Op rug gevallen! Kon niet meer recht!

Gestart door Elketje, 3 maart 2005, 00:40:57

« vorige - volgende »

Elketje

Hallo iedereen,

Ik had al een tijdje problemen met een ouder wordende valkparkiet (12 jaar). Maar het wordt alsmaar erger en erger. En het ergste is nog: ik heb alles geprobeerd om hem er terug boven op te krygen: vitamientjes, eivoedsel , nutribird eten, bijna alles wat jullie me hadden aan geraden. Ik had een paar maanden op dit forum ook nog gevraagd of 12 jaar oud was, maar blijkbaar vonden de meesten dat dus niet. Nu, ik ben al naar de dierenarts gegaan (dr dieltiens in schoten) en die zei dat mijn vogeltje dus echt wel er zo afgeleefd uit zag en het van de ouderdom was. Even leek de situatie stabiel maar nu gaat hij er gewoon weg met de dag erop achter uit lijkt het. Hij is deze week al een paar keer van zyn stok gevallen op zijn rug en kon niet meer recht. Ik vond dit zeer gevaarlijk, stel dat dit 's nachts gebeurd, en niemand hoort het, wat gebeurd er dan, gaat hy dan dood? Ik heb hem nu in een kleinere kooi geplaatst, dan kan hy minder hoog klimmen en dus ook van minder hoog vallen. Ik zet dat kooitje ook bij mij op m'n kamer zodat ik het kan horen als er iets is. Overdag zet ik hem wel in zyn oude grote kooi daar mijn moeder overdag thuis is en hem in het oog kan houden. Nu was mijn vraagje of iemand dit al is had meegemaakt met zyn/haar valkje? Het is echt zo erg, te bedenken dat het allemaal redelijk snel is gegaan. Pff, soms ben ik zo jaloers op jullie omdat jullie valkjes precies langer leven dan de mijne zal worden.' Kweet echt niet wat doen. Elke ochtend hoop ik dat hy nog op zyn stokje zit, maar de kans wordt zienbaar groter dat op een dag binnenkort niet meer zal zijn...  :'( Kortom hebben jullie dit soms ook al meegemaakt met oudere valkjes of schatten jullie deze situatie zo erg in dat ik hem mss een spuitje zal moeten geven? Hij lijdt geen pijn ofzo, daar ben ik zeker van, maar moest hy nog is op zyn rug vallen, zo erg dat die sterft, dan zou ik dat een vreselijke dood vinden :( Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groetjes,
Elke

Paul

Hoi Elke,

Het ene balkje word ouder dan de andere helaas maar 12 jaar is nou niet echt een hele hoge leeftijd dat hij er helemaal uitgeleefd uit moet zien.
Ik heb er pas een begraven die is ruim 28 jaar geworden en die zag er nog best goed uit en had geen rare dingen van naar beneden vallen bijvoorbeeld.
Ik weet dat je een kanarie niet lang op zijn rug mag houden maar een parkiet is anders volgens mij want ik las ergens dat ze een parkiet met een gebroken pootje op zijn rug in een mandje hadden liggen en die lag al dagen zo.
Geef je hem ook vogelgrit of oestergrit want het kan ook nog een kalktekort zijn of een tekort aan iets anders.
Maar het kan natuurlijk ook toch ouderdom zijn in jouw geval.
Zolang hij iet echt lijd en het nog wel gaat zou ik in elk geval geen spuitje gaan halen zelf maar als het voor je valkje onleefbaar is en hij pijn heeft dan is het wat anders natuurlijk.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Net als bij mensen is de ene vogel eerder 'oud' dan de andere vogel. Sommigen bereiken echt hele hoge leeftijden, maar persoonlijk vind ik 12 jaar al best een redelijke leeftijd.

Als ik zo op het forum lees, worden heel wat valkjes helemaal niet zo oud, helaas....

Weet je waarom de valkparkiet zo van zijn stokje valt? Mogelijk kan het geen kwaad, maar kan wel stressvol zijn voor de vogel. Het is verstandig om hem idd een lage zitstok te geven. Geef de vogel gewoon een goede oude dag en zolang hij niet lijdt hoef je geen spuitje te geven.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.