaar kunnen.
Als je ze meteen bij elkaar zet dan denkt je eerste valkje dat er een indringer is in zijn kooi en dat kan dan echt op bloedige gevechten uitlopen.
Vaak merk je vanzelf wel dat ze naar elkaar gaan roepen en dat ze elkaar mogen.

Groetjes, Paul

Debbie

22 februari 2005, 11:38:11 #6 Last Edit: 22 februari 2005, 11:44:49 by Debbie
Hoi hoi.....

Ik lees zoveel verhalen op het forum over krijsende valken en ik begrijp er helemaal niks van....
Ik heb een man (wildkleur) thuis en hij kan zeker een hoog volume bereiken maar om nou te zeggen dat hij krijst.....
Onze valk heeft heel veel aandacht nodig en dat krijgt hij ook volop.....
Zijn kooi staat altijd open en hij kan gaan en vliegen waar hij wil....
Als hij geen aandacht krijgt dan laat hij echt wel weten dat hij het er niet mee eens is en hij kan soms lang door gaan,maar ik lach er altijd om want ik observeer altijd zijn gedrag als hij dat doet en ik vind het SUPER!!!
Als je een valk hebt die de hele dag schreeuwt(krijst) dan denk ik toch gauw aan het feit dat de valk niet genoeg aandacht krijgt.....
Een valk heeft en houdt ontzettend veel van aandacht en dat is wel handig om te weten voordat je aan een valk begint.
Je kan het oplossen door er nog een valk bij te doen maar ook zonder een andere vogel hoeft je valk niet de hele dag te krijsen volgens mij!!!!!
Er zullen vast valken zijn die wel de hele dag aan het krijsen zijn maar ik lees zoveel verhalen van mensen met krijsende valken dat ik mij nu begin af te vragen of ik de enige ben die denkt dat het gekrijs van een valk toch  ligt aan het aandacht tekort komen of het vervelen van de valk?
Wie o wie deelt deze mening met mij?



groetjes

Paul

Hoi Debbie,

Ik heb er hier 21 binnen zitten maar af en toe hebben ze een babbeluurtje maar dat is nog niet eens krijsen vind ik.
Voor de rest hoor je soms amper dat er vogels in huis zitten :-)
Alleen als ik van een koppel de pop weg haal dan gaat de man echt tekeer maar uit zichzelf niet.
Krijsen is vaak vragen om aandacht en je kan ze natuurlijk niet 24 uur per dag aandacht geven.
Maar het verschilt ook per valk ik ken iemand die had twee valkjes die de hele dag aan het gillen waren en nu heeft ze 8 andere en die zijn gewoon stil.

Groetjes, Paul

Violet

Wij hebben er maar één (en sinds kort ook 2 parkietjes) ... en die krijst niet. Vind ik tenminste. Hij heeft weleens momenten dat er iets is en dan gaat ie hard piepen.

Meestal niet om aandacht te zoeken, want die heeft hij voldoende van ons allemaal. En als hij al aandacht mist, dan komt hij gewoon naast ons zitten of iets dergelijks.

Hij heeft het wel als er iets onbekends gebeurt, of als iets eng is (vuurwerk) of als iets hem niet zint. Laatst kwam er een klusjesman langs en ik geloof niet dat ie hem mocht. Dus ging hij hard staan piepen en had hij erg veel zin om duikvluchten uit te voeren op de persoon in kwestie  ;D

Maar het zal ongetwijfeld enorm per valkje verschillen :) ... misschien kan je gewoon een paar dingen proberen. Als je parkiet krijst kan je bijvoorbeeld iets geven om mee te spelen. Of kan je hem even op je hand laten stappen en vertroetelen ;) ... Of geef je'm wat trosgierst, kijken of dat hem stil krijgt (hoewel dat op lange termijn vast geen goede oplossing is).

Nou ja, ik probeer met je na te denken, want ik kan me voorstellen dat het irritant kan zijn als je valkje niet stil te krijgen is.

Succes!
Violet:-)

Annouschka

Hoi,

ik heb hier 4 valkjes, ik ben ook begonnen met 1 maar ik vond het maar zielig voor haar dus zijn er algauw 3 bijgekomen.

