10 augustus 2025, 18:55:47

Nestje van Peppie en Kokkie

Gestart door Paul, 5 februari 2005, 07:47:54

« vorige - volgende »

ep

o wat zielig ik heb er wel eens wat over gelezen het kan nog goed komen toch?
Je bent er op tijd bij gelukkig.

Nou ik vind ze nog steeds heel lief de dotten.

patty_dordtse valkjes

ahhhhhh het ziet er wel raar uit zo met touwtje hihi.
maar hopen dat die toch straks kan lopen.

patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Paul

Hoi Allemaal,

Later deze nacht heb ik nog even wat foto's gemaakt en alle kleintjes weer gewogen.
Ze wogen nu 28, 23 en 9 gram.
Dus de oudste is niet aangekomen ik denk dat hij toch weinig voer heeft gehad omdat hij niet goed omhoog kwam :-(
De tweede gaat momenteel het snelste in gewicht toenemen.
Hier zie je het oudste jong tussen de vleugels van moeder zitten dus met het touwtje kwam hij al wel beter omhoog :-)

Hier even alledrie bij elkaar in het mandje waarin ik ze tijdelijk zet als ik het broedhok moet schoonmaken of met het wegen:

Hier is de oudste met de vreemde pootjes hij zit er al wel een stukje beter bij zo:

Hier is de tweede die begint ook al aardig groot te worden nu:

Dit is de kleinste die gaat niet zo snel omdat hij denk ik als laatste eten krijgt maar hij is toch nog steeds stijgend in gewicht:

Dus het lijkt wel weer beter te gaan gelukkig na een weekje zouden de pootjes weer normaal moeten staan en kan het touwtje er weer vanaf.

Groetjes, Paul

ep

Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
Ik zal voor je duimen hoor.
En een beetje voor mezelf. :D :D :D :D
petra en tico

Agnes

Wat zielig zeg, die pootjes.
Zijn spreidpootjes hetzelfde als spreidbeentjes bij baby's?
Die kunnen na een tijdje met een gipsbroek aan wel gewoon lopen. Hopelijk komt het met het kleintje ook goed.
Mooie foto's trouwens.

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Paul

Hoi Petra,

Ik verwacht wel dat het zal helpen zeker omdat ik er snel bij ben en hij is nog heel jong dus het kan makkelijk weer goed groeien gelukkig :-)

Hoi Agnes,

Ik denk inderdaad dat dat hetzelfde effect is maar ik wist niet dat het bij mensenbabys ook voor kwam.
De behandelwijze is eigenlijk hetzelfde je zorgd dat de beentjes of pootjes bij de valkjes niet verder uit elkaar kunnen en het gaat dan weer goed groeien.
Veel kwekers kennen deze behandelmethode niet en helpen de kleintjes dan uit hun lijden :-(
Gelukkig weet ik dankzij het forum hoe het ook kan en zal alles weer goed komen met de pootjes als alles meezit.

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

zo te zien gaat het wat beter ja goed zo

en gelukkig gebruiken wij een touwtje en niet iets anders :-/

gr essie

Mandy

Hé wat een tegenvaller, maar je hebt het op tijd gezien en goed actie genomen, nou afwachten of het helpt. En hopelijk komt hij weer wat aan qua gewicht, succes ermee.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Ik denk niet dat veel kwekers deze behandelmethode niet kennen, maar ik denk meer dat veel kwekers weinig nestcontrole doen en er te laat achter komen. Ik deed bij het vorige nest na 1 1/2 dag pas de volgende  nestcontrole omdat de ouders zo agressief deden en toen was het al bijna te laat  :o Gelukkig is het jong bij mij er nog goed afgekomen, alleen is het pootje iets stijf gebleven, maar ik heb dus eens een grasparkiet gezien waarbij de pootjes dus helemaal op de rug zaten  :-[ Die hebben we toen alleen maar uit zijn lijden kunnen verlossen met een spuitje. Maar als alle kwekers gewoon dagelijks in de blokjes kijken is het op tijd te verhelpen. Ik ben trouwens wel weer terug gegaan naar zaagsel in het broedblok. Misschien toeval hoor, maar ik was overgestapt naar aubiose ( gebruik ik ook in de kooien i.p.v. beukensnippers, aubiose is hennepvezel )  toen ik het probleem kreeg. Vorig jaar met zaagsel nergens problemen mee. Misschien glijdt het meer ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Mandy,

