7 mei 2025, 23:35:53

voer opgeven

Gestart door betty, 24 november 2004, 22:59:14

« vorige - volgende »

betty

Hoihoi,

even een vraagje van mijn kant en die van Charlie. Hij is nu een uurtje uit z'n kooi en begon net spontaan z'n eten weer op te braken.
Nu had ik al wel gelezen dat hele tamme valkjes dat soms gaan doen als ze ja als partner zien, maar ik vond het er toch maar vaag uitzien. De zaadjes vlogen echt alle kanten op en nu lijkt me dat als partner niet echt handig om dan alsnog alles bij elkaar te moeten gaan zoeken.

Nu vroeg ik me af of dit gedrag normaal is (schudden met krop), en zo ja of hij dit gedrag blijft houden want ik vond het er een beetje sneu uitzien.

gr Shalina

Paul

Hoi Shalina,

Ik heb dat ook af en toe wel dat ze dat doen.
Je hoort dan een geratel van de rondvliegende zaadjes.
Vaak is dit maar tijdelijk gedrag en gaat het weer over.
Maar dat schudden met de kop doen ze dan hier ook.
Houd ook even goed de ontlasting in de gaten als die afwijkend is dan kan je doe laten onderzoeken.
Ze kunnen namelijk soms ook voer opgeven door een ziekte maar meestal is het door het voedergedrag hoor.

Groetjes, Paul

betty

Hoi Paul,

bedankt voor je reactie. Zo te horen naar jou verhaal lijkt het wel erg op voedergedrag want heb even op de ontlasting gelet maar die is prima in orde. Bovendien is charlie nog hardstikke levendig en eet/drinkt goed.

Is wel fijn om te horen dat je bij jou ook met de kop schudden want daar 'schrok' ik wel een beetje van.

Groetjes Shalina

Joyce28

Ik was even in de zoekfunctie gekropen en stuitte al eerste op dit onderwerp over opgeven

Mijn valkje Pino deed het net ook,ik zit achter de com,en Pino lekker op mijn schouder,heerlijk kroelen,die kan dat de hele dag wel met mij,en hij begint ineens raar te doen,en de klodders met zaadjes vlogen tegen het beeldscherm,schrok me rot

Heb hem net terug in de kooi gedaan,weer een aantal keren dat gedrag en nu lijkt het rustig

jeetje nog nooit gezien joh dat ze dit doen,ik schrok ervan :-/

Paul

Hoi Joyce,

Het kan gewoon heel normaal zijn dat ze dat soms doen hoor dus je hoeft je niet meteen zorgen maken.
Als de uitgespuugde zaadjes niet ruiken dan is er meestal weinig aan de hand.
Houd het even goed in de gaten maar je hebt kans dat dit eenmalig was.

Groetjes, Paul

Joyce28

14 februari 2005, 00:20:54 #5 Last Edit: 14 februari 2005, 00:21:30 by Joyce28
hoi Paul,

Nee het rook niet,en het zat in wat helder vocht.
Ik zal het zeker in de gaten houden,want het was een rotgezicht.Gelukkig niet meer gedaan,maar heb haar er ook maar niet uitgehaald
zou het door het kroelen komen?want volgens mij staat ze bol van de hormonen,ik hoef haar maar ff aan te raken en ze gat kippetje zitten en kirren
Volgende maand word ze 1 jaar

Paul

Hoi Joyce,

Ik had het bij mijn eerste valkje als ik die op de rug aaide lag er na een paar dagen een ei.
Dus het kroelen kan daar zeker een oorzaak van zijn.
In elk geval zo min mogelijk op haar rugje aaien want anders komt er een ei.

Groetjes, Paul