Ze hebben een supergrote kooi (jockkooi) met genoeg aan speelgoed, ook krijgen ze meer dan genoeg aandacht en mogen dagelijks de vleugels strekken.

Toch heb ik er hier ook een die het leuk vind om te krijsen als een man die net gepaard heeft met z'n popje, ze doet dat zomaar gewoon omdat ze het blijkbaar leuk vind.
Het is een periode heel erg geweest, dat het niet meer te houden was.
Dit ligt volgens ons aan haar puberteit die ze aan het doormaken is, het is al heel wat vermindert en nu zeker omdat ze ziek zijn maar ik ben het er niet mee eens dat het altijd komt door aandacht tekort, je hebt nu eenmaal vogels die zo'n karakter hebben denk ik.

groetjes
Annouschka

Karin

Het ligt ook vaak hoe je er zelf mee omgaat. Als je geïrriteerd raakt door het krijsen gaan ze het alleen maar harder doen  ;D Bij rustige personen die het gekrijs negeren zal het ook niet snel een probleem worden. En natuurlijk heel veel aandacht geven, dat is vaak al de oplossing. Verwacht niet dat een valkje aan een uurtje per dag genoeg heeft.

Groetjes, Karin
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Wat Karin zegt, daar zit waarheid in. Han raakt er volledig door geirriteerd en ik laat ze gewoon doen. Als ik alleen thuis ben, vind ik ze behoorlijk stil, maar als Han thuis komt.... Het is of ze dat weten en bewust beginnen te krijsen om hem te pesten.  ;D Ze lijken wel erg slim.
Maar wat ook een tip kan zijn is ze een poosje laten vliegen, dan zijn ze moe en gaan slapen i.p.v. krijsen.



Violet

Heheh,

Kiki heeft een supergrote kooi. Heeeel het huis  ;D

Hij kan heel de dag doen wat hij wil. Als hij rustig wil gaan zitten. Kan. Als hij met m'n moeder mee wil ontbijten. Kan. Als hij bij mij op de kamer wil, omdat er beneden niemand is. Kan. Dus wat dat betreft heeft Kiki enorm veel vrijheid en heeft hij vrij weinig reden om om extra aandacht te moeten vragen.

Maar ik zat even te denken toen hij vorig jaar enorm zat te puberen. Toen had hij best wel schreeuwbuien eigenlijk  :-\

Is hij vanzelf over heen gegroeid. De ene keer dan pakten we hem even vast en probeerden we hem een beetje rustig te krijgen. Maar we gingen ook een beetje met hem spelen soms. Gewoon een klein beetje opjagen en laten vliegen. Daar werd ie wel wat rustiger van. Maar uiteindelijk is hij er gewoon overheen gegroeid :D

PB

Ik sluit me aan bij de mening dat het per valkje wel zal verschillen.
Taxco schreeuwt alleen in uitzonderlijke gevallen en als hij onder invloed is van de hormonen kun je dat ook wel merken aan schreeuwbuien.
Het beste is denk ik inderdaad om zijn/haar gedrag te observeren dan kom je er het beste achter wat er aan de hand is aandacht of iets anders...

Succes ermee!

Polleke

Dat probleem heb ik dus ook. De voorbije week is onze parkiet echt vervelend. Van zodra hij 's morgens lawaai hoort, begint ie te piepen. Andere gezinsleden worden er wakker van. Vroeger begon dat rond 10u (ongeveer) en als we hem dan lieten rondvliegen, was het meestal over. Gisteren heeft hij praktisch de hele dag gepiept. Op een bepaald moment kwam hij bij ons in de woonkamer zitten en toen was hij stil en lief.

We hebben ons Polleke vorig jaar in september gevonden in een boomgaard. Mijn vader wilde hem per se houden. Maar aangezien hij zoveel kabaal kan maken, overweegt hij om hem weg te doen. Hij is heel lief bij mij en jullie begrijpen wel dat ik hem wil houden.

Ik heb op dit topic gelezen dat een tweede parkietje misschien een oplossing kan zijn. Ik zal dit eens voorleggen thuis.