12 mei 2025, 01:29:34

Steeds weer eitjes...

Gestart door Didi, 10 juni 2005, 18:46:41

« vorige - volgende »

Didi

Hallo,

Ik heb een valkje van anderhalf jaar. Het is een vrouwtje en dus legt ze af en toe eitjes...maar ik heb het idee dat ze veels te vaak eieren legt. Ik laat ze meestal zo'n 3 weken liggen, ik haal ze weg als ik merk dat ze er geen interesse meer in heeft. Maar ze legt steeds sneller achter elkaar weer nieuwe. Meestal 1 tot 1,5 maand. Nu heeft ze weer eitjes en het was deze keer wel heel extreem, omdat er maar 3 weken tussen heeft gezeten voordat ze weer nieuwe eitjes legde.
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt mij niet zo gezond voor nog zo'n jong valkje, zo kan ze ook bijna niet vliegen (vanwege de slappe onlasting) waardoor ze meer zou kunnen vervetten enzo, ze heeft er nog geen last van maar mss wel op langere termijn...
Is dit normaal en wat zou ik ertegen kunnen doen???

Groetjes, Diane

Didi

weet nou helemaal niemand hier een antwoord op... :(  ??? :(

Peter

Hallo Didi,

Er bestaat ook een "prik-pil", deze prik kun je halen bij een vogelarts en je valkjes is dan 1 tot 2 jaar van het leggen af.

Geef je ook grit? Als het lichaam een eitje gaat maken vraagt het ei anders te veel van het lichaam zelf.

Groetjes,
Peter

Urban Leopard

Misschien dat het antwoord van Karin in het volgende topic je een beetje kan helpen.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,8191.0.html

Cor

Paul

Peter schreef:
CitaatEr bestaat ook een "prik-pil", deze prik kun je halen bij een vogelarts en je valkjes is dan 1 tot 2 jaar van het leggen af.

Hoi Peter,

Volgens mij moet je elke 3 maanden een nieuwe prikpil halen want langer werkt het dacht ik niet hoor.

Hoi Didi,

Wat kan helpen is zorgen dat het winter lijkt voor je valkje.
Eerder zorgen dat ze in de schemer komen door eerder de gordijnen dicht te doen.
Minder groenvoer geven en minder vaak douchen dat kan allemaal helpen.
Een valkje denkt dan dat het broedseizoen afgelopen is en legt da niet meer.
De prikpil alleen als laatste redmiddel gebruiken want ze kunnen best veranderen in gedrag daardoor omdat de hormonen helemaal op tilt gaan van die prik.

Groetjes, Paul

Didi

Hallo,

Ja, ik geef grit en nu geen groenvoer meer (is ze sowieso al niet dol op  ;)). Ik heb ook al geprobeerd om steeds een doek deels voor de kooi te doen, zodat het daar donkerder blijft, maar dat helpt niet... Mss dat ik maar ga informeren over die prikpil.
Ik zit er al een tijd over na te denken om haar een nestje te laten krijgen, maar nou vroeg ik me ook af of ze mss de drang heeft naar een nestje en dat wanneer ze eenmaal jonkies heef gehad ze ook minder vaak onbevruchte eitjes gaat leggen. (dit is natuurlijk niet de hoofdreden van het idee)
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of weet hier iets van?

x Diane