4 mei 2025, 18:19:40

Heb ik weer...

Gestart door unicorne, 1 februari 2005, 14:35:34

« vorige - volgende »

unicorne

1 februari 2005, 14:35:34 Last Edit: 2 februari 2005, 01:10:21 by unicorne
Ik maakte vanmorgen het broedhok open om schoon te maken.. Wat schertst mijn verbazing... een ei! Wat moet ik nu? Dat kan toch nooit goed zijn voor Janneke.. Ukkie is nu bijna een maand oud en dan weer een nest!!? Wat kan ik hiermee? Moet ik hier wat mee?

Vraag 2: Ukkie heb ik eens bekeken en nu zag ik dat ie een beetje een vreemde snavel heeft. De ene kant sluit goed maar de andere kant niet. Komt dit nog goed of is ie een beetje een foutje van moeder natuur? Kan hij hier wel groot mee worden of gaat het voor hem/haar problemen opleveren?
Alvast dank maar weer...

Groetjes..

Ps: foto van Ukkie komt eraan vanmiddag.. :-)

unicorne

1 februari 2005, 15:38:11 #1 Last Edit: 1 februari 2005, 15:38:42 by unicorne

Sorry voor de kwaliteit. Heb nu eenmaal maar 1 paar handen en een telefoon met camera  :-[. Je kunt er wel een beetje op zien wat ik bedoel met zijn snavel.
Groetjes Uni

Paul

2 februari 2005, 03:38:48 #2 Last Edit: 2 februari 2005, 03:40:27 by Paul
Hoi Unicorn,

Zo te zien sluit het bekje niet helemaal goed zo.
Je zou even dr Feld kunnen bellen en vragen of daar wat aan te doen is voor de snavel nog meer vergroeid.
Misschien is het een beetje bij te werken zodat de snavel goed sluit ik kan me niet herrineren dat ik dat hier wel eens gezien heb bij een jong.
Als de snavel niet goed sluit kunnen ze later niet goed zaadjes pellen.
Het eitjes leggen houd je toch niet tegen je zou het kunnen laten liggen het komt toch pas uit als het andere jong is uitgevlogen.
En het gebeurd wel vaker dat ze al weer eitjes leggen voordat de jongen al zijn uitgevlogen dus het is wel normaal.

Groetjes, Paul

unicorne

Ok... dank je wel voor je advies.. Ik ga er gelijk wat mee doen. Ik vond het ook een raar gezicht.. die snavel. Misschien dat er wat mee gedaan kan worden.

En met dat ei.. ik zie wel wat dat word. Ik hoop dat het niet al teveel kwaad kan. Heb ze namelijk wel bezig gezien.. "doing the wild thing" dus of het bevrucht zal zijn weet ik niet.

Maar bedankt weer.. Ik hoop dat ik nog iemand tref die soortgelijke ervaring heeft met zo'n vreemde snavel.

Groetjes Uni

unicorne

Hoi,

Heb contact opgenomen met mijn eigen dierenartsenpraktijk (Kom daar al heel wat jaren en ben zeer tevreden over ze.) Ik kreeg van hem het advies het nog even aan te zien met de snavel. De snavel kan wel bijgewerkt worden maar dat is vaak met een jonge vogel als deze nogal stressvol. Verder bestaat de mogelijkheid dat het door het bijwerken zo gestimuleerd word dat de snavel kan blijven groeien. Daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb een oudere aga gehad die ook een groeiende snavel had. Dit was bijgewerkt zo goed en zo kwaad als dat ging omdat dat dus ook veel stress voor de vogel met zich meebracht. Dat resulteerde dus ook in een steeds sneller groeiende snavel.  Maar ik hou het in de gaten. Het gaat heel goed met hem en het lijkt wel of hij met de dag groter word. Inmiddels 2 eitjes in het blok (humpf).

Groetjes Uni