Hoe maken jullie je baby valkjes handtam

Gestart door Suzanne, 19 maart 2005, 09:00:17

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik vraag me af wat jullie doen om jullie eigen gekweekte jongen handtam te krijgen (en dan bedoel ik niet handopfok, want daar wil ik niet aan). Ik ben er nl. zelf niet zo tevreden over hoe tam ze zijn als ze weg gaan. Ik neem ze een aantal malen per dag een minuutje in mijn handen, maar misschien is dat te kort en moet ik er meer voor gaan zitten  ::)?

Hopelijk willen jullie je ervaringen met mij delen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

als ze zo een week of twee zijn kan je ze al wat langer uithalen dan een minuutje, en met drie-vier weken nog langer. In de zomer zat ik met de drie jongen (de meeste kennen ze wel; Chiaro, Trudy en Pablo) met warm weer buiten. Was echt zalig hoor.

Om ze tam te houden kan je ze beter elke dag even uithalen, en wanneer ze zelfstandig zijn apart houden want anders hechten ze zich te veel aan de andere valkjes en worden ze weer helemaal wilder, geloof me, vooral Chiaro hier is wild geworden, terwijl ik ze ook elke dag even binnen had voor foto's en zo...

Groetjes, Tara

margreet

hallo allemaal,

Met dezelfde vraag zit ik ook, als ze tussen de 4 en 7 weken zitten, dus uitgevlogen maar nog niet zelfstandig eten kun je ze dan niets aanbieden, zoals nutrbird, eivoer of trosgierst b.v., om ze goed aan je handen te laten wennen, of mag dat niet i.v.m.kropverzuring. Ik ben wel van plan ze er veel uit te halen als ze uitgevlogen zijn.

groetjes Margreet

Tara

Hoi Margreet,

je kan altijd trosgierst en zo geven hoor, zelfs bijvoeren kan je (met Nutribird A21, Orlux, CéDé, ...) Het kan geen kwaad om gewoon bij te voeren, als de ouders ook eten geven. Bij bijvoeren hoeft de krop (met voedsel van de ouders) niet eens helemaal leeg te zijn.

Groetjes, Tara

margreet

hallo allemaal,

Bedankt voor je uitleg Tara ga het zeker proberen.

groetjes Margreet

Tara

Hoi Margreet,

geen probleem, hou er wel rekening mee dat je er veel moet bezig zijn, ook als ze kunnen vliegen en na het bijvoeren. Ik heb mijn drie jongen van vorig jaar ook af en toe moeten bijvoeren, Pablo, de jongste, zelf een paar keer een tijd met de hand moeten voeren voor toch een tijdje. Chiaro, de oudste, is het minst bijgevoerd, die bijt me nu, helemaal niet tam meer, Trudy, de tweede oudste, heb ik meer mee bezig geweest en heeft een tijd binnen verbleven doordat ze ook ziekjes was, ze is ook meer meegeweest met me en ook meer bijgevoerd, die is een stuk minder bang dan Chiaro, dan hebben we nog Pablo, die dus een tijd met de hand gevoerd is, die is het tamste, kan ik nog steeds alles mee doen ook al zit ie buiten, hij komt ook af en toe eens binnen en dan is het een nog tammer valkje.

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi,

Ik heb mijn valkjes ook wel bijgevoerd, omdat ik achterblijvertjes had, maar dat hielp ook niet echt. Tenminste bij het ene valkje wel en het andere niet. Misschien ligt het ook nog aan de karaktertjes van de vogels  ::).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

het ligt zeker ook bij het karakter van het valkje zelf, dat wilde ik ook een beetje aanduiden met Chiaro en Trudy.
Verder is ook het ene met de hand gevoerde valk het andere niet bijvoorbeeld, ligt ook aan het karakter, Pablo is een stuk minder gehecht aan mij dan Plukkie intijde was.

Groetjes, Tara

margreet

hallo Tara en Suzanne,

Ik hoop niet dat het nodig is om ze echt bij te moeten voeren, het zou alleen maar gaan om het idee dat ze iets lekkers uit je hand eten. De ouders voeren ze  prima op dit moment. Ik ben wel van plan om ze er veel uit te halen. De ouders zijn ook tam. Als ik nu met een jonkie in mijn handen zit komt vaders erbij zitten. Ze geven dus het goede voorbeeld. Ik ben het er mee eens dat ieder valkje zijn eigen karakter heeft.
Maar we gaan ons best doen.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Suzanne,

Ik heb hier een beetje hetzelfde probleem omdat ik er zoveel heb zitten ook denk ik.
Ik pak de jongen elke dag een tijd vast en ben er mee bezig.
Ook heb ik ze een tijdje bijgevoerd.
Als geef je ze maar 1 ml per dag toch kan het helpen om ze tammer te krijgen.
Ze zijn hier echt niet bang en zogauw ze bij hun nieuwe baasje zijn kunnen die er al veel meer mee doen.
Het komt ook vaak dat ze de ouders zien en vliegen daar dan steeds heen hier zogauw als ze kunnen vliegen.
Wat misschien helpt is ze mee te nemen nar een andere kamer buiten het zicht van de ouders dan wennen ze veel meer aan jou.
En hoe langer je er per dag mee bezig bent hoe tammer ze worden ik denk ook dat een minuutje ook te kort is daarvoor.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken of het helpt.

Groetjes

Suzanne