Dankzij jouw foto's wist ik hoe ik het moest doen met die ringetjes alleen waren de onderpootjes nog te dun dus ik heb de knijpringen om de bovenpootjes gedaan.
Ik durf ze alleen niet strakker bij elkaar te binden omdat het touwtje anders strak tegen het buikje komt en dat is volgens mij ook niet goed.
Maar zit het een beetje redelijk zo denk je?
Het jong kon gisteren niet eens meer op mijn hand zitten en nu lukt hem dat weer wel dus dat is al een goed teken.

Hoi Karin,

Is het dan zo kritisch dat je zo snel moet zijn met die spreidpootjes?
Deze man is ook erg aggresief maar het popje niet maar ik kijk toch elke dag naar de jongen en dat is dus maar goed ook in dit geval.
Ik gebruik ook Aubiose en heb al best een aantal nesten gehad maar dit is de eerste keer dat het fout ging.
Het schuift inderdaad wel snel weg maar dat doet zaagsel ook.
Het is wel vreemd dat het eerste legsel in het nieuwe broedhok meteen een probleem heeft.
Het oude broedblok had spaanplaat als bodem en dit is multiplex omdat ik spaanplaat niet zo vertrouw met al die gassen die eruit kunnen komen.
Ik zat er aan te denken om op de bodem de volgende keer een soort tapijt of iets anders te leggen en daaroverheen de bedekking dan hebben de jongen toch veel meer houvast.

Groetjes, Paul

Irene

heej paul,
ik schaam me diep dat ik nu pas even je "dagboekje" lees. Wat een lieverds; Prachtig zoals je die geboorte hebt kunnen vastleggen en idd erg ontroerend te weten dat je de dag ervoor een valkje hebt verloren. :'(
Hopelijk komt"spreidpootje" er weer helemaal bovenop, maar hij is bij jou in goede handen, dus daar zal het zeker niet aan liggen!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

ep

O ja paul ik wilde je nog wat vragen .
Is er een rede voor dat jij altijd s'nachts de foto,s van je valkjes maak?
Of is dit door je werk of zo?
Ik lig sáchts meestal in bed te snurken.
Want als ik mijn kleintje bij je kom halen tegen die tijd dan liever overdag oke. :D :D :D :D

gr.petra en tico

Olga en Hans

Hoi Paul,

:o :o Nou een kleintje met spreidpootjes, je bent er gelukkig vroeg bij en nu maar hopen dat het allemaal goed komt.
Je bent zelf al een echte vogeldokter en ook een hele goede fotograaf  :D.
Veel suc6.

Groetjes Hans en Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

carco

Hoi Paul
Je hoort het nu ineens veel zeg van die spreidpootjes!
Maar als ik jou was zou ik het touwtje toch iets langer als een weekje laten zitten: toch wel 2 weken zeker.
Ik weet niet of je het bij Karin had gelezen, maar daar had Peter mijn verhaal neergezet omdat Spongebob het ook gehad heeft.
In ieder geval een goed teken dat het kleintje alweer redelijk kan staan.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Gerda

Hoi Paul,

Och arme spreidpootje. Ik hoop dat het goed met hem gaat. Ik heb er wel vertrouwen in, hoor. Ga je hem houden, nu je weer een zorgenkindje hebt??
Hoe gaat het met Kleintje trouwens?? Heb je nog een recente foto?

Groetjes Gerda